تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۴۷۵۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان تا پایان سال گران می‌شود؟ / تکلیف قیمت گذاری سیمان مشخص است

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنعت صنفی سیمان می‌گوید: عرضه سیمان در بورس کالا جلوی دلال بازی‌ها در بازار این محصول را گرفته و احتمال افزایش قیمت سیمان تنها به میزان تقاضا و تولید بستگی دارد.

به گزارش می‌متالز، تب جهش قیمت سیمان با عرضه این محصول در بورس کالا کمی فروکش کرد. اما منظور به کاهش یا آرامش مطلق در بازار سیمان نیست.

اما پس از آرامش نسبی چند هفته‌ای در بازار روز دوشنبه قیمت سیمان بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش داشت. این کالا در بازار آزاد از پاکتی ۳۷ هزار تومان تا پاکتی ۴۸ هزار تومان، عرضه می‌شود. علت رشد قیمت سیمان در بورس کالا پیگیری شد.

این درحالی است که روز گذشته قیمت سیمان با سه نرخ در بورس کالا معامله شد. این محصول در بورس کالا با قیمت‌های پایه، ۳۹۶ تومان، ۵۴۱ تومان و ۵۱۶ تومان عرضه شد.

در همین رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت صنفی سیمان گفت: برخی از خبر‌ها مبنی بر قطع برق کارخانه ها، قیمت سیمان را در بازار مصرف افزایش داد در صورتی که این نوع خبر‌ها تأثیری بر روند معاملات سیمان در بورس نخواهد داشت و تفاوت زیادی در قیمت سیمان به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: رقم‌های ۵۱۶ و ۳۹۶ تومان قیمت‌های پایه این هفته سیمان در بورس کالاست. اما نرخ ۵۴۱ تومان سیمان در بورس به منطقه عرضه این محصول بستگی دارد. سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که قیمت سیمان در این منطقه رقابتی می‌شود.

به گفته شیخان؛ قیمت سیمان در بورس کالا افزایش نداشته و هیچ دلیلی هم برای چند نرخی شدن این محصول نبوده است.

وی تصریح داشت: برخی از شایعات باعث گرانی قیمت سیمان در بازار مصرف شد که این موضوع به دلیل بی پایه و اساس بودن قطعاً مقطعی است.

این فعال صنعت سیمان تأکید داشت: این روز فروشندگان خُرد به بهانه خبرقطع برق کارخانه‌های سیمان اقدام به افزایش خود سرانه قیمت سیمان کرده اند که به دلیل بی اساس بودن این شایعه انتظار می‌رود روند بازار به همان حالت قبل برگردد.
دبیر انجمن صنعت صنفی سیمان گفت: قیمت سیمان همچنان متأثر از خبر‌هایی است که از دل بازار در می‌آید. دلیل اصلی ایجاد چننی تنش‌هایی به نظارت و کنترل قیمت‌ها در بورس کالا بر می‌گردد.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: سال گذشته به دلیل استمرار قطع برق کارخانه‌های تولید سیمان شرایط نامناسب تولید و عرضه این محصول فرصت را برای برخی از فرصت طلبان بازار سیمان فراهم کرد. در این بین مصرف کننده نهایی و تولید کننده متضرر شدند.

شیخان ادامه داد: امسال دولت خوشبختانه با کنترل و نظارت بر تأمین برق کارخانجات سیمان توانست از تکان‌ها و نوسانات قیمت به دلیل کاهش تنش درتولید و عرضه به موقع این محصول در بورس، جلوگیری کند.


وی تأکید داشت: با هماهنگی و مدیریت به موقع تأمین برق، گاز و مازوت مورد نیاز کارخانجات تولید سیمان تا کنون هیچ اختلالی در تولید و عرضه این محصول به وجود نیامده است.

شیخان گفت: هرچند قیمت مازوت بیش از نرخ مطرح شده به دست تولید کنندگان سیمان می‌رسد، اما این گرانی بر روی تولید تأثیری نداشته است.

دبیر انجمن صنعت صنفی سیمان گفت: در ۹ ماه سال جاری تولید سیمان به ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. از این میزان حدود ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در بازار داخل توزیع و عرضه شده است که در زمان یاد شده حدود ۳ میلیون تن از تولید سیمان صادر شده است
وی تصریح داشت: وضعیت بازار سیمان در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۸ و نیم درصد تولید سیمان کاهش داشته است.

بازار سیمان درسال جاری خیلی پُر رونق نبوده است، شیخان با تأکید بر این موضوع ادامه داد: کاهش و رکود ساخت و ساز عامل اصلی کم رونقی در بازار سیمان است.

این فعال صنفی ادامه داد: امسال به دلیل کاهش تنش‌های روانی و کاهش دلال بازی‌ها در بازار و از همه مهمتر مدیریت در تأمین سوخت کارخانجات وضعیت سیمان در بازار را به ثبات نسبی رسانده است.

شیخان در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش قیمت سیمان تا پایان سال پیش بینی می‌شود، گفت: نرخ سیمان تحت مکانیزم بورس کالا تعیین و عرضه می‌شود. این شرایط شاید برای تولید کنندگان خیلی مرقون به صرفه نباشد، اما ایجاد جوی آرام و بدون تنش در بازار تضمین تولید سیمان را افزایش می‌دهد.

به گفته این فعال صنفی؛ عرضه سیمان در بورس کالا مقابل دلال بازی عده‌ای سود جو در بازار این محصول را گرفت و احتمال افزایش قیمت سیمان تنها به میزان تقاضا و تولید بستگی دارد.

منبع: اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده