تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۴۷۸۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تجارت قوی سنگ آهن استرالیا در آستانه سال نوی چینی

‌می‌متالز - بازار صادرات سنگ آهن استرالیا به چین در ماه ژانویه (علیرغم افزایش قیمت‌ها در بازار) به دلایل متعدد از جمله اختلالات آب و هوایی، نگرانی‌های کمبود نیروی کار و احتکار فصلی، همچنان قوی بود.

افزایش واردات چین در هفته‌های اخیر

به گزارش می‌متالز، تحلیلگران صنعت معتقدند که ممکن است سهم سنگ آهن استرالیا در کل واردات سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۲ (برای اولین بار از سال ۲۰۱۵) به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یابد، به خصوص که چین در حال تنوع بخشیدن به منابع تامین خود و تعمیق ارتقای صنعت و در عین حال دنبال کردن اهداف کم کردن کربن است.

در همین حال، قیمت سنگ آهن (در هفته قبل از سال نوی چینی) به طور قابل توجهی افزایش یافته، زیرا معامله گران و تولیدکنندگان مواد خام را به منظور افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا، ذخیره کرده اند.

همچنین، S&P Global Platts شاخص سنگ آهن ۶۲ درصدی را در روز جمعه ۱۴۷ دلار در هر تن ارزیابی کرد که بالاترین میزان در پنج ماه گذشته است.

علاوه بر این، قیمت فوق در افزایش واردات چین در هفته‌های اخیر منعکس شد و بر اساس داده‌های پلت فرم صنعت Mysteel، کل موجودی سنگ آهن وارداتی توسط کارخانه‌های فولاد در سراسر چین در این هفته به حدود ۱۱۷.۵۷ میلیون تن رسید که ۴۷۰۲۰۰ تن افزایش نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

دلایل افزایش قیمت از نگاه Rio Tinto

یک منبع در گروه Rio Tinto در گفتگو با گلوبال تایمز در مورد افزایش قیمت در بازار، روز شنبه بیان کرد که افزایش قیمت می‌تواند به سفته بازی و احتکار فصلی مربوط باشد.

این منبع در این زمینه خاطر نشان کرد: «هر سال قبل از جشنواره بهار، [در چین]احتکار صورت می‌گیرد. در حالی که گروه معدنی انگلیس – استرالیا تلاش‌های خود را برای تولید و صادرات سنگ آهن افزایش داده است، در حال حاضر به دلیل عوامل متعددی از جمله اختلال احتمالی ناشی از کمبود کارگران کافی در بحبوحه محدودیت‌های همه گیر در استرالیای غربی، جایی که شیوع بیماری همچنان ادامه دارد، به تنگنای ظرفیت تولید رسیده است، اما علیرغم چالش ها، این شرکت همچنان با ظرفیت کامل تولید می‌کند و ممکن است تولید تحت تأثیر قرار نگیرد».

همچنین، راهنمای حمل و نقل این شرکت برای سال ۲۰۲۲ بین ۳۲۰ تا ۳۳۵ میلیون تن است که تقریباً مشابه سال ۲۰۲۱ می‌باشد.

علاوه بر Rio Tinto، دو معدن‌کار بزرگ جهانی دیگر یعنی BHP Billiton مستقر در استرالیا و Vale برزیل، اهداف هدایت تولید سنگ آهن خود را برای سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که انتظار می‌رود میزان پیش بینی شده و تولید همخوانی داشته باشند.

احتمال کاهش واردات سنگ آهن چین از استرالیا

از سال ۲۰۱۵، واردات سنگ آهن چین از استرالیا و برزیل نزدیک به ۸۰ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است که طبق گزارش رسانه ها، واردات از استرالیا از ۶۰ درصد فراتر رفته است.

در همین حال، روابط دوجانبه اخیراً به دلیل نگرش تحریک آمیز استرالیا در قبال چین تیره شده است که باعث اختلال در فعالیت‌های تجاری شده است و صادرات سنگ آهن از جمله معدود محصولات باقی مانده‌ای است که هنوز در چین، به دلیل نیاز‌های بخش ساخت و ساز داخلی، تقاضای بالایی دارد.

با این حال، یک منبع آگاه صنعت روز شنبه به گلوبال اعلام کرد: «در شرایط موجود، احتمالا نسبت واردات از استرالیا در سال ۲۰۲۲ به زیر ۶۰ درصد کاهش می‌یابد، این در خالی است که این میزان در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۱.۶ درصد و در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۲.۵ درصد بوده است».

واکنش‌ها به افزایش قیمت سنگ آهن

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، در واکنش به افزایش قیمت سنگ آهن، روز جمعه سندی را منتشر کرد که در آن متعهد شد با اتخاذ تدابیر مؤثرتری برای اطمینان از ثبات قیمت، رفتار‌هایی مانند افزایش قیمت‌ها و سفته بازی‌های مخرب را مهار کند.

مدیر مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد پکن لانگ، روز شنبه به گلوبال تایمز اعلام کرد، اقدامات دیگری برای تضمین عرضه پایدار منابع سنگ آهن، از جمله تنوع بیشتر منابع، به ویژه از معادن داخلی، نیز قابل انتظار است.

این مدیر تحقیقات در همین زمینه معتقد است، که افزایش نسبت فولاد کوره الکتریکی نه تنها یکی از جهت گیری‌ها برای جایگزینی سنگ آهن است، بلکه عاملی برای دستیابی به برنامه‌های حفاظت از محیط زیست و کربن پایین می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده