تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۵۴۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس اتاق بازرگانی تهران:

تمرکز بر صادرات، مسیر توسعه را هموار می‌کند

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نقش صادرات را در رشد اقتصادی کشور بسیار مهم دانست و گفت: به همین دلیل هرچقدر تمرکز دولتمردان بر موضوع صادرات بیشتر باشد، به همان اندازه موفقیت در مسیر توسعه، زودتر و با کیفیت بهتری حاصل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علا میرمحمدصادقی روز سه شنبه با اشاره به سهم صادرات در پیشرفت کشور‌های در حال توسعه و خروج از بحران‌های مالی و اقتصادی، افزود: با افزایش صادرات نه تنها بستر رونق و شکوفایی تولید در کشور راحت‌تر فراهم بلکه کسب منابع ارزی کشور نیز از این محل بیشتر خواهد شد.

وی صادرات را یکی از راه‌های توسعه‌یافتگی و پویایی اقتصادی کشور‌های بحران‌زده دانست و افزود: با وجودی که آلمان بعد از جنگ جهانی دوم دچار چالش‌های متعددی به خصوص در حوزه اقتصاد از جمله صنعت آن به کلی ویران شد و از بین رفت به طوری که عملاً هیچ امکانی برای ادامه حیات اقتصادی نداشت، اما با برنامه ریزی و مدیریت بر شرایط توانست خود را از آن شرایط نامناسب خارج کند و به یکی از بزرگترین اقتصادی دنیا تبدیل شود.

میرمحمدصادقی ادامه داد: در آن شرایط، صنعتگران آلمانی تصمیم گرفتند روی نیاز‌های موجود در دیگر کشور‌ها تمرکز کنند و با استفاده از فناوری و نیروی انسانی خود، محصولات مورد نیاز دیگر بازار‌های جهان از جمله کشور‌های حاشیۀ خلیج فارس و حتی افغانستان و هند را تأمین کردند. این تصمیم مورد اعتماد و حمایت دولت وقت آلمان قرار گرفت و سبب شد که در بازۀ زمانی کوتاهی نه تنها تمام بازار‌های هدف از کالا‌های باکیفیت آلمانی پر شود بلکه این اقدام ارزآوری و درآمدزایی و تبعاً رونق تولید و صدالبته اشتغالزایی بالایی را برای این کشور به ارمغان آورد.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: آلمان‌ها به خوبی نیاز بازار‌های هدف و بزرگی مانند هند و پاکستان و کشور‌های خلیج فارس از جمله ایران را شناسایی کردند و براساس آن و بر مبنای توان و ظرفیت داخلی، بازار را از کالا‌های آلمانی پر کردند و خیلی زود توانستند در بسیاری از محصولات، رقابت را از دیگر کشور‌ها ببرند و اقتصاد خود را احیاء کرده و به بالاترین سطح در جهان برسانند.

میرمحمدصادقی به اولویت قرار دادن توسعه تجارت با کشور‌های همسایه تاکید کرد و گفت: تمرکز بر این بخش می‌تواند سهم مبادلات تجاری ایران را از ظرفیت موجود در منطقه افزایش دهد و در نهایت موجب رشد صادراتی کشور شود.

وی در انتها تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه می‌تواند از مرز‌های زمینی مشترک خود با پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق و مرز‌های مشترک آبی جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت بهره گیری کرده و با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی با آن‌ها استفاده کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده