تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۴۴۰۰۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چرا پراید گران شد؟

می متالز - قرار بود با گرانی ۱۸ درصدی، تولید افزایش یابد، خودروهای ناقص کم بشوند و تنظیم بازار صورت بگیرد. اما چرا پراید یک ماهه ۱۰ درصد گران شد؟

به گزارش می‌متالز، خودروسازان مدعی بودند که افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای باعث افزایش میزان تولید و عرضه خودرو‌ها به بازار و آرامی بازار شود. اما با گذشت تنها یک ماه پراید ۱۰ درصد گران شد و به ۱۸۸ میلیون تومان رسید.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: ستاد تنظیم بازار در تصمیم افزایش قیمت‌ها قولی دادند که عملی نبود. زیرا تصحیح قیمت‌ها و رفع موانع باید همزمان صورت می‌گرفت. ۱۸ درصد عدد مناسبی برای افزایش قیمت نبود، چون تورم رسمی کشور از ابتدای سال بالای ۳۰ درصد بود. علاوه بر آن میزان زیان‌دهی قبلی نیز بر این عدد اضافه می‌شود. در نتیجه با افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها مشکلات حل نمی‌شوند و تولید افزایش نخواهد یافت. یعنی این افزایش هیچ تاثیری در حل مشکلات ندارد و صنعت خودروسازی کشور همچنان زیان‌ده است و نمی‌تواند جهشی داشته باشند.

او افزود: بخشی از مشکلات تولید مشکل پولی نیست، بلکه برخی مشکلات جهانی ایران رفع نشده است و خودروسازی در تامین قطعات نیز با مشکلاتی مواجه است. در نتیجه از ابتدا مرتبط کردن این دو مشکل با یکدیگر اشتباه بود. این موانع بسیار قوی‌تر از موانع مالی بود و متاسفانه کسانی که توان رفع این مشکل را داشتند اقدامی نکردند.

چرا پراید ۱۸۸ میلیون شد؟

این کارشناس خودرو توضیح داد: این پدیده که نرخ دلار ثابت شده و قیمت خودرو در حال افزایش است، حداقل در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

او ادامه داد: صنعت خودروسازی ایران هیچگاه به صورت مستقیم از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکرد، بلکه عوارض ورودی بسیاری از قطعات و مواد با این ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد. زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، عوارض ورود در بهترین حالت شش برابر می‌شود. در نتیجه ۲۵ درصد ارزش خودروی تولید شده با ارز آزاد هفت برابر خواهد شد. البته قیمت ۱۸۸ میلیون تومانی پراید رقم بالایی است و می‌توانست پایین‌تر نیز باشد. سایر خودرو‌ها نیز افزایش قیمت داشتند، اما افزایش قیمت پراید از دیگر خودرو‌ها بیشتر است.

این کارشناس در ادامه گفت: اتفاقاتی در کشور درحال رخ دادن است که نتیجه آن در خودرو و حتی لوازم خانگی در دو ماه آینده خواهیم دید.

کاکایی به نکته دیگر اشاره کرد و گفت: نتیجه مذاکرات وین و عوامل اقتصاد کلان بر افزایش قیمت‌ها تاثیر دارد.

پراید در کشور تولید نمی‌شود

کاکایی گفت: در کشور دیگر خودرویی به نام پراید تولید نمی‌شود. اما این که همچنان خودروی صفر آن در بازار موجود است یک سوال است.

او بیان کرد: همچنین با وجود ممنوعیت واردات در بازار خودروی صفر خارجی نیز در حال معامله است که باید دلیل این مسائل مشخص شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده