تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۱۳
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۲۴۳۵۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین:

فشار بانک‌ها به بخش تولید باید متوقف شود

‌می‌متالز - نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین گفت: فشار بانک‌ها به بخش تولید برای بازپرداخت تسهیلات در شرایط فعلی که اولویت اساسی کشور تولید است باید با تعریف سازوکار‌های جدید متوقف شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا ماشاللهی روز سه شنبه با اشاره به نقش دولت، بانک مرکزی و بانک‌ها در حمایت از بخش تولید و فعالان این حوزه، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی طی یک دهه اخیر واحد‌های تولیدی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی دچار مشکل شده اند، اما با توجه به فشار دولت‌ها به بانک مرکزی برای ایجاد منابع و تامین نقدینگی و فشار بانک مرکزی به بانک ها، بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات واحد‌های تولیدی را در تنگنای زیادی قرار داده اند که در خیلی از مواقع منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و توقف تولید شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین گفت: این شرایط در حالی است که بسیاری از واحد‌های تولیدی مطابق برنامه و پیش بینی خود به سود مورد نظر دست نیافته اند و برنامه‌های آن‌ها دچار اختلال شد، اما در این شرایط بانک‌ها مطابق مقررات مجبور هستند تا در قبال بدهی‌های خود واحد‌ها را متوقف کرده و آن‌ها را تملک کنند.

وی با بیان اینکه جزیره‌ای عمل کردن دستگاه ها؛ نهاد‌ها و بانک‌ها برخلاف سیاست‌های کلان اقتصادی است که منطبق بر حمایت از تولید می‌باشد، اظهار داشت: خروجی این اقدام توقف اشتغال و تولید، درآمدزایی و کاهش درآمد‌های مالیاتی برای کشور می‌باشد و برخلاف شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت وقتی واحد تولیدی متوقف می‌شود محصول جایگزین آن از خارج وارد می‌شود و واردات نیز به معنای خروج ارز است و خروج ارز را نیز باید به معنای تورم دانست.

ماشاللهی با بیان اینکه باید از این چرخه و مدار که در آن گرفتار شده ایم خارج شویم، افزود: هر بار یک واحد تولیدی تعطیل شود در واقع به سرمایه‌های ملی خسارت وارد شده و درآمد‌های دولت کاهش می‌یابد و افراد بیکار شده و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی پررنگ‌تر می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید در رویه‌های خود تجدید نظر کنیم، افزود: در زمان رکود در آمریکا واحد‌های تولیدی نتوانستند تسهیلات خود را به واسطه نداشتن سود باز پرداخت کنند و دولت برای کمک به آن‌ها اقدام به احیای سهم مشارکتی خود کرد و موجب شد تا واحد‌ها از پا نایستند.

وی با اظهار اینکه بدون مشارکت دولت واحد تولیدی در کشور راه اندازی نخواهد شد، افزود: تداوم فعالیت واحد‌های بهره بردار نیز در گرو حمایت‌های ویژه دولت است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت‌ها باید انگیزه کافی را برای توجه بخش خصوصی به تولید و مشارکت آن‌ها در سرمایه گذاری فراهم کنند، اظهار داشت: در شرایط خاص فعلی باید سیاست ها، سازوکار‌ها و مقررات ویژه‌ای برای حمایت از بخش تولید و فعالان این حوزه را شاهد باشیم که به هیچ عنوان اجازه تعطیلی و توقف تولید را به هر بهانه از جمله بدهی‌های بانکی ندهد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده