تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۵
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۴۸۰۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شرکت‌های بزرگ زیر چتر حمایتی دولت/ گرانفروشی با تورم متفاوت است

‌می‌متالز - دبیر کل انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه گران شدن محصولات فولادی در حال حاضر به تورم مربوط است، گفت: دولت در تصمیم‌گیری‌های خود باید شرکت‌های کوچک را هم در نظر بگیرد چراکه این بخش آسیب‌پذیرتر است.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده در رابطه با تصمیم‌گیری دولت در نحوه قیمت‌گذاری محصولات صنایع فولادی افزود: دولت در برخی از مقاطع زمانی روش‌های محاسبه متنوعی را برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا تعیین می‌کند که گاهی این روش‌ها اشتباه بوده و در کمیته داوری نسبت به این تصمیم‌ها واکنش نشان داده می‌شود، اما نکته اینجاست که وزارتخانه گاهی اوقات به صورت ناگهانی تصمیم می‌گیرد تا جلوی صادرات بخشی از زنجیره را بگیرد و یا نرخ فروش برخی از کالا‌ها را به صورت دستوری تعیین می‌کند.

وی تصریح کرد: اینگونه تصمیم‌گیری‌ها با هم تناسب ندارند و این عدم تناسب‌هاست که در میان فعالان صنعتی و معدنی نگرانی ایجاد می‌کند. به ین معنا که اگر قرار است تغییری در فضای کسب و کار ایجاد شود، باید همه مؤلفه‌های آن کسب و کار تغییر کند و این مؤلفه‌ها با یکدیگر تناسب داشته باشند بنابراین، نمی‌توان روش قیمت‌گذاری محصولات بخشی از زنجیره فولاد را بر اساس پارامتر‌های جهانی ببینیم و بخشی دیگر را با پارامتر‌های دیگر بسنجیم.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور افزود: ما به دنبال این هستیم که واحد‌های تولیدکننده بیشتر کار کنند و رو به بهره‌وری بروند، اما نگاه دیگر این است که هر چقدر می‌توان از این واحد‌ها درآمد کسب کرد که این دو نگاه با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

عسگرزاده با اشاره به اینکه تصمیم‌های دولت باید با مشورت صورت بگیرد، گفت: اگر دولت مشورت با کارشناسان مختلف را قبل از تصمیم‌گیری در دستور کار خود قرار دهد، شرکت‌های کوچک‌مقیاس هم از این تصمیم‌گیری منتفع خواهند شد، اما در حال حاضر، این تصمیم‌گیری‌ها فقط با در نظر گرفتن شرکت‌های بزرگ‌مقیاس انجام می‌شود.

وی درباره نحوه عملکرد شرکت‌های کوچک و بزرگ در کشور تصریح کرد: میزان تاب‌آوری شرکت‌های کوچک‌مقیاس نسبت به دیگر شرکت‌ها پایین‌تر است چراکه اختلاف آمار و ارقام در این شرکت‌ها زیاد است بنابراین شرکت‌های کوچک‌مقیاس آسیب‌پذیرتر هستند و اگر دولت به این موارد دقت نکند، صنایع دچار مشکل خواهند شد.

دبیر کل انجمن سنگ آهن اضافه کرد: ما باید بین گرانفروشی و تورم تمایز قائل شویم. میزان تورم کشور ما بالاتر از میزان عادی جهانی است و به هر حال، این اعداد آثار خود را در زندگی مردم نشان می‌دهند که برطرف کردن این تورم نیز به مباحثی خارج از زنجیره تولید فولاد از جمله اقتصاد کلان مربوط می‌شود که ما نه دخالتی در آن داریم و نه می‌توانیم در این مسئله کاری انجام دهیم.

عسگرزاده گفت: ما تلاش خودمان را می‌کنیم تا دولت به سمت ثبات در حال حرکت باشد، اما اگر کالایی گران‌تر می‌شود، دولت ابتدا باید بسنجد که این گران فروخته شدن حاصل گرانفروشی است و یا تورم؛ اگر این گرانی حاصل از تورم است، قاعدتا نمی‌توان کاری در قبال آن انجام داد و اگر بخواهیم کاری برای حل این مشکل انجام دهیم، باید سطح تورم را کاهش دهیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده