تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۴۷۹۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر:

مگر ما مقصر غیر اقتصادی بودن القایی‌ها هستیم؟

‌می‌متالز - محمد محیاپور در خصوص اعتراض واحد‌های القایی به افزایش قیمت آهن اسفنجی گفت: مقصر غیر اقتصادی بودن واحد‌های القایی، واحد‌های احیا مستقیم و تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیستند و ما نیز به دلیل قطعی‌های مکرر برق و گاز در تابستان و زمستان، اوضاع بهتری از القایی‌ها نداریم.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل توسعه آهن و فولاد گل گهر با بیان اینکه در تابستان به دلیل قطعی برق و در زمستان به دلیل قطعی گاز و برق به طور همزمان توقف تولید داشتیم گفت: این مساله باعث شده تولید شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر ۷۰ درصد کاهش یابد و این درحالی است که هزینه‌های ثابت سر جای خود باقی است.

محیاپور افزود: این قطعی‌های مکرر علاوه بر اینکه باعث شده کارخانه‌ها چند ماه از سال را از دست داده و نتوانند تعهدات مشتریان خود را پاسخ دهند، آسیب زیادی به تجهیزات واحد‌ها وارد کرده است.

به گفته مدیرعامل توسعه آهن و فولاد گل گهر توقفات اجباری بازار را بهم می‌ریزد.

وی ضمن اشاره به اعتراض واحد‌های القایی به افزایش قیمت آهن اسفنجی اظهار کرد: توقف پی در پی تولید، زنجیره را بهم می‌ریزد. به این معنا که توقف تولید، عرضه و تقاضا را از حالت تعادل خارج می‌کند و سبب می‌شود واحد‌های تولیدی، تولیداتشان کم می‌شود کما اینکا شاهد هستیم برخی واحد‌های فولادی که مصرف برق بالایی داشتند چند ماهی کاملا متوقف بودند. لذا، چون تفاوت قیمت محصول میانی و محصولات بالادستی کاهش یافته، القایی‌ها اعلام می‌کنند که تولیدشان مقرون به صرفه نیست.

محیاپور تاکید کرد: حرف واحد‌های القایی از این جهت که تولیدشان اقتصادی نیست درست است، اما اینکه مقصر غیر اقتصادی بودن آن‌ها واحد‌های احیا مستقیم و تولیدکنندگان آهن اسفنجی باشد درست نیست چراکه ما نیز یک بنگاه اقتصادی هستیم که شاهد افزایش چندین برابری هزینه گاز و برق و توقف تولید هستیم و با بحران مواجهیم.

وی عنوان کرد: چنانچه این وضعیت ادامه یابد باید شاهد تعطیلی واحد‌های آهن اسفنجی نیز بود چراکه حاشیه سود به شدت کاهش یافته و به نقطه سر به سر رسیده ایم.

محیاپور یادآورشد: حاشیه سود ما نسبت به سال گذشته کاهش حداقل ۱۵ درصدی داشته است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده