تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۴۵۱۰۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

افزایش مقاومت در برابر زلزله با مصالح سبک

‌می‌متالز - تولید مصالح سبک از ماسه بادی، از جمله فناوری‌هایی است که با توجه به کارکرد‌های بالای ساختمانی و اقتصادی، مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت (تایکو) گفت: ماسه بادی در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک جهان به عنوان یک چالش اساسی در تخریب مزارع کشاورزی، راه‌های ارتباطی و مناطق مسکونی مطرح است.

محمدسعید زند گفت: این چالش در بسیاری از مواقع، ساکنان مناطق درگیر را مجبور به ترک کردن منازل خود می‌کند. با توجه به درگیری بسیاری از مناطق کشور با این مشکل زیست محیطی، ضروری است راهکاری فناورانه برای تبدیل این تهدید به فرصت‌های اقتصادی ارائه شود. همچنین این امر سبب می‌شود ضمن حفظ زیست‌بوم خاک که به طور بی‌رویه به عنوان مواد اولیه ساختمانی برداشت می‌شود، زمینه‌های ایجاد کسب و کار‌های نوین نیز فراهم شود.

به گفته وی با توجه به تحقیقات انجام شده توسط متخصصان داخلی و نتایج مثبت به دست آمده، می‌توان از ماسه بادی به عنوان یک ماده اصلی در تولید مصالح سبک از قبیل بتن، نیوجرسی، تیر چراغ برق، تراورس راه‌آهن، کاشی و سرامیک و ده‌ها محصول دیگر استفاده کرد.

در حال حاضر طرح تولید بتن سبک گازی غیراتوکلاوی از ماسه بادی به عنوان یک اولویت تعریف شده و اجرای پایلوت آن توسط چند شرکت فناور در حال اجراست.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول می‌توان به عایق بودن در برابر صدا و حرارت، سبک‌سازی سازه ساختمان، مقاومت در برابر حریق، رطوبت و نفوذ آب، برش کاری ساده و سرعت بالا در اجرا اشاره کرد. این طرح دستاورد‌های بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایگزینی بتن سبک با سایر مصالح ساختمانی نظیر آجر و سفال، جلوگیری از تخریب خاک‌های کشاورزی، مدیریت ماسه بادی و شن‌های روان به عنوان یکی از منابع اصلی تولید گردوغبار اشاره کرد.

زند در نهایت اظهار کرد: در نتیجه این طرح، سازه ساختمانی سبک‌سازی شده و مقاومت آن در برابر زلزله افزایش می‌یابد. همچنین مصرف انرژی مورد نیاز تامین سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها با کاهش همراه می‌شود. این طرح که با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده، با توجه به پایین بودن ضریب انتقال صوت در بتن‌های سبک، سبب ایجاد آرامش اجتماعی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده