تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۲۴۴۲۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۵۸ درصدی صادرات به روسیه در ۹ ماهه ۱۴۰۰

رشد ۵۸ درصدی صادرات به روسیه در ۹ ماهه ۱۴۰۰
‌می‌متالز - بررسی وضعیت تجارت ایران و روسیه در ۹ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که صادرات به روسیه ۵۸ درصد افزایش یافته است که ۶۲ درصد را محصولات کشاورزی و مواد غذایی شامل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ایران با روسیه که پهناورترین کشور جهان محسوب می‌شود از طریق دریای خزر، مرز آبی دارد. ایران در جنوب و روسیه در شمال دریای خزر، با داشتن دسترسی‌های استراتژیک به مناطق و آب‌های آزاد جهان، هر دو کشوری پر همسایه هستند.

رشد ۵۸ درصدی صادرات به روسیه

بر این اساس، بررسی آخرین وضعیت تجارت ایران و روسیه نشان می‌دهد که در ۹ ماه نخست امسال ۸۲۸ هزار و ۶۰۲ تن کالا به ارزش ۴۳۲ میلیون و ۸۸۷ و ۳۹۲ دلار صادرات داشته‌ایم و در مقابل ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۸۸۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳۰ دلار واردات انجام شده است.

همچنین در ۹ ماهه سال گذشته، ۵۴۸ هزار و ۵۷۷ تن کالا به ارزش ۲۷۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۸۱ دلار صادرات به روسیه داشتیم و در مقابل ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۱۵۰ تن کالا به ارزش ۸۰۱ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۳۲۷ دلار واردات انجام شده بود.

به این ترتیب میزان صادرات به این کشور در ۹ ماه سال جاری در قیاس با مدت مشابه پارسال، رشد ۵۸ درصدی در ارزش و رشد ۵۱ درصدی در وزن، همچنین واردات از روسیه نیز رشد ۱۱ درصدی در وزن و ۵۳ درصدی در ارزش داشته است.

۶۲ درصد صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی است

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع ۶۲ درصد کالا‌های صادراتی به روسیه را محصولات کشاورزی و مواد غذایی شامل شیلات و لبنیات تشکیل می‌دهد.

به این صورت که در ۹ ماه سال جاری ۴۴۱ و ۲۶ تن محصول کشاورزی به ارزش ۲۵۵ میلیون و ۳۲ هزار و ۶۳۱ دلار به روسیه صادر شده که نزدیک به ۵۹ درصد از کل صادرات را شامل می‌شود.

همچنین در این مدت ۴ هزار و ۵۴ تن شیلات به این کشور صادر شده که ۳ هزار و ۱۷۱ تن به ارزش ۹ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۹۸۷ دلار از آن مربوط به میگو می‌شود. ۲ هزار و ۵۳ تن لبنیات به ارزش ۲ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۷۲ دلار صادر شده است.

از دیگر کالا‌های صادراتی به روسیه می‌توان به مواد معدنی همچون نمک، سولفات روی و انواع سنگ معدنی اشاره کرد. همچنین پلی اتیلن، ذغال اکتیو شده، سیمان، مصالح ساختمانی، دارو، رنگ، شامپو، ورق‌های پلاستیکی، پوشاک، کیف چرم، لوازم آشپزخانه، کف پوش، لوازم خودرو، الیاف، فرش، سنگ ساختمان، سنگ‌های صنعتی، انواع شیشه، کاشی و سرامیک، بخاری، در و پنجره، لوازم خانگی، آهن آلات، مخزن گاز و آب، ماشین آلات صنعتی و نانوایی، رادیاتور، مبل، ساعت، صندلی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از دیگر اقلام صادراتی به روسیه است.

میزان فلفل‌های بازگشتی چقدر بود؟

بر این اساس، با توجه به اهمیت موضوع برگشت محصولات کشاورزی صادراتی، باید اشاره شود که در ۹ ماه سال جاری ۴۷ هزار و ۴۰۵ تن فلفل دلمه‌ای به ارزش ۲۰ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۳ دلار بوده که از این میزان هزار و ۲۰۰ تن فلفل دلمه‌ای به کشور برگشت خورده بود.

رشد تجارت همراه با تراز تجاری منفی

از سویی دیگر بررسی آمار نشان می‌دهد که تراز تجاری بین دو کشور ۷۹۱ میلیون و ۲۳۲ هزار دلار به نفع روسیه منفی است. با این حال تجارت دو کشور تقریباً به صورت یکسان افزایش یافته است؛ یعنی هم صادرات ایران به روسیه ۵۸ درصد و هم صادرات روسیه به ایران ۵۱ درصد رشد کرده است که بهبود فرایند تجاری بین دو کشور را نشان می‌دهد.

در این رابطه، محمد اکبری کارشناس اقتصادی گفت: اگرچه تراز تجاری دو کشور به نفع روسیه است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که دو کشور رشد تجارت یکسانی داشته‌اند. ما و روسیه هر دو تحریم هستیم و از سویی دیگر تقریباً در همسایگی هم قرار داریم، اگر دو کشور بتوانند روابط تجاری فی مابین را گسترش دهند نه تنها منجر به بی اثر شدن تحریم‌ها می‌شود بلکه به دلیل نزدیکی‌ها، می‌توانیم تجارتی داشته باشیم که به نفع هر دو طرف تمام شود.

وی افزود: یک زمانی ما فقط از کشور برزیل نهاده وارد می‌کردیم، اما هم اکنون بخشی از نهاده‌های دامی را از کشور روسیه تأمین می‌کنیم. همین مسائل موجب افزایش وابستگی دو کشور به یکدیگر و البته کشور‌های دیگر همچون کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا می‌شود که این موضوع در نهایت ثبات منطقه را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی بتوانیم کالا‌های بیشتری به کشور‌های اطراف و همسایه ارسال کنیم، باعث می‌شود که موارد مرتبط با دلار و مشکلات بانکی بی اثر شود و با پول ملی و یا از طریق تهاتر کالا‌های بیشتری را تبادل کنیم که هم نیاز خودمان و هم نیاز کشور‌های هدف، برطرف شود و هم محدودیت‌هایی که نظام سلطه برای ما ایجاد کرده تبدیل به فرصت شود و ارزآوری بهتری داشته باشیم و بازار‌های جدیدی را برای صادرات انتخاب کنیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده