تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۴۷۲۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تردد خودرو‌های لوکس در شهر مشروط شد

‌می‌متالز - سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی گفت: اگر مودیان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات خود اقدام نکنند، از نقل‌و‌انتقال آن‌ها جلوگیری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جهانگیر رحیمی، سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی گفت: فرصت شناسایی خودرو‌های مشمول مالیات خودرو‌های لوکس، تا پایان دی بود و تاکنون بالغ بر ۵۷۰ هزار خودرو شناسایی شده‌اند.

به گفته او، اطلاع رسانی‌های لازم انجام و روی سایت سازمان بارگزاری شده است. این مودیان اگر تا پایان بهمن مراجعه نکنند، برگه اجرایی برای آن‌ها صادر می‌شود و طبق ماده ۱۰ آیین‌نامه بند ش تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، به عنوان خودروی بدهکار مالیاتی شناسایی شده و از نقل و انتقال آن‌ها جلوگیری می‌شود.

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اگر جمع ارزش خودرو‌های تحت تملک یک شخص و خودرو‌های فرزندان زیر ۱۸ سال او، بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو‌های لوکس می‌شود. 

شناسایی ۵۵۰ هزار خودرو لوکس در کشور

تازه‌ترین اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی در این زمینه بیانگر شناسایی ۵۵۰ هزار خودرو لوکس است که این خودرو‌ها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند.

مجموع ارزش خودرو‌های تحت تملک سرپرست خانوار و اعضای تحت تکفل زیر سن قانونی اگر بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول این مالیات می‌شود. بر این اساس کسانی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند باید مالیات خودروی خود را جداگانه بپردازند، اما مالیات کسانی که زیر سن قانونی و کمتر از ۱۸ سال داشته باشند به نام سرپرست خانوار منظور می‌شود.

علاوه بر این، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی نیز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دارندگان خودرو‌های لوکس تا پایان بهمن ماه سال جاری فرصت دارند، مالیات بر خودرو‌های خود که بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند را بپردازند یا در صورت اعتراض تا این زمان نسبت به مالیات خود اعتراض کنند.

همچنین، طبق گفته رستم‌ پور از خودرو‌های لوکس شناسایی شده، برای ۱۰۶ هزار نفر از دارندگان آن‌ها پیامک مالیات ارسال شده است.

از سوی دیگر، براساس اعلام مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ملاک ارزش‌ گذاری خودرو بر اساس جدولی است که برای محاسبه نقل و انتقال خودرو، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری است که هر سال از صاحبان خودرو گرفته و در دی ماه ابلاغ می‌شود.

وی افزود: برای محاسبه مالیات خودور‌های ساخت داخل، ملاک قیمت کارخانه و برای خودرو‌های وارداتی نیز ملاک ارزش گمرکی خودرو است که این ارزش هم طبق نرخ ارز مرجع مبنای حقوق گمرکی یعنی همان هر دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

رستم‌ پور درباره اینکه مردم چگونه از ارزش قیمت و ارزش خودروی خود باخبر شوند، گفت: اطلاعات ارزش خودرو‌ها از طریق درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی قابل دسترس است که هر کس با شماره ملی و شماره موبایل به نام خود می‌تواند وارد سامانه (به نشانی https://www.intamedia.ir)، احراز هویت شود، اطلاعات او و خودرو‌های به نام او و ارزش خودرو در آن سامانه اعلام می‌شود و میزان مالیات تعلق گرفته به او هم در آنجا ذکر می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: دارندگان خودرو می‌توانند از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی، مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را نقدی پرداخت کند و فرض بر این است که کسانی که دارنده این خودرو‌ها هستند، امکان پرداخت نقدی مالیات هم برای آن‌ها وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده