تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۶:۲۹
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۲۴۵۳۵
سرویس خبر : زمین شناسی
تبادل دستاوردهای حوزه علوم‌زمین

زیست‌محیطی و کشاورزی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در آذربایجان غربی

می‌متالز - به مناسبت روز جهانی خاک مراسم ویژه‌ای به میزبانی سازمان حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان غربی در محل موزه تاریخ طبیعی شهرستان ارومیه همراه با نمایشگاهی از دستاوردهای ادارات و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه خاک برگزار شد.
زیست‌محیطی و کشاورزی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در آذربایجان غربی

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال باختری:

تهیه بانک اطلاعات خاک آذربایجان غربی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

به گزارش می‌متالز، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال باختری به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های صورت گرفته از جانب سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مرکز زمین‌شناسی ارومیه پرداخت.

عبدالحمید سرتیپی با بیان این‌که بنا بر اعلام فائو سالانه 2میلیارد تن خاک به ارزش 52 میلیارد دلار در کره زمین نابود می‌شود بر ضرورت حفظ منابع خاک برای آیندگان تاکید کرد و گفت: عدم توجه به حفظ و نگهداری از خاک و منابع تولید مواد غذایی لطمات جبران‌ناپذیری بر چرخه غذایی کشور وارد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه خاک مطالعات خود را بر هشت محور زمین‌شناسی کشاورزی، مهندسی، زیست‌محیطی، پزشکی، ژئوشیمی، رسوب‌شناسی، مخاطرات و خاک‌های کواترنر متمرکز کرده است.

به گفته سرتیپی، در حوزه مطالعات خاک گزارشات بسیار جامع و کاملی در این حوزه‌ها توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه و منتشر شده و در صورت نیاز سایر دستگاه‌های استانی آماده همکاری در سایر زمینه‌ها بوده و از هیچ کوششی در زمینه ساخت و تهیه بانک اطلاعات خاک استان دریغ نخواهد کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی:

دفن زباله‌ها سلامت خاک شهر ارومیه را تهدید می‌کند

بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این‌که خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل فشار به خاک و مدیریت نامناسب از منابع آبی است، گفت: علت خشک شدن دریاچه ارومیه وپایین آمدن تراز آب آن به یک میلیارد و دودهم مترمکعب، حاصل فشار به آب و مدیریت نامناسب خاک و منابع آبی بوده است.

پرویز آراسته خاک را بستر همه انسان‌ها و موجودات زنده اعلام کرد و گفت: غذای همه موجوات زنده از خاک تامین می‌شود و همه در حفاظت ازاین منبع زیست‌محیطی مسئول هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در خصوص آلودگی خاک در کشور و استان وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل افزایش جمعیت، رشد مصرف‌گرایی، افزایش استفاده ازسموم شیمیایی، فاضلاب‌های صنعتی و زباله‌ها وضعیت خاک شرایط بحرانی را تجربه می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی وضعیت خاک این استان را نسبت به سایر استان‌های کشور خوب ارزیابی کرد و گفت: تنها در شهر ارومیه روزانه ۵۵۰ تن زباله در۸۰ هکتار از زمین‌های اطراف شهر برای دفن انتقال می‌یابد که صدمه جدی به خاک می‌رساند و سلامت خاک شهر را با تهدید جدی مواجهه کرده است.

آراسته با تاکید بر این‌که باید بهره‌برداری پایدار از خاک داشته باشیم، اظهار کرد: برای کاهش زباله، کاهش استفاده از سموم و تولید محصول پاک نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش هستیم تا سلامتی مردم در درازمدت به خطرنیافتد.

مدیرکل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست:

ضرورت عزم ملی برای صیانت از منابع آبی و خاکی

همچنین مدیرکل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که عزم ملی برای صیانت از منابع آبی و خاکی ضرورت امروز کشور است و دولت در این راستا نهایت تلاش خود را می‌کند، گفت: توجه به مسایل زیست‌محیطی جزو اولویت‌های اصلی دولت است و در این زمینه از طرح‌های مدیریت بهینه منابع آبی و خاکی کشور حمایت می شود.

رحمان وهاب‌زاده با اشاره به وضعیت نامناسب استان در زمینه فرسایش خاک خواستار تلاش جدی مسئولان در زمینه حفظ و نگهداری از منابع خاک و عدم چرای دام در مراتع شد.

رییس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی:

با خشک شدن این دریاچه این منطقه از بین می‌رود

رییس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: صیانت از منابع منطقه با هدف مشارکت در احیای دریاچه ارومیه باید جدی گرفته شود زیرا با خشک شدن این دریاچه این منطقه از بین می‌رود.

ابراهیم سپهر با بیان این‌که به تغییر الگوی کشت اهمیت داده شده و گیاهانی با مصرف پایین آب جایگزین کشت چغندر قند شود، تصریح کرد: بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد و به کشاورزی حفاظتی و آبخوان‌داری نیز باید توجه ویژه شود.

وی در ادامه پیرامون شرایط بحرانی استفاده نامتعارف از کودها و مضرات آن بر سلامتی افراد و همچنین بیابانی شدن بخش‌هایی از استان به دلیل چرای بی‌رویه دام به ارائه سخنرانی پرداخت.

شایان ذکر است، در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از توانمندی‌ها و دستاوردهای آزمایشگاه‌های معتمد و شرکت‌های پیمانکار پسماند، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ارومیه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و شیلات استان در زمینه دستاوردهای حوزه خاک برگزار شد  که مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارومیه نیز همانند سایر ادارات اقدام به برپایی غرفه و ارائه جدیدترین گزارشات در این زمینه کرد.

گفتنی‌ است، بنا بر اعلام فائو روز 5 دسامبر هر سال روز جهانی خاک در اقصی نقاط جهان گرامی داشته شده و بدین منظور آیین ویژه‌ای برگزار می‌شود و صاحبنظران حوزه علوم‌زمین، زیست‌محیطی و کشاورزی به بحث و تبادل افکار و ارائه تازه‌های این بخش می‌پردازند.

سمینار بزرگداشت روز جهانی خاک توسط انجمن علمی- دانشجویی، گروه مهندسی علوم خاک دانشگاه ارومیه و با حمایت معاونت فرهنگی این دانشگاه برگزار شد که هدف از این سمینار یک روزه، گردهمایی بخش‌های آموزشی، پژوهشی، اجرایی و بخش خصوصی جهت اطلاع از نیازها و توانمندی‌های همدیگر و گسترش و فراهم آوردن بستر همکاری‌های بین بخشی است تا از این طریق توازنی بین نیازهای استان و فعالیت بخش‌های پژوهشی، اجرایی و خصوصی فراهم آید

عناوین برگزیده