تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۴۲۷۷۳
سرویس خبر : صنایع کوچک

عراق از ایران لوازم خانگی می‌خرد

‌می‌متالز - برخی از لوازم خانگی ایران که تکنولوژی روز ندارند، مشتری خارجی پیدا کرده است. اخیرا عراقی‌ها، پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها مشتری لوازم خانگی ایران شده‌اند. آیا لوازم خانگی برای کشور‌های همسایه صرفه اقتصادی دارد؟

به گزارش می‌متالز، آمار‌های وزارت صمت نشان می‌دهد متوسط رشد تولید لوازم خانگی در شش ماه نخست امسال ۱۱ درصد و در برخی اقلام همچون ماشین لباسشویی بیش از ۴۰ درصد بوده است.

با توجه به اینکه تولیدکنندگان قطعات لوازم خانگی را به سختی وارد می‌کنند، اما وزیر صمت به مردم وعده داده بود صادرات لوازم خانگی را دو برابر واردات می‌کنیم. این در حالی است که هنوز برنامه جامعی برای افزایش تولید، تامین نیاز داخل و چگونگی افزایش صادرات ارائه نداده است.

با این حال کشور‌های همسایه گویا مشتری لوازم خانگی ایرانی هستند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این مورد گفت: در نمایشگاه لوازم خانگی که در آبان ماه در تهران برگزار شد عراق، افغانستان و پاکستان لوازم خانگی ایرانی خریدند. البته این مشتری‌های خارجی کالا‌هایی را خریدند که به لحاظ تکنولوژی قدیمی‌تر از کالا‌های تولید شده امروزی است.

محمد حسین اسلامیان به توضیح داد: ماشین لباس شویی دو قلو ۱۵ کیلویی، یخچال‌های کوچک ۱۴ تا ۱۶ فوت و فیریز‌های صندوقی از جمله کالا‌هایی هستند که اروپایی‌ها دیگر آن را تولید نمی‌کنند. به همین دلیل کشور‌های همسایه این نیاز خود را از بازار ایران تامین می‌کنند.

او اظهار کرد: اینکه کشور‌های همسایه از ایران لوازم خانگی می‌خرند دو دلیل دارد. نخستین دلیل این است که خرید این کالا‌ها برای آن‌ها ارزان و مقرون به صرفه است. از طرف دیگر لوازم خانگی ایران با زمان کمتری به دست کشور‌های همسایه می‌رسد.

خرید لوازم خانگی از چین صرفه اقتصادی ندارد

اسلامیان بیان کرد: هزینه حمل و نقل کالا از چین برای کشور‌های همسایه ما گران است. از این‌رو چنانچه قرار شود کشور‌های همسایه لوازم خانگی را از چین سفارش دهند حدود پنج ماه طول می‌کشد تا کالا به دست‌شان برسد. این در حالی است که در ایران کالا ۱۵ روزه به دست آن‌ها می‌رسد.

پیش‌تر گفته شده بود در واردات قطعه تلویزیون تاخیر وجود دارد. اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «به دلیل تحریم‌ها تولید تلویزیون کمتر از ماه‌های قبل شده است. همچنین برخی قطعات از جمله برد تلویزیون عمدتا وارداتی است. گویا برخی قطعات هنوز به دست تولیدکنندگان تلویزیون نرسیده است.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده