تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۴۵۸۱۱
سرویس خبر : صنایع کوچک
مقام مسوول سازمان توسعه تجارت خبر داد:

صادرات ۲۱۲ میلیون دلاری لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال

صادرات ۲۱۲ میلیون دلاری لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال
‌می‌متالز - مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ۲۱۲ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد چهار درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، «ابوطالب بدری» در میزگرد تخصصی با عنوان «الگو‌های کسب و کار در صنایع لوازم خانگی کشور؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: پارسال ۳۰۸ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شد که این میزان نسبت به سال قبل از آن رشد چهار درصدی داشته است.

وی مبارزه با فساد و قاچاق را در رشد و پیشرفت تولید کشور موثر دانست و ادامه داد: وابستگی شدید مواد اولیه لوازم‌خانگی به نهاده‌های وارداتی، تعداد زیاد واحد‌های تولیدی لوازم خانگی و بومی‌سازی فناوری این صنعت از جمله مشکلات صنایع لوازم خانگی است.

بدری با اشاره به پتانسیل تجاری کشور‌های اوراسیا، گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید از توافقات انجام شده کشورمان با این کشور‌ها استفاده کنند.

افزایش بهره‌وری و ارتقای توان تولید، عامل توسعه صنعت لوازم‌خانگی

در ادامه این وبینار، «مسعود کمالی اردکانی» عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بر لزوم شناسایی الگوی توسعه بومی کسب و کار بنگاه‌های فعال ایرانی با توجه به وجود بنگاه‌های موفق ایرانی در عرصه‌های مختلف تولیدی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: اکنون درکشور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه بزرگ صنعتی (بیش از ۱۰۰ نفرکارکن) وجود دارد، این در حالی است که در یک دهه اخیر تعدادی بنگاه جدید شروع به فعالیت کرده است و درعین حال تعدادی نیز ورشکسته شده و از صحنه کسب و کار کشور خارج شده اند.

کمالی اردکانی خاطرنشان‌کرد: نکته قابل توجه اینکه تعدادی از کارگاه‌های صنعتی کشور با وجود مواجهه با چالش‌های محیطی اعم از اقتصادی و نهادی، نه تنها پیشرفت¬هایی داشته اند، بلکه توانسته‌اند بنگاه‌های بزرگ و رقابتی ایجاد کنند.

وی بیان‌داشت: حال سوال اینجاست که الگوی توسعه چنین کسب و کار‌هایی چگونه بوده است و در فضای سرمایه‌گذاری و محیط کسب و کار ایران چه عواملی در توسعه بنگاه‌ها موثرند؟

این عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ادامه‌داد: موسسه در همین راستا مطالعاتی را از چند سال پیش آغاز کرده است که نتایج بخشی از این مطالعات برای کسب نظر از خبرگان حوزه در این نشست به اشتراک گذاشته می‌شود.

«عباس سقائی» عضو و دبیر هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار صنعت لوازم خانگی نیز ضمن معرفی این کانون اظهار داشت: این کانون با هدف ایجاد نقشه راه برای توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازم خانگی ایجاد شده است.

وی، نبود شناخت کافی از بازار و نیاز مشتری، استفاده از پلتفرم‌های متفاوت برای یک محصول، ضعیف بودن کیفیت تامین کنندگان لوازم خانگی کشور، وجود برند‌های کوچک متعدد لوازم خانگی، ضعف زنجیره تامین و آشنا نبودن این صنعت با سیستم نوآوری را از جمله چالش‌های اصلی این صنعت عنوان کرد.

در این نشست، «عباس ابهری» یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه سرعت علم نسبت به سرعت تولید افزایش یافته است، اظهار داشت: عمر تکنولوژی در جهان به کمتر از یک‌سال رسیده است، به‌طوریکه در این مدت چند مدل محصول جدید با فناوری جدید تولید می‌شود.

وی بر رفع مشکلات حاکمیت با بخش تولید، سرمایه‌گذاری در بخش‌های کوچک و بزرگ در این صنعت و توجه تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی بر بخش مهندسی و نوآوری تاکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین چالش این صنعت همسان نبودن نظرات حاکمیت با تولیدکنندگان و نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات لوازم خانگی است.

ابهری، بر تدوین استراتژی و پتانسیل‌های فنی، علمی و مهندسی برای ورود به بازار‌های جهانی لوازم خانگی تاکید کرد.

«محمود قیاسی» مدیر بازاریابی و فروش یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی در ادامه این میزگرد به استفاده از الگوی کشور‌های شرق آسیا در توسعه صنعت لوازم خانگی اشاره و عمده‌ترین مشکلات این صنعت را نبود تیراژ اقتصادی در کشور، به‌ صرفه نبودن نوآوری در سطح کلان، نبود نیرو‌های انسانی متخصص و ماهر، عدم ثبات در فضای کسب وکار که مانع سرمایه‌گذاری می‌شود و به صرفه نبودن تحقیقات بازار ذکر کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده