تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۱۴۸۳
کد خبر: ۲۴۵۱۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بلاتکلیفی فروشندگان فولادی در بورس کالا با بخشنامه‌های دولتی

‌می‌متالز - معاون بازاریابی و فروش فولاد خراسان می‌گوید به رغم الزام بخشنامه‌های دولتی برای عرضه تمامی فروش‌های کارخانجات فولادی از طریق بورس و تخلف بودن فروش خارج از بورس کالا، متاسفانه دستورالعملی برای مواقعی که کالا در بورس کالا معامله نمی‌شود، وجود ندارد و تولید کنندگان در بلاتکلیفی محض فرو می‌روند.

به گزارش می‌متالز، حسین بختیاری بر واقعی نبودن قیمت فولاد در ایران تاکید کرد که حتی در این میان هیچ گونه تناسبی بین محصولات نهایی و میانی و مواد اولیه مانند آهن اسفنجی وجود ندارد.

وی معتقد است با پایین بودن قیمت محصولات فولادی، شرکت‌های تولیدکننده امکان ادامه فعالیت خود را دارند؛ اما با عدم تناسب بین مواد اولیه و محصولات میانی و محصولات میانی با محصولات نهایی نمی‌توان انتظار داشت که این شرکت‌ها به کار خود ادامه دهند.

قیمت تمام شده قراضه بیشتر از قیمت عرضه در بورس است

بختیاری با اعلام قیمت حدود ۱۱۵۰۰۰ ریالی قراضه در داخل کشور، گفت: قیمت میانگین موزون شمش در عرضه بورس کالای ایران در ۱۴دی‌ ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵۰۰۰ بود که با احتساب هزینه‌های حمل و هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده به مراتب بیشتر از قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا است.

وی افزود: همین امر سبب شده بسیاری از فولادسازان خرد که غالبا از کوره‌های القایی استفاده می‌کنند، تولید را متوقف و یا با حداقل ظرفیت کار کنند تا تجهیزات دچار آسیب نشوند، ولی متاسفانه همچنان دولت اصرار بر قیمت‌های دستوری دارد.

او با اظهار تاسف از اعلام غیرواقعی قیمت‌های پایه‌ای در بورس کالا به صورت دستوری، خاطرنشان کرد: قیمت آهن اسفنجی نیز تقریبا به همین صورت است. هر چند نسبت به قراضه مناسب‌تر است، اما انگیزه مناسب برای تولید را ایجاد نمی‌کند.

او اضافه کرد: عرضه آهن اسفنجی ۱۹دی‌ ماه ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰۰۰ هزار ریال در هر کیلو بود که با احتساب حداقل ۱۵ درصد پرت این محصول به دلیل اینکه آهن فلزی آن حدود ۸۵ درصد است به رقم ۱۰۳۵۰۰ ریال رسید که بازهم برای فولادسازانی که از این محصول برای تولید شمش استفاده می‌کنند و مجبورند آنر ا از بازار تهیه کنند، مقرون بصرفه نیست.

بختیاری خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت‌های جهانی قراضه حدود ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار به صورت سی اف آر ترکیه بوده و قیمت جهانی شمش کشور‌های CIS حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار است که اختلاف بین این دو کالا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در حالیکه اختلاف قیمت قراضه و شمش در ایران کمتر از ۱۰ درصد است که به هیچ عنوان برای تولیدکننده داخلی مقرون بصرفه نیست.

وی با صادق دانستن همین شرایط به صورت کم و بیش برای قیمت‌های شمش و میلگرد، آور شد: در عرضه منتهی به ۱۵دی ماه ۱۴۰۰ قیمت میانگین موزون میلگرد حدود ۱۳۵۰۰۰ ریال به ازای هر کیلو بود که با قیمت شمش حدود ۸ درصد تفاوت داشت.

بختیاری گفت: این در حالی است که قیمت‌های میلگرد در بازار جهانی بیش از ۷۰۰ دلار بوده که با قیمت‌های جهانی شمش (۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار) بیش از ۱۶ درصد اختلاف دارد و همین امر تولید را برای تولید کنندگان جهانی میلگرد مقرون بصرفه می‌کند.

هشدار کاهش محصولات فولادی با ادامه اعمال فشار از سوی دولت

وی اظهار داشت: در یک نگاه اجمالی می‌توان گفت ادامه سیاست اعمال فشار از سوی دولت بر بازار محصولات فولادی، پایین نگه داشتن قیمت‌ها و عدم تناسب قیمت محصولات فولادی سبب خواهد شد که حجم زیادی از تولید فولاد در سال جاری کم و تعداد کثیری از هموطنانمان به خیل بیکاران جامعه اضافه شوند.

بلاتکلیفی تولییدکنندگان در بورس کالا

بر اساس گفته او، به رغم الزام بخشنامه‌های دولتی برای عرضه تمامی فروش‌های کارخانجات فولادی از طریق بورس و تخلف بودن فروش خارج از بورس کالا، متاسفانه دستورالعملی برای مواقعی که کالا در بورس کالا معامله نمی‌شود، وجود ندارد و تولید کنندگان در بلاتکلیفی محض فرو می‌روند.

وی در پایان تاکید کرد: غالب شرکت‌های تولیدی باید روزانه محصولات خود را به فروش برسانند، در غیر این صورت دچار مشکلات شدید مالی می‌شوند، از این رو توان ندارند که هفته‌ها برای انجام معامله در بورس کالا صبر کنند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده