تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۴۷۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد نرخ اصلی‌ترین ماده اولیه قیر در بورس‌کالا

‌می‌متالز - رشد بهای وکیوم‌باتوم به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه تولید قیر در بورس‌کالای ایران، مهم‌ترین خبر این روز‌های این بازار بوده که به موشکافی دقیق تری نیاز دارد. این رشد قیمت از یکسو نگرانی خریداران وکیوم‌باتوم و افزایش قیمت تمام‌شده قیر را در پی داشته است و از سوی دیگر از سیگنال‌هایی در جهت رشد تقاضا با ذهنیت افزایش بهای نفت‌خام حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، طی هفته جاری تاکنون بهای هر تن وکیوم‌باتوم در معاملات بورس‌کالا بین ۱۹ تا ۴۴‌درصد رشد قیمت داشته است؛ مطلبی که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. ذهنیت افزایشی رشد قیمت‌های جهانی و جذابیت‌های صادراتی، کاهش عرضه و دادوستد در تالار حراج باز و در اختیار بودن زمان کافی برای رقابت از دلایل این افزایش نرخ به شمار می‌رود؛ اما نمی‌توان از این نکته صرف‌نظر کرد که آغاز به کار قانون قیر تهاتری یکی از دلایل این افزایش قیمت‌ها با محوریت تحویل وکیوم‌باتوم به تولیدکننده قیر به جای عرضه در بورس‌کالاست.

جرقه‌های مهم رشد بهای نفت‌خام در بازار‌های جهانی، مهم‌ترین دلیل افزایش انتظاری قیمت‌ها بوده است؛ بنابراین رشد تقاضا می‌تواند داده‌ای منطقی در این مسیر باشد. این در حالی است که بخش مهمی از وکیوم باتوم مورد معامله در بورس‌کالا برای تولید قیر به منظور صادرات خریداری شده است. از این رو افزایش قیمت VB یا همان وکیوم‌باتوم سیگنالی افزایشی برای قیمت‌های صادراتی قیر به شمار می‌رود. یک نکته مهم این است که وکیوم‌باتوم خریداری‌شده از بورس‌کالا قطعا از بالاترین کیفیت‌های تولیدی برخوردار است که به منظور تامین نیاز‌های صادراتی عرضه خواهد شد؛ آن هم در شرایطی که بهای نفت‌خام افزایشی است و بازار‌های جهانی قیر با توجه به جایگاه ایران در این عرصه و به تبع این رشد نرخ می‌توانند ر وند افزایشی بگیرند.

در کنار موارد فوق باید به کاهش عرضه وکیوم‌باتوم توجه کرد؛ آن هم در شرایطی که بررسی‌ها از افت عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. همین داده که به موازات اجرای قانون قیر تهاتری رخ داده، محرک بسیار مهمی برای افزایش رقابت برای خرید بوده است. نکته دیگر این است که شیوه معاملاتی در بورس‌کالا یعنی عرضه در تالار حراج (از لحاظ زمان معامله) امکان افزایش نرخ را بیش از تالار‌های مشابه فراهم کرده است که باید تسهیل کننده رشد قیمت به شمار رود.

نکته جالب توجه آنکه رقابت برای خرید از سمت خریداران صورت گرفته و اینکه در یک هفته تمامی عرضه‌ها با رقابت مورد معامله قرار گیرد، نشان دهنده پذیرش این نرخ از سوی مصرف‌کنندگان است. این محموله‌ها احتمالا برای تولید به منظور صادرات خریداری شده‌اند؛ اما از اثر آن بر بازار داخلی نمی‌توان غافل شد؛ آن هم در شرایطی که به موازات آن قیر تهاتری نیز برای پروژه‌های عمرانی عرضه می‌شود. این مطلب پتانسیل ایجاد پیچیدگی‌های جدیدی را در بازار قیر در بر دارد، بنابراین از هم اکنون باید منتظر رخداد‌های پیش‌بینی‌نشده احتمالی و حتی انحراف در فرآیند مصرف قیر تهاتری بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده