به گزارش میمتالز، رضا کاظمنژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار داشت: اگر ما CNG نداشتیم، ورود LPG به سبد سوخت خودروهای ما، جزو الزامات میشد و از نان شب هم واجبتر بود؛ اما، چون CNG را داریم و زیرساختهای آن با سرمایهگذاری کلانی در کشور ایجاد شده، ورود LPG به عنوان یک الزام و یک واجبکاری برای کشور تلقی نمیشود.
وی افزود: بسیار موضوع ساده و شفاف است، وقتی ما به اندازه کافی سوخت گاز برای تبدیل به CNG و به اندازه مناسب جایگاه برای عرضه این سوخت داریم، اینکه دوباره بیاییم برای توزیع LPG در سبد سوخت خودروها یکسری جایگاهها و الزامات آنرا ایجاد کنیم، اینکار توجیه ندارد.
کاظمنژاد با بیان اینکه “درحال حاضر از نیمی از زیرساخت توزیع سوخت CNG کشور استفاده نمیشود”، گفت: مصرف روازنه CNG کشور نزدیک ۲۱ میلیون مترمکعب است و با زیرساختهای فعلی، تا ۴۰ میلیون مترمکعب میتوان توزیع و مصرف CNG را در کشور افزایش داد، پس با این شرایط الزامی برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها نداریم.
وی ادامه داد: برای توزیع سوخت LPG، باید مخازن ذخیرهسازی آماده کنیم؛ در واقع مثل دیگر سوختهای مایع، در هر منطقه، شهر یا استانی که بخواهیم این سوخت را به مصرف خودروها برسانیم باید مخازن لازم را ایجاد کنیم، تا سیستم توزیع مرکزی و پس از آن توزیع در نواحی کوچکتر محقق شود، اینکار بخشی از توان سرمایهگذاری کشور را به خودش اختصاص میدهد؛ در صورتی که ما زیرساختهای مناسب توزیع و مصرف سوخت CNG را داریم و این سرمایهگذاری منطقی نیست.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: با وجود زیرساختهای مناسب CNG در کشور، ورود LPG به سبد سوخت خودروها به صلاح کشور نیست.
کاظمنژاد با اشاره به طرح توزیع محلی و محدود LPG در برخی از شهرهای تولیدکننده این فرآورده نفتی به عنوان سوخت خودروها گفت: این طرح بهتر از طرحی است که توزیع سراسری LPG برای مصرف در خودروها را مطرح میکرد، چرا که حمل LPG در مسافتهای طولانی برای شهرهایی که تأسیسات تولید و عرضه LPG را ندارند، توجیهپذیر نیست؛ اما با توجه به وجود زیرساختهای توزیع و عرضه CNG در همان شهرهایی که تولید LPG در پالایشگاههای آن رقم میخورد، این طرح عرضه محلی LPG نیز توجیه ندارد.
وی افزود: باید به این نکته مهم توجه کنیم که میتوانیم برای LPG استفادهها و کاربردهای بهتری از جمله صادرات آن و استفاده به عنوان خوراک پتروشیمیها را در نظر بگیریم که منفعت آن برای کشور بیشتر از استفاده از آن به عنوان سوخت خودروها است.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه “LPG در منطقه و جهان قیمت خوبی برای فروش و مزیتی برای صادرات کشور است”، گفت: LPG جذابیت فروش دارد و مشتری برای آن فراوان وجود دارد.
کاظمنژاد در خصوص ساماندهی توزیع LPG در کشور گفت: عدم توزیع مناسب LPG در کشور جزو نقایص است که باید اصلاح شود و ساماندهی مطلوب سامانه سدف برای توزیع مناسب LPG و با هدف اینکه عرضهای که صورت میگیرد بر مبنای برنامه باشد، در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: عرضه LPG برای مصارف سوخت خودرویی در حال حاضر به شکل بسیار خطرناک درحال انجام است که باید این بخش از مصارف شناسایی شده و به سمت استفاده از CNG سوق داده شوند؛ تا این مصارف غیرمجاز در خودرو، از مردم تلفات نگرفته، باید به فکر آن باشیم؛ البته ساماندهی این موضوع، خارج از وظایف وزارت نفت است و وزارت کشور باید به آن ورود کند.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز باید از عرضه LPG برای مصارف خودرویی جلوگیری به عمل آورد و بهگونهای برنامهریزی کند که LPG توزیع شده به سمت مصارف خودرویی سوق پیدا نکند.
وی افزود: حتما در جریان بررسی مباحث مرتبط با انرژی در کمیسیونهای تخصصی مجلس، از نمایندگان وزارت نفت هم دعوت میشود و اگر نماینده وزارت نفت برای بررسی موضوع ورود LPG به سبد سوخت خودروها به جلسات کمیسیونهای مجلس رفته باشد، مطمئنا با این طرح اعلام مخالفت کرده است.
کاظمنژاد با بیان اینکه “وزارت نفت مخالف ورود LPG به سبد سوخت خودروها است”، گفت: اگر چنین قانونی تصویب شود، حتما باید منابع و ردیف بودجهای برای آن در نظر گرفته شود، البته در خصوص ورود بخش خصوصی برای سرمایهگذاری زیرساختهای آن هم میتواند مجلس تصمیماتی بگیرد که باید در این زمینه بررسی کارشناسی صورت گیرد.
وی ادامه داد: اینکه یک سند بیستساله در بخش تأمین انرژی حمل و نقل کشور داریم که مصوب شورای عالی انرژی است و یک بند قانونی میخواهند در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بیاورند که بر خلاف تأکید این سند ۲۰ ساله، LPG وارد سبد سوخت خودروها شود، این یک ناهماهنگی است که باید اصلاح شود؛ درواقع کسانی که در قانونگذاری تصمیمگیر هستند و مصوبه صادر میکنند باید هماهنگ باشند.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: جدای از بحثهای کارشناسی، در زمینه ورود LPG به سبد سوخت خودروها با تناقضی درگیر هستیم که اگر طبق آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده بود، بخواهیم LPG را وارد سبد سوخت خودروها کنیم، برخلاف سند بالادستی ۲۰ ساله عمل کردهایم و اگر برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها عمل نکنیم، بندی از قانون بودجه را اجرا نکردهایم.
وی افزود: مصوبه شورای عالی انرژی کشور که استفاده از LPG در سبد سوخت خودروها را نفی کرده، نسبت به قانون یکساله بودجه، یک قانون بالادستی محسوب میشود و باید مصوبات قوانین سنواتی بودجه، با اسناد بالادستی همخوانی داشته باشد.
کاظمنژاد خاطرنشان کرد: هرچه زودتر، تا خطرات آن دامن جامعه را نگرفته، باید خودروهایی که به صورت غیرمجاز به مصرف LPG میپردازند جمعآوری شوند.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه “استفاده از LPG نسبت به CNG و بنزین خطرات بیشتری را بهدنبال دارد”، گفت: LPG پیمایش بهتری ندارد، بلکه پیمایش بیشتری دارد و دلیل آن، این است که LPG در فشار ۴ اتمسفر مایع میشود و مخازن آن مقدار بیشتری سوخت را میتوانند بگیرند، به این خاطر است که بیان میشود که پیمایش بیشتری دارد و با یک مخزن LPG طبیعی است که مسافت بیشتری نسبت به یک مخزن CNG طی شود، اما این مسئله نفیکننده خطرات استفاده از LPG در خودروها نیست.
منبع: ایران پترونت