تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۱۱۷۰
کد خبر: ۲۴۸۴۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«فزر» سهمی ارزنده و کم ریسک

‌می‌متالز - با توجه به چشم‌انداز مثبت از عملکرد شرکت، سهام شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) دارای ارزندگی بوده و ریسک زیادی را متوجه سهامداران خود نخواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) با بهره‌برداری از سه پروژه هیپ‌لیچینگ طلا، فرآوری کنسانتره روی و فرآوری تراورتن را از اواسط سال ۱۴۰۲ در دستور کار خواهد داشت که در سودآوری این شرکت موثر خواهد بود.

الناز جمالی، مدیر مشاور سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه گفت: شرکت پویا زرکان آق دره (فزر)، تنها شرکت طلایی بورسی، مالک بیش از ۹۹ درصد سهام دو شرکت فرآوری پویا زرکان آق دره و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان است. همچنین کانسنگ پرعیار و کم‌عیار طلا توسط شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) از معادن استخراج شده و به کارخانه فرآوری پویا زرکان آق دره جهت تبدیل کانسنگ به کنسانتره ارسال می‌شود.
وی افزود: شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان، کنسانتره تولیدی توسط کارخانه فرآوری را با دریافت کارمزد ۱۰ درصدی، به شمش طلا تبدیل کرده و شمش تولیدی را جهت فروش، به کارخانه فرآوری پویا زرکان آق دره بازمی‌گرداند.
جمالی عنوان کرد: لازم به ذکر است علاوه بر شمش طلا، شمش نقره و جیوه نیز به عنوان محصولات فرعی از کانسنگ استخراج شده و در نهایت فروخته خواهند شد.
به گفته مدیر مشاور سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه، با توجه به این که محصولات نهایی این فرآیند توسط کارخانه فرآوری پویا زرکان آق دره به فروش می‌رسند، بخش عمده‌ای از سود سالانه شرکت پویا زرکان آق دره (فزر)، متعلق به کارخانه فرآوری پویا زرکان آق دره خواهد بود که تحت عنوان سود سرمایه‌گذاری‌ها در حساب‌های شرکت پویا زرکان آق دره ثبت خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر دو شرکت مذکور (فرآوری و استحصال)، شرکت پویا زرکان آق دره (فزر)، بهره‌برداری از سه پروژه هیپ‌لیچینگ طلا، فرآوری کنسانتره روی و فرآوری تراورتن را از اواسط سال ۱۴۰۲ در دستور کار خواهد داشت که در سودآوری شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) موثر خواهد بود.
وی افزود: بر طبق گزارش میان دوره‌ای، فروش و سود تلفیقی مجموعه به ترتیب معادل ۳۱۴ و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است که برآورد می‌شود در حالت بدبینانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان (۴۶۰ تومان به ازای هر سهم) سود در پایان دوره شناسایی شود.
این فعال بازار سرمایه بیان کرد: باتوجه به قیمت عرضه ۲۱۶۶۶ ریالی، نسبت P/E ارزنده ۴.۶ را در حالت بدبینانه برای فزر متصور هستیم. همچنین شرکت دارای موجودی ۱۶۰۰ کیلوگرمی شمش طلا بر طبق گزارش میان دوره است که ارزشی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت. با در نظر گرفتن ارزش موجودی ۱.۶ تنی شمش طلا، نسبت P/E از ۴.۶ نیز پایین‌تر خواهد بود؛ نکته‌ای که بر ارزندگی سهم می‌افزاید.
بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری، NAV (خالص ارزش روز دارایی‌ها) شرکت معادل ۹۶۷۹ میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن قیمت ۲۱۶۶۶ ریال به ازای هر سهم، نسبت P/NAV معادل ۶۷ درصد خواهد بود.
وی اظهار کرد: با در نظر گرفتن نکات فوق و چشم‌انداز مثبت از عملکرد شرکت، سهام شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) دارای ارزندگی بوده و ریسک زیادی را متوجه سهامداران خود نخواهد کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده