تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۴۳۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد

‌می‌متالز - در جلسه علنی مجلس برای بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، این لایحه با ۱۷۴ رای موافق تصویب شد.

به گزارش می‌متالز، در ادامه جلسه علنی مجلس کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، با ۱۷۴ رای موافق تصویب شد، اما قاعدتا این طرح مخالفانی دارد، توجیه آن‌ها برای مخالفتشان چه خواهد بود؟

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و سخنرانی رییس جمهور و دفاع نماینده دولت، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده حاضر تصویب کردند.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ در این مرحله برای شور دوم و بررسی جزییات به کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق ارجاع داده می‌شود.

لایحه بودجه با شعار‌های رئیس جمهور ناسازگار است

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: امروز یوم الحساب دولت است و مهمترین تصمیم سالانه مجلس گرفته می‌شود. امروز مجلس است که مطالبه‌گر است نه دولت و ما آمده‌ایم که شعار‌ها و صحبت‌هایی که رئیس جمهور قبلا اینجا گفتند در این لایحه ارزیابی کنیم. اگر ارزیابی در کار نباشد، با حرف و حدیث نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایرادات اصلی به کلیات لایحه بودجه دارم، عنوان کرد: منکر تغییرات جزئی خوب آن نیستم. اما لایحه ایرادات اصلی دارد که معتقدم ما نمی‌توانیم در مجلس اصلاح کنیم و باید به دولت برگردد و دولت شاکله بودجه را دوباره بنویسد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اولین ایراد به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: بودجه به شدت دلاریزه خواهد شد و دیگر ما نمی‌توانیم ادعای تقویت پول ملی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم ملاک است، گفت: یارانه نقدی جبران کننده نبوده و نیست. مهم قدرت خرید است و این مبلغ یارانه نقدی که به حساب خانوار‌ها واریز می‌کنیم دل خوش کنک است و قدرت خرید را جبران نمی‌کند.

نماینده تهران با اشاره به اینکه لایحه بودجه عدالت محور نیست، گفت: امروز طبق آمار ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند، آقایان بگویند که از اجرای این بودجه چقدر این تعداد کاهش پیدا می‌کند و در این رابطه عدد بدهند. اینکه بگویند هر طرحی شما دارید ما خریداریم، بودجه برای همین است. مسوولان سازمان برنامه و بودجه بفرمایند که این بودجه قرار است چند نفر از این خانوار‌های زیر خط فقر را نجات دهد؟

وی با بیان اینکه اسمی از اقتصاد مقاومتی در بودجه ۱۴۰۱ نیامده است، گفت: همچنین اسمی از جهش تولید نیامده و عقبه فکری بودجه به شدت می‌لنگد. این آدرس غلطی که یکی از نسخه نویسان دولت‌های سابق داد که ما ابر تورم در پیش داریم، همچنان بر این بودجه سایه می‌اندازد. دولت فقط کسری بودجه خود را دیده است و مسائل تبعیض طبقاتی، قدرت خرید و رکود حاکم بر تولید را ندیده است.

ایزدخواه در پایان گفت: این بودجه با شعار‌های رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و قوی و عدالت به شدت ناسازگار است چرا که با مبانی دولت قبل نوشته شده و این بودجه را بودجه آقای روحانی و نوبخت می‌دانم و معتقدم به آقای رئیسی کمک کنیم و بودجه را برگشت دهیم تا بودجه آقای رئیسی را دریافت کنیم.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده