تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۴۴۱۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو با آرگون مطرح شد؛

پنجه در پنجه رانت و قیمت گذاری دستوری/ همه کالا‌های پایه در راه بورس کالا

‌می‌متالز - عباس آرگون نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ورود کل زنجیره تولید کالا‌های پایه به بورس کالا براساس سیاست‌های وزارت صمت، گفت: پس از سال‌ها وعده در خصوص توجه به نظام بازار و کشف قیمت کالا‌ها در تقابل عرضه و تقاضا، سرانجام شاهد یک اقدام عملی و ورود کلیه کالا‌های پایه و محصولات مختلف به بورس کالا هستیم تا همه کالا‌ها بدون قیمت گذاری دستوری و ایجاد رانت به دلیل دو نرخی شدن بازارها، مورد معامله قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، آرگون اظهار داشت: خوشبختانه سیاست گذاران فعلی از اشتباه‌های گذشته درس گرفته اند و به این باور رسیده اند که اگر در روند بازار و مکانیسم عرضه و تقاضا و قیمت ها، دخالت دستوری شود، هیچ نتیجه‌ای برای مصرف کننده و مردم حاصل نشده و در مقابل این مکانیسم بازار است که بهترین روش برای مدیریت هوشمند و بدون دستور بازار است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: تجربه‌های قبلی به وضوح نشان می‌دهد که هرچه دخالت‌ها در بازار بیشتر باشد، رانت نیز در اقتصادمان افزایش پیدا می‌کند؛ مانند رویدادی که در سال ۹۷ در حوزه کالا‌های مختلف از جمله فولاد رقم خورد و مسوولان وقت تلاش کردند با قیمت گذاری دستوری، محصولات را ارزان به دست مردم برسانند، اما عملا رانتی بزرگ توزیع شد و عده‌ای محدود از آن رویکرد دستوری سود بردند.

آرگون با تاکید بر این موضوع که بهترین ابزار و بستر معاملات کالا‌ها برای به حداکثر رساندن منافع تولید کننده و مصرف کننده، عرضه کل محصولات در بورس کالاست، گفت: بورس کالا به شفافیت معاملات و واقعی سازی قیمت کالا‌ها به دور از رویکرد‌های دستوری کمک می‌کند که این رویه به رشد رقابت در تولید نیز منجر شده و عملا به خاموش شدن چراغ بازار‌های غیررسمی و واسطه گری‌های مخرب در اقتصاد منتهی می‌شود. نتیجه قیمت گذاری‌ها در این چند سال چه بوده است؟ مگر تثبیت قیمت در کشوری که درگیر تورم است قابل انجام است کشور و اقتصاد ما نیازمند اصلاح است باید این موارد به صورت ریشه‌ای حل شود.

او در پایان بیان کرد: سیاست گذاران باید به صورت ریشه‌ای و براساس قوانین به این نتیجه برسند که تثبت قیمت‌ها به کاهش تورم کمک نمی‌کند بلکه در مقابل التهاب در بازار‌ها را بیشتر کرد که امروز خوشبختانه فضای ورود کل محصولات در زنجیره‌های تولید به بورس کالا به منظور خرید و فروش عادلانه محصولات فراهم شده تا نفع اصلی از این رویکرد نصیب تولید و اقتصاد کشور شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده