به گزارش میمتالز، در نخستین پنل تخصصی این رویداد با عنوان «انتقال تجربه: راهکارهای ارتباط قویتر صنعت، دانشگاه و بخشهای خصوصی در پروژههای علم داده» پیروزشمسی نژاد استاد دانشگاه صنعتی شیراز، میلاد حلاجیان مدیر واحد تحول دیجیتال شرکت ایریسا، سیدمحمد بحرینی مدیر فناوری ستاره خلیج فارس، مجید نوک زاده، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فولاد هرمزگان و امین نظارات، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه یزد به ارائه دیدگاهها و نظرات خود درباره رابطه صنعت و دانشگاه از منظر تحول دیجیتال پرداختند.
در ابتدای این پنل تخصصی پیروز شمسی نژاد استاد دانشگاه با اشاره به رابطه صنعت و دانشگاه عنوان کرد: رسالت دانشگاهها با یکدیگر متفاوت است، برخی دانشگاههای بزرگ در سطح دنیا مانند دانشگاه کمبریج یا آکسفورد جزو دانشگاههای علم محور هستند و دغدغهای در زمینه صنعت یا اشتغال ندارند. اما در دانشگاههای ایران برخی دانشگاههای مادر مانند دانشگاه تهران، شیراز یا اصفهان، علم محور هستند، اما در مقابل دانشگاههای صنعتی در کشور همان گونه که از عنوان آنها مشخص است، دغدغه صنعت دارند. البته علم محور بودن دانشگاهها نیز مقوله قابل توجهی است، چراکه در نهایت علم تبدیل به فناوری خواهد شد، هرچند فاصله بین تبدیل علم به فناوری، طولانی خواهد بود. در مقابل دانشگاههای صنعتی معتقد هستند که باید دانشگاهها به سمت صنعتی شدن پیش بروند.
شمسی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاههای صنعتی قصد دارند خود را به معیارهای صنعت نزدیک کنند و حتی پایان نامههای دانشجویی را از جنس صنعت تعریف میکنند؛ بنابراین دانشگاههای صنعتی با عملکرد خود، قصد دارند که شکاف بین صنعت و دانشگاه را کمرنگ کنند و به حل مسائل جاری صنعت نزدیکتر شوند. البته در این راستا چالشهایی نیز وجود دارد و باید مراقب بود که دانشگاهها تبدیل به شرکتها نشوند و قدرت رقابت را از شرکتهای کوچکتر نگیرند. از همین رو مرز دانشگاهها باشرکتها چالش برانگیز است، چراکه دانشگاهها باید مراقب باشند که از یک سو به حل مسائل صنعت نزدیک شوند و از سوی دیگر خود تبدیل به شرکت نشوند؛ بنابراین دانشگاهها هم باید نگاه علمی داشته باشند و از سویی نیز باید دغدغههای حوزه صنعت را دنبال کرده و گرهای از صنعت را باز کنند. در حقیقت دانشگاهها باید به این سمت پیش برود که چالشهای صنعتی را با نوآورترین راهکارها حل کنند.
همچنین میلاد حلاجیان مدیر واحد تحول دیجیتال شرکت ایریسا در این پنل تخصصی عنوان کرد: شرکت ایریسا شرکتی وابسته به فولاد مبارکه است. نکتهای که میخواهم بر آن تاکید داشته باشم، آن است که باید به سمت استفاده از تمام ظرفیتها در تحول دیجیتال پیش رفت. در کشور برخی شرکتهای دانش بنیان را داریم و از سوی دیگر نیازهای بسیاری در صنعت داریم که میتواند زمینه را برای رشد این شرکتها فراهم کند. حلاجیان در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس شرکت ایریسا برخی نیازها از سوی کارفرمایان مطرح میشد. در ایریسا برنامههای مختلفی در جهت تحول دیجیتال برگزار کرده ایم. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که ایریسا قصد دارد ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار کند، گفت: در صنعت اگر قصد داشته باشیم تجارتی راه اندازی کنیم، بیش از آنکه توجه ما به فناوری باشد، باید به نیاز مخاطب خود توجه کنیم. به عبارت دیگر، باید فناوری در خدمت نیازها قرار بگیرد.
همچنین سیدمحمد بحرینی مدیر فناوری ستاره خلیج فارس در این پنل تخصصی عنوان کرد: در صنعت فولاد نگاه به سمت ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از سایر رشتههای دیگر پیش رفته است، از این روست که شرکتی مانند ایریسا شکل گرفته است که به تبع از خدمات این شرکت استفاده میشود. این موضوع در صنعت نفت تا حدی مغفول مانده است. ما حتی سراغ شرکت ایریسا برای بهره گیری از علم و تجربیات آنها رفتیم، اما با توجه به اینکه تخصص این شرکت، فولاد بود سراغ شرکتهای خصوصی دیگر رفتیم.
بحرینی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به برنامههای در دست اقدام، قصد داریم سازمان خود را به سمت تحول دیجیتال سوق بدهیم.
همچنین مجید نوک زاده، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فولاد هرمزگان در این پنل تخصصی عنوان کرد: برای تحول دیجیتال شدن، قدم نخست آن است که الکترونیک سازی را انجام داده باشیم. مشکل ما این است که در این زمینه با چالشهایی روبه رو هستیم و این گونه نیست که این مرحله را به صورت کامل طی کرده باشیم تا به مرحله تحول دیجیتال برسیم.
نوک زاده در ادامه خاطرنشان کرد: روشهایی که در سازمانهای ما به کار گرفته میشود، بیشتر روشهای سنتی است. در زمینه استفاده از سیستم الکترونیک، موضوع آن است که آیا ما در خدمت این سیستم هستیم یا سیستم در خدمت ماست؟ باید چالشهای این حوزه را حل کنیم تا بتوانیم به این مسیر وارد شویم. وی همچنین با اشاره به این موضوع که چالشهای بسیاری در تحول دیجیتال وجود دارد، عنوان کرد: در وهله اول ما باید تشخیص بدهیم که چه مسائلی راهکار آن داده کاوی است و قرار نیست هر مسالهای را با داده کاوی حل کنیم و این موضوع میتواند چالش برانگیز باشد. برای اینکه داده کاوی کنیم به سرویسی نیاز داریم که زیرساخت ها، دانش، افراد و ساختار مشخصی داشته باشد که در کنار همدیگر این سرویس را به وجود آورد.
امین نظارات، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور یزد در حاشیه اولین رویداد علم داده، درباره برگزاری این رویداد از سوی شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: ما در این رویداد در خدمت افرادی بودیم که هم در حوزه دانشگاهی دارای تجربههای خوبی بودند و هم در خدمت شرکتهای ارائه کننده خدمات حوزه تحلیل داده بودیم و حضور این دو گروه بسیار برای من جذاب بود و در این راستا حضور و حمایت شرکت فولاد هرمزگان بسیار جدی و علاقهمندانه بود.
نظارات در ادامه خاطرنشان کرد: تبیین موضوعات با نگاه تحول دیجیتال، نوید یک آینده خوب را به ما میدهد و امیدواریم در این راستا در استان هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان و همچنین شرکتهایی که از این رویداد بهره میبرند، شاهد تحولات خوبی باشیم و یک سیستم دانشی خوبی در این راستا شکل بگیرد و شرکتهای دانش بنیان قویای که انتظار داریم در این زمینه پیشقدم باشند، با این حمایتها بتوانند جان بگیرند و تشویق بشوند و خدماتی را ارائه کنند که در راستای ایجاد مشاغل جدید، مشاغل نسل آینده و مشاغل هوشمند باشد که در نهایت سبب تحولاتی در شرکت فولاد هرمزگان و حتی صنایع استان همراستا با تحولات دیجیتال در دنیا باشد.
وی در ادامه افزود: حوزه تحول دیجیتال بسیار حائز اهمیت است، چراکه بسیاری از صنایع دنیا، جزو نسل چهارم به شمار میروند و تمایل دارند که به این سمت گام بردارند؛ بنابراین ضروری مینماید که شرکتهای خوش فکر با داشتن نیروهای جوان مانند شرکت فولاد هرمزگان، با اتکا به نیروهایش در این مسیر گام بردارد. این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: نسبت به برگزاری این رویداد بسیار خوشبین هستم، چراکه شکل گیری این رویداد از بعد فرهنگی، نشان دهنده دید بالای دست اندرکاران آن است. امیدواریم با این رویداد کسب و کارهای جدیدی در استان هرمزگان راه اندازی شود و در این راستا شرکت فولاد هرمزگان نیز بتواند از آنها استفاده و بهره برداری لازم را ببرد.
منبع: دنیای اقتصاد