تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۴۳۹۲۰
سرویس خبر : زمین شناسی
رییس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی:

پهنه‌های معدنی بلوکه شده خراسان شمالی آزاد شود

‌می‌متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: مطالعه پهنه‌های اکتشافی معدنی استان یک سال پیش تکمیل شده، اما همچنان بلوکه مانده و معدن کاران خواستار آزادسازی آن هستند.

به گزارش می‌متالز، مهدی سجادی روز چهارشنبه اظهار داشت: این امر سبب کندی اکتشاف توسط بخش خصوصی شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تصریح کرد: قسمت جنوبی استان پتانسیل بهتری به لحاظ معادن دارد از این رو خواستار تعیین تکلیف دراین زمینه هستیم.

وی افزود: در استان بیش از ۳۰ معدن مرمریت وجود دارد که عمدتا تعطیل یا نیمه فعال است، نیاز است مطالعات اکتشافی و بررسی علل تعطیلی به صورت دقیق در این معادن انجام شود، علاوه بر آن نیاز است تا احداث واحد‌های سنگ بری بزرگ در استان و حمایت از واحد‌های سنگ بری موجود مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی معارضان محلی و دولتی را از دیگر مشکلات فعالیت در بخش معدن عنوان کرد و افزود: بخش معدن بدون هیچگونه دفاع از وظایف حاکمیتی خود در مقابل معارضین محلی و ارگان‌های منابع طبیعی و محیط زیست متضرر بوده و هست.

وی تصریح کرد: برای مثال مطابق ماده ۲۴ قانون معادن استعلام برای یک بار و برای کل محدوده معدنی انجام می‌شود و ارگان‌های زیربط باید در ۲ ماه نسبت به پاسخگویی و اظهار نظر برای کل محدوده انجام شود در غیر اینصورت به منزله موافقت تلقی می‌شود، اما متاسفانه کارشناسان منابع طبیعی با اظهار نظر‌های سلیقه‌ای و یکی انگاشتن عملیات معدنکاری با تخریب باعث بلوکه شدن اکثر محدوده‌های معدنی و از بین رفتن امنیت سرمایه گذاری این بخش شده اند.

سجادی، ضعف زیرساخت‌های معادن استان از جمله راه دسترسیٰ، برق و آب و نیز نبود و یا کمبود واحد‌های فرآوری در استان و نبود امنیت سرمایه گذاری در معادن استان به دلیل معارضین محلی. بوروکراسی پیچیده اداری را از دیگر مشکلات فعالیت معدن کاران در استان عنوان کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: معدن کاران برای خرید ماشین آلات معدنی با مشکل کمبود نقدینگی روبه رو هستند، با توجه به افزایش نجومی قیمت‌ها نیاز است این فعالان اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند.

۲۸ ماده معدنی از ۶۸ ماده معدنی موجود در کشور در خراسان شمالی وجود دارد و میزان ذخیره قطعی معادن این استان یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در استان خراسان شمالی استخراج می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده