تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۱
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۴۴۸۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طبق بخشنامه معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان:

فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها کلید خورد

فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها کلید خورد
‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بخشنامه درج قیمت تولیدکننده را به منظور شفاف سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به تمامی انجمن‌های صنایع غذایی و کنسروسازی، سلولزی بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، لنت ترمز و کلاچ وهمچنین پالایشگاه‌های روغن سازی ابلاغ و کلیه انجمن‌های مذکور ملزم به اجرای این طرح از تاریخ ۱۹ دی ماه سال جاری شدند.

به گزارش می‌متالز، عباس تابش طی بخشنامه‌ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسرو سازی، تولید لنت ترمز و کلاچ وهمچنین پالایشگاه‌های روغن سازی، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده را ابلاغ کرد.

بر طبق این بخشنامه؛ کلیه واحد‌های تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند از تاریخ ۱۹ دی ماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده/واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحد‌های تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده می‌باشد، اقدام نمایند.

در این بخشنامه ۷ ماده‌ای اعلام شده است: قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد. همچنین به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف‌های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.

در این بخشنامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و ...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحد‌های مربوطه می‌بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.

همچنین در این بخشنامه تأکید شده که حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ وارد کننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می‌باشد. همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد

در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح شده است خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.

اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه‌های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحد‌های تولیدی/ وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.

این تصمیم با تاکید وزیر صنعت، معدن وتجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالا‌های تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده می‌باشند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا است.

ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالا‌ها باعث بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده اند.

خبر دیگر در این خصوص اینکه نشست هم اندیشی با موضوع درج قیمت تولید کننده با حضور اعضای هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان برگزار شد.

در این جلسه که به منظور کسب دیدگاه‌ها و نظرات اعضای هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تشکیل شد ابتدا روند پیشرفت پروژه درج قیمت تولیدکننده و شفافیت قیمت توسط مدیر روابط عمومی و تشکل‌های مردم نهاد سازمان حمایت تشریح شد.

در ادامه هر یک از اعضای هیات مدیره انجمن به طرح دیدگاه‌های خود در موضوع این طرح پرداختند.

نجف پور رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این نشست اعلام کرد: این انجمن در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و به منظور شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت واقعی در سال‌های اخیر همواره پیگیر موضوع بوده است که با آغاز دولت سیزدهم و پروژه‌های اعلامی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت از جمله پروژه شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید کننده اقدام مثبت و شایسته‌ای بوده که با محوریت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در حال اجراست. این طرح در راستای اصلاح نظام توزیع در کشور در حال پیاده سازی است و ماه‌های اول خود را سپری می‌کند و در این مدت کوتاه اقدامات موثری در جهت واقعی و شفاف شدن قیمت برخی محصولات برداشته شده است.

وی گفت: در همین خصوص و با توجه به رعایت ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت از سوی تولید کنندگان کالا‌های مشمول و همچنین سود‌های مشخص شده برای حلقه‌های بعدی زنجیره تامین و توزیع از جمله شرکت‌های پخش سراسری، عمده فروشان و واحد‌های صنفی خرده فروشی، شاهد کاهش قیمت مصرف‌کننده نهایی در برخی محصولات غذایی و بهداشتی و نوشیدنی‌هایی مانند آب معدنی و نوشابه‌های مختلف در سطح بازار هستیم.

نجف پور افزود: در این طرح قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد. همچنین حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ وارد کننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می‌باشد.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ضمن بیان اینکه، خرده فروشان می‌بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را بصورت شفاف بر روی کالا‌ها و یا شلف فروشگاه درج نمایند، افزود: برای اجرای موفق این طرح نیاز به همراهی و همکاری همه مجریان و مرتبطان طرح شامل دستگاه‌های نظارتی، بنگاه‌های تولیدی، توزیعی و صنفی، تشکل‌های مردم نهاد و از همه مهمتر آحاد مردم به عنوان جمعیت بزرگ مصرف‌کنندگان می‌باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این طرح نوپاست بنابر این در ابتدای اجرای طرح طبیعتاً اشکالات و نواقصی وجود دارد که می‌بایست با هم افزایی و همفکری، نواقص شناسایی و در کمترین زمان ممکن راه حل مطلوب ارایه شود تا تمام ذی نفعان طرح از تولید کننده تا مصرف‌کننده از مزایای طرح برخوردار شوند؛ لذا این انجمن در راستای اجرای مطلوب طرح، ضمن همکاری لازم با دولت و ارایه راهکار‌های تکمیلی به دست اندرکاران در جلسات، در صدد تبیین موضوع و تشریح آن به مردم عزیز با همکاری سایر انجمن‌های استانی و شهرستانی سراسر کشور می‌باشد تا به حول و قوه الهی حرکتی در جهت شفافیت و بدنبال کاهش قیمت‌ها و رضایت مصرف‌کنندگان صورت گیرد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت