تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۴۸۳۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن کوچک‌مقیاس قربانی عدم واردات ماشین‌آلات

معادن کوچک‌مقیاس قربانی عدم واردات ماشین‌آلات
‌می‌متالز - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: حمل‌ونقل، پایه اصلی فعالیت در حوزه معدن است که به دنبال گرانی و افزایش هزینه آن در طی سال‌های اخیر، عملکرد تمامی بخش‌‎های مرتبط با این صنعت دچار مشکل شده است.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم جمیلی اظهار داشت: حمل‌ونقل مواد معدنی عمدتا به صورت جاده‌ای در داخل کشور انجام می‌شود؛ چراکه امکان حمل‌ونقل دریایی در این زمینه وجود ندارد و حمل‌‎ونقل ریلی نیز به دلیل شرایط دشوار و عدم دسترسی به معادن مهمی همچون مجتمع سنگ آهن سنگان، کارآیی لازم را ندارد. بر همین اساس، هزینه حمل‌ونقل مواد معدنی در داخل کشور نسبت به سایر کشورها، بسیار بیشتر است و همین امر بر قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم می‌گذارد.
وی افزود: حمل‌ونقل جاده‌ای مواد معدنی نیز با چالش‌های فراوانی در کشور مواجه است. از آنجایی که ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور فرسوده شده و به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی، هزینه‌های جانبی مرتبط با این مساله همچون لوازم یدکی، لاستیک، سوخت و... افزایش یافته است، بنابراین باید اجرای اقدامات لازم در خصوص کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل مواد معدنی هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: در همین راستا، باید زیرساخت‌های لازم جهت تقویت خطوط ریلی راه‌آهن فراهم شود تا بتوانیم شاهد تسریع در فرایند حمل‌ونقل مواد معدنی باشیم. از سوی دیگر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای باید از طریق واردات ماشین‌آلات جدید حمل مواد معدنی در داخل کشور صورت پذیرد. این در حالی است که شرایط واردات ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده در این حوزه، بسیار دشوار بوده و دلیل آن نیز، تاکید مسوولان بر حمایت از تولید ماشین‌آلات داخلی است.
جمیلی خاطرنشان کرد: قطعا حمایت از تولید ملی باید در دستور کار بخش‌های مختلف قرار بگیرد، اما واردات ماشین‌آلات جدید در حوزه حمل‌ونقل مواد معدنی، نباید منجر به غیررقابتی شدن تولید ماشین‌آلات داخلی شود و تولیدکنندگان باید دسترسی به کیفیت مطلوب را مدنظر قرار دهند؛ بنابراین اگر ما به دنبال کاهش هزینه و رقابت سالم در تمام عرصه‌های حمل‌ونقل هستیم، باید مجوز واردات ماشین‌آلات جدید در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را به شرکت‌های فعال در این حوزه بدهیم و همواره در راستای تسهیل شرایط و قوانین موجود در حوزه واردات قدم برداریم.
وی عنوان کرد: عمر متوسط ماشین‌آلات مورد استفاده در حمل‌ونقل مواد معدنی در داخل کشور ۱۸ سال بوده که این میزان بسیار زیاد است و باید اقدامات لازم در راستای کاهش آن انجام شود، زیرا این ماشین‌آلات علاوه بر استفاده در بخش معدن، در حوزه‌های ساختمانی و راه‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین از عمر مفید و کارآیی لازم آن‌ها کاسته خواهد شد. در حال حاضر، هزینه اجاره این ماشین‌آلات افزایش یافته است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، به زودی شاهد تعطیلی اکثر معادن کوچک‌مقیاس خواهیم بود. چراکه بسیاری از ماشین‌آلات حمل مواد معدنی در معادن کوچک‌مقیاس استیجاری است و معدنکاران توانایی پرداخت هزینه اجاره آن را ندارند.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان یادآور شد: حمل‌ونقل، پایه اصلی فعالیت در حوزه معدن است که به دنبال گرانی و افزایش هزینه آن در طی سال‌های اخیر، عملکرد تمامی بخش‌‎های مرتبط با این صنعت دچار مشکل شده است، زیرا به دنبال افزایش هزینه حمل‌ونقل از جانب رانندگان خودرو‌های سنگین، معدنکاران ناچار به افزایش هزینه تمام شده محصول شده و از سوی دیگر، کارخانجات محصولات را با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند و در واقع تمامی این عوامل همانند یک دومینو به یکدیگر مرتبط هستند؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه در اسرع وقت صورت پذیرد تا شاهد کاهش هزینه حمل‌ونقل مواد معدنی در کشور باشیم.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده