تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۴۵۴۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل چادرملو مطرح کرد؛

ثبات کل زنجیره فولاد با عرضه‌های کامل در بورس کالا

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه ما موافق عرضه صد درصدی محصولات خود در بورس هستیم گفت: چادرملو در عرضه محصولات در بورس کالا پیشگام بوده است چرا که با این تصمیم، قیمت‌ها شفاف می‌شود. ناصر تقی‌زاده، معتقد است: این روش قیمت‌گذاری خوب است و قیمت‌ها معقول و منطقی می‌شود. در صورت عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا، زمینه برای ایجاد شفافیت لازم فراهم می‌شود و کل زنجیره به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد راه‌حل مشکل کمبود مواد اولیه در زنجیره فولاد اظهار داشت: پیشنهاد مشخص من این است که برای حل مشکل ذخایر سنگ آهن، کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ ایجاد شود و این کنسرسیوم در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کند. اکتشافات جدید می‌تواند به شناسایی ذخایر بزرگ در کویر مرکزی ایران منجر شود.

مدیرعامل چادرملو در خصوص ضرورت استفاده از روش‌های جدید معدن‌کاری گفت: برای بهره‌برداری از معادن جدید با جدیت به دنبال پیاده کردن شیوه‌های جدید و به‌روز معدن‌کاری دنیا هستیم و امیدوار هستیم طی ۴ الی ۵ ماه آینده خبر‌های خوبی از شروع این طرح بدهیم. استفاده از روش‌های جدید سبب می‌شود تا ۶۰ درصد از هزینه‌های معدن‌کاری کاهش یابد.

ناصر تقی زاده گفت: در حال حاضر ۸۰ تا ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز برای بهره‌برداری از معادن جدید را از داخل کشور تأمین می‌کنیم، اما برای مبحث مهندسی می‌بایست از تجربه شرکت‌های معتبر خارجی استفاده کنیم.

استفاده از دستگاه‌های جدید حفاری

مدیرعامل چادرملو گفت: ما برای فاز جدیدی از اکتشاف خود ۸ دستگاه حفاری را در سال پیش وارد مجموعه کردیم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات اکتشافی در کشور، نبود تجهیزات کارآمد و به‌روز حفاری است؛ برای همین دستگاه‌های حفاری به‌روز را وارد کردیم و به نتایج خوبی نیز دست پیدا کردیم.

تشکیل کنسرسیومی از چند شرکت بزرگ

تقی‌زاده بیان داشت: بحث اکتشاف یک بحث حاکمیتی است. ما به لحاظ هزینه اکتشاف و خرید تجهیزات هیچ مشکلی نداریم و پیشنهادمان این است که وزارت صنعت یک کنسرسیوم از ۳ الی ۴ شرکت بزرگ به طور مثال فولاد مبارکه، گل گهر و چادرملو و .. فارغ از بحث‌های مالکیتی تشکیل دهد، تا موضوع اکتشاف را با قدرت به پیش ببرد. به‌خصوص در استان‌هایی نظیر کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و کل کویر مرکزی، ظرفیت‌های معدنی بزرگی وجود دارد و از نظر من آینده اقتصادی ایران در کویر مرکزی ایران تعیین خواهد شد.

وی افزود: به نظر من بعد از تشکیل این کنسرسیوم، یکی از شرکای بزرگ، لیدر عملیات اکتشافی شود و به طور مشترک اکتشافات را از کویر مرکزی آغاز و به سمت استان سیستان و بلوچستان حرکت کنیم. تصور بر این است که استان‌های کرمان و یزد به تنهایی دارای ذخایر غنی معدنی هستند، اما بدون تردید سیستان و بلوچستان دارای معادنی ناشناخته است و می‌توان از عملیات اکتشاف در آنجا نتیجه مطلوبی کسب کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی در دولت سیزدهم بابت استفاده از شرکت‌های بزرگ مطرح شده که بار توسعه کشور را به دوش بگیرند که ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و تشکیل یک کنسرسیوم بزرگ اکتشاف نیز در همین راستا است و می‌تواند مشکل ذخایر سنگ آهن کشور را حل کند.

نگرانی تولیدکنندگان از قطع برق و گاز

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص کمبود و قطعی برق و گاز گفت: کمبود برق ضعف وزارت نیرو را می‌رساند. متاسفانه قرارداد‌های ضعیفی که طی این سال‌ها با تولیدکنندگان برق بسته شد باعث شده سال‌ها هیچ سازمان و مجموعه‌ای در این خصوص سرمایه‌گذاری نکند و این قرارداد‌های یک‌جانبه سبب رکود شده است. در کل می‌بایست اقتصاد برق اصلاح شود. تولید برق باید تبدیل به یک فعالیت اقتصادی سودآور شود تا کسری موجود در این زمینه با سرمایه‌گذاری‌های جدید برطرف شود.

وی افزود: نگرانی‌هایی جدی در خصوص گاز نیز برای امسال وجود دارد و لازم است که وزارت نفت اقدامات جدی‌تری در این زمینه انجام دهد تا گرفتار قطعی گاز در پاییز و زمستان نشویم.

ایجاد شفافیت با عرضه در بورس کالا

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا گفت: ما موافق صددرصد عرضه محصولات خود در بورس هستیم. چادرملو در عرضه محصولات در بورس کالا پیشگام بوده است چرا که با این تصمیم، قیمت‌ها شفاف می‌شود. این روش قیمت‌گذاری خوب است و قیمت‌ها معقول و منطقی می‌شود. در صورت عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا، زمینه برای ایجاد شفافیت لازم فراهم می‌شود و کل زنجیره به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده