تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۴۷۰۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صدای پای سرمایه گذاران بزرگ برای حضور در خوی به گوش می‌رسد

‌می‌متالز - سه مقوله مرز زمینی و ریل راه آهن و فرودگاه و راه‌های توسعه یافته در دنیای امروزی یعنی زیر ساخت قوی برای توسعه و پیشرفت و داشتن اقتصاد مولد و پویا محسوب می‌شود و برای رسیدن به این اقتصاد پویا و پایدار نیاز به حضور و سرمایه گذاری سرمایه گذاران داریم.

به گزارش می‌متالز، خوی بعنوان بزرگترین شهرستان آذربایجان غربی از نظر وسعت و دومین شهرستان استان از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود. داشتن نزدیکترین مرز زمینی و ریلی و فرودگاه با کشور ترکیه و به تبع آن با کشور‌های اروپایی شهرستان خوی را در زمره اولویت دارترین شهر‌ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار داده است.

جلسه اخیر عادل نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس با معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در خصوص رفع موانع سرمایه گذاری و آماده نمودن شهرستان خوی برای حضور سرمایه گذاران بزرگ نشان می‌دهد خوی درحال پیوستن به مسیر توسعه و پیشرفتی است که سال‌های سال از آن غفلت شده است.

برای اینکه موضوع سرمایه گذاری در خوی را بیشتر و تخصصی‌تر بررسی کنیم به سراغ چهره‌ها و افرادی رفتیم که می‌توانند در رفع موانع و تشویق سرمایه گذاران نقش مهمی ایفا کنند.

عادل نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس بااشاره به پیگیری برای تکمیل زیر ساخت‌های شهرستان‌های خوی و چایپاره، تعریض و چهار بانده نمودن راه‌های خوی و چایپاره و تکمیل پایانه مسافری رازی و افزایش روشنایی باند فرودگاه خوی برای فرودگاه هواپیمای بزرگ را و تلاش برای جذب سرمایه گذاراران بزرگ در بخش‌های خصوصی و هلدینگ را از نمونه کارهایش برای توسعه خوی و چایپاره و جذب سرمایه گذاران عنوان کرد.

نجف زاده باارائه تعبیر جالبی از جذب سرمایه گذاران ادامه داد:ما به وجود سرمایه گذاران برای برون از مشکلات اقتصادی و رفع بیکاری نیاز داریم بنابراین باید تلاش کنیم موانع را برای حضور سرمایه گذاران به معنای واقعی آن از پیش پای آن‌ها برداریم.

این نماینده خانه ملت در ادامه سخنانش به لزوم احداث سد در خوی اشاره کرد و گفت: بسیار جای سوال و تعجب است چرا در طول ۴۲ بعد از انقلاب در خوی با وجود جاری شدن دو رودخانه پر آب قطور و الند سدی احداث نشده است؟!

این نماینده مجلس احداث سد را برای مصارف آب شرب، صنعتی و کشاورزی مهم و حیاتی عنوان کرد و افزود: با احداث سد خوی از حالت دشت ممنوعه بودن در بخش آب خارج شده و بیش ۱۶۰ نوع سرمایه گذاری مرتبط با آب در خوی سرمایه گذاری خواهند کرد.

نجف زاده تعریض و چهاربانده نمودن راه‌های مواصلاتی خوی و چایپاره را برای حضور سرمایه گذاران مهم عنوان کرد و گفت: ماده ۲۳ نمودن جاده خوی به چالدران و تعریض جاده خوی به حمزیان و چایپاره و چهاربانده نمودن جاده ایواوغلی به سمت ماکو و خوی به سمت سلماس و ارومیه و تعریض و چهار بانده شده مسیر خوی مرز رازی و سه راهی ایواواغلی را بصورت شبانه روزی پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه لازم برسیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه ادامه داد: مسئولین و سرمایه گذاران ترک برای حضور و سرمایه گذاری در ایران و خوی بهترین مرز و مسیر را مرز رازی کاپی کوی و جاده خوی قطور می‌دانند و تاکید می‌کنند که این مسیر در اسرع وقت تکمیل شود.

علیرضا حاتمی زاده از مدیران کل سابق استانداری آذربایجان غربی و از مدرسان وکارشناسان و فعالین توسعه تجارت و اقتصاد و گردشگری نیز اظهار کرد: نگاه من به خوی برای توسعه آن صرفا مختص خوی نیست، چون توسعه خوی می‌تواند بعنوان گلوگاه اقتصادی منجر به توسعه کل استان و کشور شود.

وی با بیان اینکه وقتی به گفته نماینده خوی در مجلس، مسئولین ارشد ترکیه و تجار این کشور مسیر و مرز رازی را برای حضور و سرمایه گذاری در خوی و کشور مناسب، مقرون بصرفه می‌دانند ضروری است که مسئولین ارشد کشوری و استانی هم در این راه مسئولین خوی را همراهی کنند.

حاتمی زاده ادامه داد: توسعه گردشگری در استان به معنای واقعی آن مورد توجه قرار گیرد. آذربایجان غربی با داشتن ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های ارزشمند می‌تواندبه قطب اول گردشگری کشور و منطقه تبدیل شود.

یک سرمایه گذار برجسته کشوری که نخواست فعلا نامش ذکر شود بابیان اینکه در جلساتی که با برخی وزرا در زمینه‌های سرمایه گذاری داشتم با ظرفیت‌های ارزشمند و بی بدیل خوی تپسط نماینده این شهرستان آشنا شدم، تصریح کرد: برای پی بردن به میزان ظرفیت شهرستان خوی برای سرمایه گذاری، پتانسیل‌های این شهرستان را آنالیز کردم.

این سرمایه گذار ادامه داد: در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت‌های سرمایه گذاری در خوی فوق العاده ارزشمند و مهم است وجلساتی با نماینده خوی و استاندار آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری در خوی داشته ام.

با این تعاریف و تفاسیر و با این سخنان مسئولین و سرمایه گذاران می‌توان به این نتیجه رسید صدای پای سرمایه گذاران بزرگ برای حضور در شهرستان خوی به گوش می‌رسد و ضروری است مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی با درک اهمیت این موضوع تا می‌توانند موانع را برای حضور و تشویق سرمایه گذاران در خوی برداشته و بستر مناسب را فراهم کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده