تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۴۸۰۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد شکننده قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - در حالی که قیمت نهاده استراتژیک صنعت فولاد در هفته گذشته از حوالی از ۱۳۷ دلار به بالای ۱۴۳ دلار رسیده و رشد نزدیک به ۶ دلاری را رقم زده، اما با توجه به آمار و گزارشات موسسات ارزیاب این صنعت به نظر می‌رسد این شرایط شکننده است.

به گزارش می‌متالز، طبق آمار منتشر شده توسط اداره آمار استرالیا مبنی بر رشد صادرات سنگ آهن این کشور به چین یکی از اقتصاددانان موسسه کپتال اکونومیست به نام بن اودی گفته احتمالا صادرات سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ به خاطر اندک بودن رشد تولید ناخالص چین با مشکل مواجه خواهد شد و این مسئله باعث تضعیف قیمت سنگ آهن نیز خواهد بود.

دلیل این اقتصاددان از آنجایی مهم‌تر می‌شود که نیپتون استیل نیز به همین دلیل برآورد تولید فولاد خود را در سال ۲۰۲۲ کاهش داده است و آنطور که آرگوس گزارش کرده سیاست‌های کنترل کربن در چین نیز عامل دیگر مهم این کاهش برآورد بوده است که پیش بینی شکننده بودن نرخ سنگ آهن قوی‌تر می‌کند.

البته برنامه ریزان ارشد اقتصادی چین متعهد شده‌اند که پس از افزایش “غیرطبیعی” قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، معاملات سوداگرانه سنگ آهن را مهار کرده و بازار داخلی را تثبیت کنند و به نوعی درباره نوسانات غیرعادی در بازار این محصول هشدار دادند چراکه عرضه و تقاضا را ثابت دانستند و سفته بازی را عامل رشد قیمت توصیف می‌کنند.

براساس اطلاعات کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، ذخایر داخلی در بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر قرار دارد واین یعنی امکان شکل گیری تقاضای موثر بر قیمت در بازار منتفی است.

با همه این اوصاف باید گفت شکنندگی قیمت سنگ آهن دقیقا به اندازه انعطاف ژیمناستیک کاران چینی در المپیک در حال حاضر قابل رویت است و احتمال وقوع آن نیز از سوی فعالان و کارشناس این صنعت بسیار بالا تصور می‌شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده