تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۴۴۵۳۶
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد؛

ارتقای تکنولوژی‌های تولید و انتقال آب مصرف آب در صنایع را کاهش داده است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون تکنولوژی‌های تولید به گونه‌ای بهبود یافته‌اند که می‌توان اب را منتقل کرد و اکنون صنایع بسیاری از این شرایط بهره‌مند شده و انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان درحال انجام است.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاه‌کلی درباره انتقاداتی که مصرف آب صنایع مطرح می‌شود، گفت: در بسیاری از موارد این انتقاد‌ها جامعیت ندارند، به طور مثال انتقاداتی به صنایع مستقر در مرکز کشور وارد می‌شود، اما باید گفت اگر این صنایع درمرکز نبودند، مواد اولیه مورد نیاز این واحد‌ها باید کیلومتر‌ها مسیر را برای رسیدن به این واحد‌ها طی می‌کرد. مگر این امکان وجود دارد که این مواد را از مسیر‌های طولانی جابه جا کرد، این شرایط موجب می‌شود تا قیمت تمام‌شده تولیدات کاهش یابد.

وی افزود: اکنون تکنولوژی‌های تولید به گونه‌ای بهبود یافته‌اند که می‌توان آب را منتقل کرد و اکنون صنایع بسیاری از این شرایط بهره‌مند شده و انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان درحال انجام است.


در بحث مدیریت آب در کشور به درستی عمل نشده است


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاهی انتقاد‌هایی شنیده می‌شود، اما جامعیت موضوعات در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: بسیاری از این انتقاد‌ها کارشناسی‌شده نیست و باید گفت که در مدیریت و بهره‌برداری از آب در کشور به درستی عمل نشده است. همچنین انتقال آب نیز متناسب با سرعتی که می‌توانست داشته باشد پیشرفت نکرده است.

وی افزود: امروز تکنولوژی به عرصه تولیدات صنعتی ورود کرده است و می‌توان از سیستم‌های آب‌شیرین کن و انتقال آب استفاده کرد و صنایع باید استقرارشان به گونه‌ای باشد که مواد اولیه در دسترس آن‌ها باشد. نقل و انتقال مواد اولیه هزینه بالایی می‌طلبد و زیرساخت‌ها و امکانات زیادی نیاز دارد.

سیاه‌کلی خاطرنشان کرد: برخی از صنایع نیز این امکان را دارند که در کنار دریا استقرار یابند، به طور مثال نیروگاه‌ها می‌توانند در کنار دریا ساخته شوند، اما اگر صنایعی نیازمند مواد اولیه فراوان است و فاصله زیادی نیز با دریا دارد، منطقی برای استقرار در کنار آب دریا ندارد. این‌ها مباحثی است که باید متخصصان درباره آن نظر دهند.

وی افزود: امروزه اظهارنظر‌های مختلف و غیرکارشناسی در فضای مجازی مطرح می‌شود و برخی از تصمیم‌ها زیرسوال برده می‌شود، اما این موضوعات مهم و زیربنایی هستند، اما اظهارات بسیار سطحی مطرح می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: دنیا امروز درحال اخذ تصمیم‌های بزر گ در حوزه آب و مدیریت آب است. انتقال آب نیز مباحثی عمیق‌تر از آنچه در ایران درحال انجام است، تجربه شده است و باید با استفاده از تجارب دنیا و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از منابع آبی کشور به نحو مناسبی بهره برد.

وی افزود: ایران در منطقه‌ای نیمه خشک قرار دارد و اگر برنامه‌ریزی درستی برای منابع آبی کشور انجام شود، مشکلی به نام بحران آب وجود نخواهد داشت، اما باید برنامه‌ریزی داشت.

سیاه‌کلی اظهار کرد: در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس در بحث شیرین‌سازی آب دریا و بیابانزایی هم اقدام‌های مناسبی انجام شده است.


آب شیرین بارندگی‌ها به دریا‌ها می‌ریزد


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: بیشترین بارندگی ایران در مازندران و گیلان است، اما بخش مهمی از این آب به دریا می‌ریزد. آب شیرین دریا کنترل نمی‌شود و به دریا می‌ریزد، اما مجبور هستیم که آب دریا را برای استفاده‌های دیگر شیرین کرده یا به مرکز کشور منتقل کنند.

آبخیزداری، آبخوان‌داری و احداث سد‌های خاکی حلقه مفقوده در بحث مدیریت آب کشور است

وی افزود: آبخیزداری، آبخوان‌داری و احداث سد‌های خاکی حلقه مفقوده در بحث مدیریت آب کشور است و حتی در شهر‌های پربارش منابع آبی به گونه‌ای مدیریت نمی‌شوند که بتوانند نیاز‌های کشور را تامین کنند؛ بنابراین در بحث مدیریت آب در ابتدای راه قرار داریم. نیرو‌های متخصص اکنون نسبت به موضوع آب حساس شده‌اند.

سیاه‌کلی با بیان اینکه در بحث مدیریت آب بخش کشاورزی نیز به عنوان مهمترین بخشی که بیشترین آب را در کشور به مصرف می‌رساند اقدام‌های مناسبی انجام نشده است، تصریح کرد: رسانه‌ها باید جامعه را نسبت به موضوع مدیریت بهینه آب حساس کنند و از ظرفیت‌های بین‌المللی به خوبی استفاده کنیم.

منبع: نبض بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده