تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۴۵۶۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلیل تمایل سرمایه گذاران به اوراق صکوک چیست؟

‌می‌متالز - بازار بدهی و بازار سرمایه اگر چه مکمل یکدیگرند، اما به عنوان محلی برای تامین مالی سرمایه گذاران در واقع رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، بهروز شهدایی مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری ملی ایران می گوید: بر این اساس در هنگام ارزیابی مثبت از عوامل پیرامونی، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری‌های پرریسک، ولی با بازده و سود بیشتر در مقایسه با بازار بدهی افزایش می‌یابد.

در واقع در فضای مثبت حاکم بر عرصه اقتصادی تمایل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه افزایش می‌یابد. اما در هنگام ریسک زا بودن پارامتر‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه، طبیعتا سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری‌های بدون ریسک یا کم ریسک سوق می‌یابند که می‌توان اوراق صکوک، بدهی و اوراق شهرداری‌ها را در این گروه قرار داد.

اما باید به این نکته توجه کرد که سرمایه گذاری در اوراق صکوک و یا اوراق بدهی توسط سرمایه گذاران در بازار سرمایه یا خارج از بازار سرمایه، به هر حال منجر به تامین مالی شرکت‌ها خواهد شد.

بر این اساس از دیدگاه شرکتی باید گفت که شرکت‌ها در هنگام نبود ریسک در بازار برای تامین مالی ارزان قیمت و با ثبات ترجیح به افزایش سرمایه می‌دهند. اما در هنگام مواجه ریسک بر بازار، افزایش سرمایه چندان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و سهامداران عمده قادر به عمل به تعهدات خود نخواهند بود. بر این اساس، شرکت‌ها با انتشار اوراق صکوک مبادرت به تامین مالی می‌کنند که ماحصل آن تحمل هزینه‌های مالی است.

اما سوال اینجاست که با توجه به گران بودن هزینه‌های انتشار اوراق صکوک نسبت به بانک ها، چرا شرکت‌ها به سمت انتشار این اوراق متمایل می‌شوند؟ با اظهار تاسف باید گفت که امروزه بانک‌ها در راستای تولید گام بر نمی‌دارند لذا به رغم گران بودن هزینه‌های انتشار اوراق صکوک برای شرکت ها، بنگاه‌ها مجبور به استفاده از آن می‌شوند.

در صورت نیاز شرکتی برای تامین مالی یک هزار میلیارد تومانی، ضمن بسته بودن سقف بهره از سوی بانک، در صورت مثبت بودن تراز این بانک، با درخواست شرکت موافقت نمی‌شود. این موضوع شرکت‌ها را ناچار به تامین مالی از بازار بین بانکی می‌سازد.

برای شرکت‌های برخوردار از پروژه، نبود سرمایه مانع از اتمام پروژه‌های آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی سهامدار عمده حاضر به ارائه تعهد پذیره نویسی نمی‌شود. در این میان تنها راهکار باقی مانده برای شرکت، تامین مالی از طریق صکوک با نرخ گرانتر باقی می‌ماند. اگرچه برای سرمایه گذار این اوراق بدهی به نوعی کارت پول است؛ لذا می‌توان از اوراق صکوک به عنوان نوعی پارک پول نام برد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده