تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۳۱۸۸۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت پویا زرکان آق دره تشریح کرد:

آخرین وضعیت اکتشافات و معادن «فزر»

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پویا زرکان آق دره با اشاره به اینکه رویکرد شرکت در موضوع اکتشاف اقتصادی است و اکتشاف باید متناسب با ظرفیت معدن پیش برود، گفت: با توجه به ذخایر موجود و اکتشافات جدیدی که انجام داده ایم، خوراک کارخانه برای ۲۰ سال آینده تامین شده است.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل رستم خانی مدیرعامل شرکت پویا زرکان آق با اشاره به اینکه سه سال از اعتبار پروانه فعلی معدن باقی مانده است، گفت: استخراج محدوده معدن آق دره در مساحت۱۲۰ هکتار از۴۰۰۰ هکتارکه در اختیار داریم، در حال انجام است. هنوز بخش‌های زیادی از همین محدوده اکتشاف نشده وهمچنین در عمق‌های بیشتر در مناطق استخراجی هم در حال اکتشاف هستیم که نتایح اخیر خوب بوده است.

وی ادامه داد:در دو سال اخیر به جهت افزایش ذخیره معدن اقدام به عملیات اکتشافی جدیدی در این محدوده کرده ایم که حدود ۲۰ هزار متر حفاری عمیق و نیمه عمیق در آن انجام شده است.

رستم خانی افزود: ذخیره‌ای بالغ بر ۷ میلیون تن با اکتشافات اخیر به ذخایر معدن افزوده شده که عیار ۱ ppm دارد که با توجه به مصرف سالانه کارخانه، ۱۰ سال دیگر به عمر معدن اضافه کرده است.

وی در خصوص پتانسیل‌ها و ذخایر دیگر افزود که در ۱۵ سال گذشته ۲۰ میلیون تن سنگ باطله معدن که عیار آن بین ۰.۳ تا ۰.۵ پی پی ام داشته و در محوطه معدن دپو شده است. این دپو به لحاظ تناژ و عیار از بسیاری از معادن طلا کشور بزرگ‌تر است. البته در سال‌های اخیر حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن از آن به کارخانه حمل و تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: مطالعات در جهت از استفاده از این ماده معدنی صورت گرفته است. علاوه بر آن برای بالا بردن عیار روش‌های دیگری مورد مطالعه قرار گرفت که بررسی‌های آن انجام شده است. از جمله این اقدام‌ها می‌توان به بررسی و اقدامات آزمایشگاهی مربوط به هیپ لیچینگ انجام شده که موفقیت آمیز بوده است.

رستم خانی با اشاره به اینکه پرعیار سازی سرندی در دست بررسی است و ذخیره طلای موجود این دپو نیز میتواند برای ۷ سال خوراک کارخانه را تامین کند. بدین ترتیب با توجه ذخایر فعلی، خوراک کارخانه برای بیش از ۲۰ سال قابل تامین است و به مرور برای ذخایر فوق پروانه بهره برداری جدید اخذ خواهد شد و البته اکتشافات همچنان ادامه دارد و حتی یک دستگاه حفاری فوق پیشرفته آر سی برای تسریع و توسعه اکتشافات تامین شده است.

وی در خصوص سایر محدوده‌ها نیز اظهار داشت که علاوه بر معدن آق دره، معادن غنی دیگری در اختیار داریم و اقدامات لازم برای اکتشاف و مطالعات اولیه در دست بررسی داریم.

مدیرعامل شرکت پویا زرکان آق دره تصریح کرد: رویکرد شرکت در موضوع اکتشاف اقتصادی است و اکتشاف باید متناسب با ظرفیت معدن پیش برد و فقط در معدن آق دره به عنوان معدن اصلی و تنها در بخش کوچکی از آن برای بیش از ۲۰ سال ذخیره کشف شده دارد که سایر بخش‌های همین محدوده دارای کانی زایی است و با توجه به این سایر معادن فزر برای دوره بسیار بیش از ۲۰ سال ذخیره دارند.

مدیرعامل شرکت پویا زرکان گفت: در حال حاضر در معدن آق دره ۴۶۰ هکتار دیگر به مجوز در داخل محدوده ۴۰۰۰ هکتاری اخذ شده است که مشغول حفاری برای اکتشافات جدید در آن هستیم.

وی افزود: از محدوده‌های دیگری که در اختیار داریم، محدوده آرپاچای است که در دو سال اخیر کلیه عملیات اکتشافی آن طراحی و انجام شده، که در حال اخذ پروانه بهره برداری از معدن هستیم.

مدیرعامل شرکت پویا زرکان گفت: مطالعات اولیه برای محدوده‌های گورگور و اوچ دره انجام شده است که در حال اخذ مجوزات مربوط به اکتشافات آن هستیم و به زودی عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد.

رستم خانی اظهار داشت: همچنین پروانه و مجوز بهره برداری محدوده داغ دالی را در اختیار داریم و در حال پیگیری جهت کسب مجوز برای ساخت کارخانه هستیم که اگر مجوز‌های آن اخذ شود ظرف یکسال به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده