تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۴۸۰۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش ارزبری فولادی‌ها محور جشنواره سوم فولاد ایران

‌می‌متالز - سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در حالی برگزار می‌شود که در دو دوره گذشته خود دستاورد‌های خوبی ثبت کرده است.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با «می متالز» درباره این نمایشگاه و جشنواره بیان کرد: این نمایشگاه و جشنواره در حالی شکل گرفت که فشار تحریم‌ها از سوی آمریکا افزایش یافته بود و این صنعت نیز به طور کل در فشار بود. در واقع هم ممکن بود چشم انداز ۱۴۰۴ را از دست بدهیم و هم شاهد شکل گیری فضایی ناامید کننده در میان تولیدکنندگان بودیم که در چنین شرایطی چطور باید قطعات مورد نیاز را تامین کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ و در اولین دوره از این نمایشگاه بحث بیشتر بر این موضوع متمرکز بود که چطور قطعات وارداتی را بومی کنیم که خوشبختانه در دور اول شاهد ۲ دستاورد مهم بودیم. ابتدا آنکه ارزبری ۱۲۵ دلار پرتن را به زیر ۱۰۰ دلار بیاوریم که برای این کار نیازمند یک انسجام میان تولیدکنندگان قطعات یدکی و کل قطعات مورد نیاز صنعت فولاد بودیم. همچنین در این دوره موفق شدیم به برنامه مشخص شده برای ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم.

سلیمانی تصریح کرد: در دور اول جشنواره حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد میان قطعه سازان و فولادی‌ها منعقد شد. در واقع قرار بر آن شد تا قطعات مهندسی معکوس و سپس ساخت داخل شود، اما قطعه سازان نگران بودند که اگر تحریم‌ها برداشته شوند آیا این حمایت ادامه دار خواهد بود که با مذاکرات صورت گرفته این تصمیم اتخاذ شد که هیچ قطعه خارجی که ساخت داخل آن صورت گرفته ثبت سفارش نشود.

وی با اشاره به سومین دوره از این نمایشگاه اظهار کرد: در این دوره از جشنواره و نمایشگاه بیشتر به دنبال آن هستیم که میزان ارزبری از ۸۵ دلار را به ۶۰ یا ۵۵ دلار برسانیم.

سلیمانی همچنین تصریح کرد:‌ البته در کنار موارد یاد شده دو موضوع مهم دیگر وجود دارد که کماکان صنعت فولاد را با مشکل همراه کرده است. تنظیم بازار و نرخ گذاری در کنار تامین مواد اولیه برای واحد‌های القایی از مشکلاتی است که صنعت فولاد امروز با آن مواجه است. در کنار آن نیز مسائلی مربوط به انرژی و کمبود برق مطرح است که دو سمینار در این باره برگزار شد.

در این دوره از جشنواره فولادسازان بزرگ در کنار فولادسازان کوچک و همچنین قطعه سازان حضور دارند.

کاهش ارزبری فولادی‌ها محور جشنواره سوم فولاد ایران

عناوین برگزیده