تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۴۶۸۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آلمان علاقه‌مند به افزایش سطح همکاری‌های مشترک با ایران است

‌می‌متالز - سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران گفت: این کشور علاقه‌مند به افزایش سطح همکاری‌های مشترک با ایران است و دو کشور باید در زمینه عملیاتی کار‌های قوی‌تری را با هم انجام دهند.

به گزارش می‌متالز، سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران گفت: این کشور علاقه‌مند به افزایش سطح همکاری‌های مشترک با ایران است و دو کشور باید در زمینه عملیاتی کار‌های قوی‌تری را با هم انجام دهند.

«هانس اودو موتسل» در نشست امضای تمدید یادداشت تفاهم همکاری «برنامه آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی» با حضور معاون وزیر صمت افزود: معتقدم که دو کشور نه فقط در بخش‌های سیاسی و کلان باید همکاری داشته باشند، بلکه باید در زمینه عملیاتی نیز کار‌های قوی‌تری را با هم انجام دهند که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک سازمان کلیدی برای انجام این نوع همکاری‌هاست.

این مقام بلندپایه سیاسی اضافه‌کرد: جمهوری فدرال آلمان یکی از بزرگترین اتاق‌های بازرگانی مشترک را با یک‌هزار و ۸۰۰ عضو فعال در ایران دارد که این نشان‌دهنده عمق همکاری‌های اقتصادی دو کشور در صنایع مختلف از دیرباز تاکنون است.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با ابراز امیدواری از رفع چالش‌های موجود و دستیابی به نتایج خوب در مذاکرات وین، ادامه‌داد: توافق در آینده بسیار نزدیک انجام می‌شود و، چون فرصت بسیار کم است و فرآیند‌های همکاری کسب و کار‌ها باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد، باید برای زمانی که توافق حاصل شد، آماده باشیم.

اودو موتسل بر آمادگی لازم برای شکل‌گیری فضای کسب و کار بین دو کشور با توجه به مسیر مثبت و شرایط پیش رو تاکید کرد و گفت: اهمیت ندارد که دولت‌ها چه کاری انجام می‌دهند؛ ما می‌خواهیم با ایمان راسخ و به نیت کار جدی وارد عمل شویم و از چالش‌ها، فرصت بسازیم.

وی از SME‌ها به‌عنوان شاخصه بارز و ستون فقرات اقتصادی کشور آلمان یاد کرد و افزود: در سایر کشور‌های اروپایی هم بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد توجه هستند، درحالی که در فرانسه یک انجمن SME‌ها وجود دارد که حوزه خدمات را دربر می‌گیرد، اما در ایران و آلمان بیشتر روی حوزه‌های صنعتی تمرکز شده است.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران ادامه‌داد: امروزه همه راجع به انقلاب صنعتی چهارم که یک انقلاب دیجیتال است صحبت می‌کنند، اما بسیاری از شرکت‌ها هنوز کالا‌هایی تولید می‌کنند که مورد نیاز مردم است. به‌عنوان مثال، برای تولید چینی آلاتی که با همکاری ایران و آلمان در اصفهان تولید می‌شود، یک فرآیند پیچیده مبتنی بر فناوری اطلاعات لازم است.

اودو موتسل خاطرنشان‌کرد: در ایران زمینه‌های تولید صنعتی بسیار زیاد است و از این حیث تفاوت فاحشی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد؛ زیرا آن‌ها بیشتر در حوزه‌های لجستیک و مالی فعال هستند، اما در بخش‌های تولیدی ضعیف‌اند.

وی با اشاره به این‌که در ایران نیرو‌های کار تحصیل کرده و ماهر زیادی وجود دارد، اما در کشور‌های اطراف این طور نیست، آمادگی کشور متبوع خود را برای تداوم همکاری‌ها در حوزه‌های آموزشی، فراهم کردن امکانات لازم برای نسل جوان و کارآمد و حضور شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در این عرصه اعلام کرد.

توسعه همکاری‌ها و حضور شرکت‌های معتبر آلمانی در ایران

در این دیدار، «علی رسولیان» معاون وزیر صمت اظهار داشت: این سازمان در پنج سال گذشته، علاوه بر همکاری با وزارت اقتصاد، مقابله با تغییرات آب و هوایی و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان، با دانشگاه «لایپزیک» و انجمن صنایع کوچک و متوسط آلمان نیز تفاهم نامه همکاری داشته است.

وی، از توسعه همکاری‌ها و حضور شرکت‌های معتبر آلمانی در ایران به‌عنوان یکی از نشانه‌های سست شدن پایه‌های تحریم ظالمانه کشورمان یاد کرد.

رسولیان با اشاره به همکاری دولت آلمان در فرآیند انتقال و توسعه فناوری به کشورمان، از رضایت شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی برای حضور در برنامه کسب آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی خبر داد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: هم اکنون بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ بنگاه اقتصادی در ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی در ۳۱ استان کشور مستقر هستند که امیدواریم در حوزه ارتقای تصفیه‌ خانه‌های فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب صنعتی و همچنین در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک، فرصت همکاری‌های بیشتر با شرکت‌های آلمانی فراهم شود.

وی به سست شدن پایه‌های تحریم ظالمانه کشورمان نیز اشاره و اضافه‌کرد: یکی از موانع جدی حداقل در بخش انرژی‌های نو که اکنون چندان هم در تحریم نیستند، مساله تأمین مالی از طریق فاینانس و یوزانس است که در صورت اتخاذ روش‌های مناسب همکاری، حضور پررنگ سرمایه گذاران خارجی، از جمله شرکت‌های آلمانی را درپی خواهد داشت.

وی ضمن قدردانی از وزارت امور خارجه که تسهیل گر این همکاری فنی و کاربردی بین شرکت‌های کوچک و متوسط دو طرف بوده است، ابراز امیدواری کرد در دور جدید ارتباطات که با گسترش همکاری‌های بین‌المللی ایران در دولت سیزدهم آغاز شده است، شهرک‌ها و واحد‌های صنعتی کشورمان با رسوخ هرچه بیشتر فناوری، به سمت تولید کیفی و رقابتی محصولات ایرانی گام بردارند.

بر اساس این گزارش، طرفین در پایان این نشست، یادداشت تفاهم همکاری آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی را به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، وزارت اقتصاد و مقابله با تغییرات آب و هوایی و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان امضاء و مبادله کردند.

شایان ذکر است، در برنامه کسب آمادگی لازم برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی که با همکاری مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران)، وزارت اقتصاد و مقابله با تغییرات آب و هوایی آلمان و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان از سال ۱۳۹۵ به اجرا درآمده است، تا کنون ۱۵ دوره آموزشی برگزار و ۲۷۹ نفر از مدیران واحد‌های صنعتی ۲۹ استان کشور در ۲۳ رشته فعالیت صنعتی برای یافتن بازار‌های جدید، ایجاد روابط بلند مدت با شرکت‌های آلمانی و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور به آلمان اعزام شده‌اند که در نتیجه آن، بیش از ۵۰۰ نشست اختصاصی با شرکت‌های آلمانی برگزار و به عقد قرارداد بیش از ۲۰۰ میلیون یورویی انجامیده است.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده