تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۹
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۷۰۳۶۲
سرویس خبر : صنایع کوچک
در نشست خبری انجمن صنایع لوازم خانگی مطرح شد

هدف‌گذاری برای صادرات لوازم خانگی ایرانی به تمام جهان/ قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد

‌می‌متالز - نشست خبری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران امروز، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، با حضور محمود قهاری و عباس هاشمی، سخنگو و دبیرکل انجمن برگزار شد. رؤیای صادرات لوازم خانگی ایران به تمام جهان و مخالفت تولیدکنندگان با افزایش قیمت لوازم خانگی از اهم موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

به گزارش می‌متالز، اولین نشست خبری رسمی انجمن صنایع لوازم خانگی پس از انتخابات اخیر این انجمن، امروز، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، برگزار شد. در این نشست که عباس هاشمی، دبیرکل انجمن، و محمود قهاری، سخنگوی جدید انجمن، حضور داشتند درباره مهم‌ترین برنامه‌های صنعت لوازم خانگی در سه سال پیش رو بحث و گفتگو شد. رفتن به سمت تولیدات صادرات‌محور و مخالفت تولیدکنندگان با افزایش قیمت محصولات ازجمله مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در این نشست بود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی افزایش قاچاق، قیمت‌گذاری دستوری و اخیراً کمبود نقدینگی را سه معضل اساسی این صنعت در شرایط کنونی دانست.

صنعت لوازم خانگی نیازمند نظارت پسینی

عباس هاشمی درباره راهکار‌های رفع این مشکلات گفت: ما بار‌ها موضوعات را به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت صمت منعکس کرده‌ایم. شاید دولت قصد دارد با قیمت‌گذاری دستوری ناظر بر بازار باشد. اما روش پیشنهادی ما همان شیوه‌های آزموده در جهان و تعیین قیمت در بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضاست. ما حتی با نظارت پسینی می‌توانیم با وزارت صمت در نظارت بر بازار مشارکت کنیم.

او با اشاره به مخالفت تولیدکنندگان و انجمن با افزایش قیمت لوازم خانگی تشریح کرد: در این زمینه حتی با تولیدکنندگان این توافق صورت گرفت که اگر قیمت مواد اولیه تا پنج درصد افزایش پیدا کرد، روی نرخ نهایی محصول اعمال نشود. پس از این هم تلاش بر این است که قیمت‌ها افزایش نیابد. اگر دولت اجازه افزایش قیمت ۴۰ درصدی بدهد، باز هم تولیدکننده این میزان افزایش را اعمال نمی‌کند.

وی درباره دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی در دو سال اخیر توضیح داد: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید و نرخ خدمات پیمان‌کاری، افزایش قیمت محصولات باید اتفاق می‌افتاد. اما دولت به دلیل مشکلات معیشتی مردم به‌دنبال قیمت گذاری دستوری است. همین مساله منجر به کاهش سرعت تولید، کمبود کالا در بازار، افزایش قیمت و توسعه قاچاق می‌شود. چه بسا برخی تولیدکنندگان به فروش مدت‌دار کالا روی آورده‌اند. همچنین از دیگر معایب این موضوع می‌توان به استفاده برخی از واحد‌های تولیدی از قطعات کم‌کیفیت اشاره کرد.

هاشمی در مورد میزان صادرات اظهار کرد: صادرات لوازم خانگی در سال به صورت میانگین ۳۰۰ میلیون دلار است که بسیار کم ارزیابی می‌شود. البته تاکنون تولیدات ما صادرات‌محور نبود. اما باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود. همچنین ارزبری این صنعت بر اساس تولید سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۳ میلیارد دلار است.

رؤیای صادرات به تمام جهان

سخنگوی جدید انجمن صنایع لوازم خانگی نیز به صورت کوتاه به ارائه نظرات خود پرداخت و گفت: رؤیای ما صادرات لوازم خانگی ایرانی به کل دنیاست.

محمود قهاری تأکید کرد: تمام هدف ما این است که جملگی تولیدکنندگان لوازم خانگی با یک صدای واحد در انجمن جمع شوند.

بر اساس این گزارش، ۲۱ تیر ماه سال جاری انتخابات هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی برگزار شد و اعضای جدید برای سه سال کرسی‌های این انجمن را تصاحب کردند.

این انتخابات در حالی برگزار شد که صنایع کشور در یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود به سر می‌برند. انحصار، رکود، تورم، تحریم، نبود مشتری، ممنوعیت واردات، قاچاق، دخالت مستقیم دولت در تولید و قیمت و … ازجمله مسائلی هستند که صنایع مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حال آیا انجمن در دوره جدید فعالیت خود می‌تواند مسیر دومین صنعت بزرگ غیرنفتی کشور را از از سایر صنایع، ازجمله خودروسازی کشور جدا کند؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده