تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۳
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۴۷۱۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توضیحات وزارت صمت درباره زمان تکمیل سامانه جامع گارانتی

توضیحات وزارت صمت درباره زمان تکمیل سامانه جامع گارانتی
‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به اهمیت سامانه جامع گارانتی درباره زمان تکمیل سامانه جامع گارانتی با ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش می‌متالز، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو درج خبری با عنوان «زیان هنگفت خریداران کالا در آشفته بازار خدمات پس از فروش/ سامانه جامع گارانتی چه زمانی تکمیل می‌شود؟» به ارائه توضیحاتی از سوی مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید در خصوص سامانه جامع گارانتی پرداخت.

در توضیحات این وزارتخانه در مورخ ۱۴۰۰.۹.۲۶ آمده است:

به‌ دنبال انتشار مطلبی با عنوان «زیان هنگفت خریداران کالا در آشفته بازار خدمات پس ازفروش/ سامانه جامع گارانتی چه زمانی تکمیل می‌شود؟» به تاریخ ۱۴۰۰.۹.۲۶ بدینوسیله توضیحات ارسالی از سوی مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص سامانه جامع گارانتی به شرح زیر برای شفاف‌سازی بیشتر ارائه می‌شود:

استقرار سامانه جامع گارانتی، پس از هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی و به استناد صورت جلسه مشترک وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای اتمام وظایف در سامانه‌های مرتبط با وزارت صمت با اولویت زمان بندی ذیل مصوب شد:

گروه کالایی موبایل از تاریخ ۹۸.۱.۱۵

گروه کالایی لوازم خانگی بزرگ از تاریخ۹۸.۱۰.۲۰

گروه کالایی لوازم خانگی کوچک از تاریخ۹۸.۱۱.۱۵

گروه کالایی تجهیزات حوزه IT از تاریخ ۹۸.۱۲.۲۸

گروه کالایی تایر از تاریخ۹۸.۱۲.۱

این درحالی است که فرآیند آن توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مراتب زودتر از ضرب العجل تعیین شده، در سامانه عملیاتی شد. همچنین استقرار سامانه جامع گارانتی و سیستمی شدن فرایند کار، علی رغم وجود مشکلات در مراحل اولیه، در نهایت موجب تسریع کار و افزایش کارایی و اثربخشی و به تبع آن افزایش رضایت مندی مصرف‌کنندگان شده است.

در خصوص فرآیند بررسی درخواست‌های خدمات پس از فروش لازم به توضیح است شرکت‌های متقاضی با ارایه اطلاعات و مستندات مرتبط در سامانه، تقاضای راستی آزمایی برای توانمندی ارایه خدمات مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با کالای مورد نظر را می‌کنند.

در مرحله بعد و پس از بررسی و کارشناسی اطلاعات موجود در صورت لزوم، ارزیابی حرفه‌ای و تخصصی توسط شرکت‌های دارای صلاحیت ارزیابی، توانمندی شرکت‌ها احراز می‌شود و در نهایت اطلاعات شرکت به عنوان گارانتی کننده دارای صلاحیت به عموم مردم نمایش داده می‌شود؛ لذا اعلام اسامی شرکت‌ها در سامانه جامع گارانتی می‌تواند این اطمینان را به مصرف کننده بدهد که شرکت مذکور دارای صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی لازم برای ارایه خدمات پس از فروش است.

در خصوص گسترش فعالیت سامانه و افزایش تعداد شرکت‌های احراز صلاحیت شده، جدول زیر نشان دهنده روند افزایشی تاییدیه‌های صادره ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ می‌باشد.

در ارتباط با توسعه کالا‌های موجود در سامانه جامع گارانتی نیز اشاره به این موضوع حائز اهمیت است در حال حاضر دو نوع توسعه (کمی و کیفی) به صورت همزمان در سامانه در حال اجرا است، به نحوی که فرآیند ارزیابی توانمندی شرکت‌های موجود در سامانه در مراحل مختلف سخت‌گیرانه‌تر شده و شاخص‌هایی همچون میزان رضایت‌مندی مشتریان.

سرعت پاسخگویی به تماس مشتریان با دقت و حساسیت بیشتری ارزیابی می‌شوند و شرکت‌ها باید در این شاخص‌ها همواره حرکت رو به رشد داشته باشند و در صورتی که امتیاز نظر سنجی از مشتریان آن‌ها کمتر از ارزیابی قبلی باشد ضمن تذکر به شرکت، در صورت عدم اصلاح رویه، امکان حذف نام شرکت از سامانه نیز وجود دارد. از طرف دیگر و به لحاظ کمی، همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌شود شرکت‌های مشمول نیز رو به افزایش است.

امید است با همراهی و کمک آحاد جامعه از ابعاد مطالبه گری و در خواست خدمات مناسب از شرکت-های دارای صلاحیت خدمات پس از فروش و عدم خرید کالا‌های بدون گارانتی از یک سو و ارایه خدمات پس از فروش مطلوب‌تر توسط شرکت‌های ارایه کننده خدمات از طرف دیگر و همچنین سیاست‌گذاری و مدیریت کلان موثر و مطلوب خدمات پس از فروش توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط، روز به روز شاهد گسترش کمی و کیفی خدمات پس از فروش در کشور باشیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی بازار نیوز

عناوین برگزیده