تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۴۸۲۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه اولیه فزر را بخریم یا نه؟

‌می‌متالز - دو روز دیگر عرضه اولیه فزر انجام خواهد شد و این روز‌ها تنش درباره شرکت یا عدم شرکت در این عرضه اولیه در بین سهامداران و اهالی بازار بالا گرفته است! در این مطلب سعی شده است تا با عدد و رقم به این پرسش پاسخ دهیم که در این عرضه اولیه شرکت کنیم یا نه؟ این عرضه اولیه ارزش خرید دارد یا خیر؟

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها حال و روز بازار دوباره خوب نیست و در این اوضاع قرار است یک عرضه اولیه در بازار فرابورس انجام شود. عرضه اولیه فزر قرار است روز چهارشنبه انجام شود و این موضوع با انتقادات فراوانی رو به رو بوده است.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه و سهامداران خواهان تحریم این عرضه اولیه هستند و ما سعی کردیم با عدد و رقم و آمار موجود درباره فزر به این پرسش پاسخ دهیم که در این عرضه اولیه شرکت کنید یا خیر؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

معرفی شرکت پویا زرکان آق دره



شرکت پویا زرکان آق دره در سال ۱۳۷۷ در شهرستان کرج با نام پویازرکان آق دره به ثبت رسیده و در سال ۱۳۹۹ نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران با نماد فزر درج گردید. معادن شرکت شامل محدوده‌های طلا آق دره به مساحت ۳۶ کیلومتر مربع، آرپاچای ۱۲ کیلومتر مربع، گورگور ۱۷ کیلومتر مربع، داغ دالی ۲۱ کیلومتر مربع و سنگ تراورتن آق دره ۲.۳ کیلومتر مربع در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

پروانه بهره برداری معدن طلا آق دره در سال جاری و به مدت ۵ سال تمدید گردیده است. از این معدن کانسنگ طلا، نقره و جیوه برداشت می‌شود. گواهی کشف معدن سنگ تراورتن آق دره به مساحت ۲.۳ کیلومتر مربع در تاریخ ۲ تیر ۱۴۰۰ از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اخذ شده است. در معدن داغ دالی نیز مجوز معدن روی اخذ شده است و اکتشاف سایر مواد معدنی در دستور کار است و همچنین اکتشاف طلا در محدوده آرپاچای در حال انجام است و گزارش اکتشافی معدن گورگور تهیه شده است.

بر اساس آخرین پروانه بهره برداری ظرفیت اسمی سالانه شرکت استخراج ۷۱۵،۰۰۰ تن کانسنگ طلا بوده و فعالیت اصلی شرکت مربوط به استخراج مواد معدنی از معدن طلا آق دره است.

شرکت فرآوری پویا زرکان آق دره (شرکت تابعه) دارای ظرفیت اسمی تولید کنسانتره طلا ۱۲ تن، کنسانتره نقره ۱۲ تن، کنسانتره جیوه ۲۵ تن و سیانید سدیم ۶۰۰ تن است.

شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان (شرکت تابعه) دارای ظرفیت اسمی تولید ۷۰۰ کیلوگرم طلا، ۶۸۴ کیلوگرم نقره و ۳ تن جیوه است. بدین ترتیب گروه زنجیره کامل از معدن تا شمش طلا را در اختیار دارد.

سهامداران اصلی فزر چه شرکت‌هایی هستند؟



سهامداران اصلی شرکت پویا زرکان آق دره شرکت‌های تابان کیش (۱۸ درصد)، سرمایه گذاری گلومینکو (۱۸ درصد)، کاوندگان قشم (۱۸ درصد)، کوشش آذین (۱۸ درصد)، فرا اندیشان نیک فرجام (۱۵ درصد) و کاوان کیش (۱۳ درصد) می‌باشند.


عملکرد ۹ ماهه فزر چگونه بوده است؟


در ادامه به بررسی عملکرد شرکت در دوره ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم:

درآمد عملیاتی شرکت از مبلغ ۱،۳۹۲ میلیارد ریال در دوره نه ماهه منتهی به آذر ۱۳۹۹ به ۱،۷۴۶ میلیارد ریال در دوره نه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته و رشدی ۲۵ درصدی را تجربه کرده که عمدتاً ناشی از افزایش نرخ فروش کانسنگ طلا با توجه به تغییرات نرخ طلا بوده است.

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی از مبلغ ۳ میلیارد ریال به ۶۵ میلیارد ریال در دوره نه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از فروش ماشین آلات سنگین بوه است. در بخش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی نیز شرکت رشدی ۲۲ درصدی را تجربه کرده و با ۱.۲۲۳ میلیارد ریال بهای تمام شده سود ناخالص شرکت ۵۲۳ میلیارد ریال شده است. هزینه‌های مالی شرکت نیز با کاهشی ۸۷ درصدی ۱۰ میلیارد ریال بوده است. در مجموع شرکت در سود خالص با رشدی ۵۳ درصدی ۵۱۱ میلیارد ریال سود خالص داشته و به ازای هر سهم در ۹ ماهه سودی ۱۷۰ ریالی داشته است.

عرضه اولیه فزر را بخریم یا نه؟


با توجه به قیمت کشف شده برای عرضه چنانچه در نظر بگیریم کشف قیمت نماد فزر با حداکثر قیمت ۲۱.۶۷۰ صورت گیرد با توجه به سود ۱.۰۵۹ ریالی سال مالی ۱۳۹۹، P/E شرکت ۲۰.۵ می‌شود که به نسبت P/E گروه (۱۲.۳) بالاتر است و نشان از قیمت گذاری بالای این سهم با توجه به شرایط حال حاضر بورس دارد، در صورتی سهم‌های هم گروه این نماد با P/E پایین تری معامله می‌شوند.

بر اساس اقتصاد رفتاری عرضه اولیه‌ها معمولا در سقف قیمت خود کشف قیمت شده اند و بازده اولیه مثبتی داشته اند؛ لذا در خوش بینانه‌ترین حالت پیش بینی می‌شود بازده اولیه این سهم به ۱۰ الی ۱۵ درصد برسد که به نظر می‌رسد با این P/E فزر، شرکت در عرضه اولیه آن کمی پرریسک است!

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده