تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۷۰۲۳۵
سرویس خبر : صنایع کوچک

کدام کشور‌ها از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کنند؟

کدام کشور‌ها از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کنند؟
‌می‌متالز - به گفته رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشور‌ها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: کشور‌های همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشور‌ها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود.

مرسل صدیق، درباره صادرات قطعات لوازم خانگی گفت: بیشتر صادرات قطعات در حوزه قطعات اجاق گاز، بخاری گازی و ... مثل انواع شیرآلات است. حتی برخی شرکت‌ها شیرآلات را به اروپا، آلمان، انگلستان و فرانسه هم صادر می‌کنند. البته صادرات به برخی کشور‌ها به دلیل مشکلات سیاسی متوقف شده است. همچنین محصولات پلیمری و محصولات دارای مس، صادرات خوبی دارند و شیشه و خیلی از ورق‌ها نیز صادر می‌شود که البته در قالب مواد اولیه‌ای است که بعدا به قطعه تبدیل می‌شود.

آمریکای جنوبی، بازار بزرگی که به آن دسترسی نداریم

به گفته وی کشور‌های همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشور‌ها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود. در این میان بهترین بازار در حال حاضر بازار آمریکای جنوبی است که مصرف زیادی در حوزه لوازم خانگی دارند، اما ایران به این منطقه صادرات ندارد که یکی از مشکلات اصلی، نبود ناوگان حمل کالا به این کشور است. در اصل ایران وسیله حمل کالا به مقصد‌های مختلف را به طور سیستماتیک ندارد که یکی از معضل‌های صادرات است، اما برای مثال چین برای صادرات کالای خود راه درست می‌کند. از طرف دیگر درخواست در کشور‌های آمریکای جنوبی آنقدر زیاد است که صادرات اروپا هم همه این تقاضا را پوشش نمی‌دهد.

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با بیان اینکه در مقابل، قسمت عمده قطعات در حوزه یخچال و ماشین لباسشویی و ظرفشویی وارداتی است، اظهار کرد: صادرات منجر به توسعه دانش فنی برای اعمال استاندارد‌های کشور هدف می‌شود، اما مشکلات مربوط به تحریم و بازگشت ارز از جمله موانع صادرات است.

صدیق با بیان اینکه آماری از صادرات قطعات لوازم خانگی در دست نیست و وزارت صمت هم این آمار را در اختیار انجمن قرار نداده است، گفت: یکی از ویژگی‌های تولید لوازم خانگی در ایران تولید عمده مواد اولیه آن مثل فلزات رنگی، ورق‌ها و قطعات ساخته شده از مس، روی، برنج و آلومینیوم در داخل است. ایران غنی از مواد اولیه است و بنابراین توان صادرات دارد.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده