تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۹۷۲
کد خبر: ۲۴۵۰۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ورود معادن به بورس نیاز به تامین چه زیرساخت‌هایی است؟ / استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای توسعه معادن

‌می‌متالز - زیرساخت‌های موردنیاز برای ورود معادن به بورس آن‌طور که مد نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت است هنوز فراهم نیست.

به گزارش می‌متالز، ورود معادن به بورس همچون همه بنگاه‌های دیگر نیازمند زیرساخت‌هایی است که این زیرساخت‌ها تا چگونه مهیا می‌شود. استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای بخش معدن روشی یرای بهبود صنعت معدن در کشور است. با کمک بازار سرمایه و فرابورس مدل‌های استفاده از بازار سرمایه برای بخش معدن را فراهم می‌شود.
برای بخش معدن به‌ویژه معادن کوچک و متوسط می‌توان زمینه ورود به بازار سرمایه را فراهم کرد، البته بخش معدن وارد بازار سرمایه شده است و در حال حاضر سهام شرکت‌های معدنی متعددی در بازار سهام عرضه شده یا محصولات شرکت‌های معدنی در بورس کالا عرضه می‌شود، آنچه مهم و مدنظر بوده، این است که بتوان از ظرفیت‌های بازار سرمایه بیشتر از گذشته برای بخش معدن استفاده کرد، به‌ویژه برای معادن کوچک و متوسط و معادنی که غیر فعال هستند یا معادنی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند برای تجهیز و توسعه و فعال کردن معادن می‌توانند از بازار سرمایه استفاده کنند.

با رفع موانع حقوقی، فنی، اقتصادی و ضوابط بازار سرمایه و قانون معادن و سایر قوانین بالا دستی و راهکار‌های مناسب را طراحی و پیشنهاد شود تا شاهد بهره‌مندی بیشتر بخش معدن از ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم. تشکیل کارگروه در سریع‌ترین زمان که برای تشکیل این کارگروه و بورسی شدن معادن و استفاده هرچه بیشتر از بازار سرمایه که به انجام خواهد شد و راهکار‌های عملیاتی شدن این موضوع احصا خواهد شد.

برای پیگیری بورس معادن اول تشکیل تعاونی‌های فراگیری درسطح شهرستان‌ها و مناطق برخوردار از مواهب طبیعی معدنی شکل داده و این تعاونی‌ها را در محدوده‌های معدنی شریک شوند.

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: یباید اعلام کنیم کسانی که تمایل دارند در این معادن وارد شوند که در این صورت نیز عدد ۳۰ درصد عدد خیلی کارشناسی نیست و اگر سرمایه دارانی در منطقه حضور دارند و کار معدنی بلد هستند چرا ۳۰ درصد؟ بلکه بیایند در مزایده همه محدوده معدنی شرکت کنند. یا اینکه از نظر فنی به آنان اولویت داده شود تا کار کنند.

وی گفت: اگر هم این افراد کار معدنی بلد نیستند و فقط در خصوص سرمایه صحبت می‌کنیم، در این صورت نیز نفعی به مردم نخواهد رسید.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اگر استفاده از ابزار بورس مدنظر است باید گفت هنوز فاصله زیادی تا آن نقطه داریم و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، یعنی پیش از هر چیز باید معادن را به نقطه‌ای برسانیم که بتوانند در فرابورس حضور داشته باشند و در آن پذیرش شده باشند.

وی اضافه کرد: در این صورت می‌توان به هر نسبتی که دولت صلاح دانست بخشی از سهام آن را در بورس عرضه کند و بخش دیگر را به صورت بلوک یا از طریق بورس یا از طریق مزایده واگذار کند، در صورت اگر چه بازهم سهامداران مردم خواهند شد، اما باز آن ۳۰ درصد الزاماً از ساکنان منطقه نخواهد بود و فقط مقداری داریم بازار سرمایه را درگیر می‌کنیم.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: در هر حالت که بحث کنیم هنوز زیرساخت‌های مد نظر برای ورود معادن به بورس آنطور که مورد نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت است فراهم نیست.

سید رضا عظیمی؛ مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نوشت: امروزه بورس جایگاه خود را در نحوه واگذاری محصولات معدنی باز نموده و خیلی از مشکلات تصمیم گیری و بورکراسی‌های مرتبط با قیمت گذاری را نیز در محیط بازار معدن و صنایع معدنی مرتفع کرده است. به برکت سیاست‌های دولت قبل نیز تقریباً تمام مردم کشور به گونه‌ای حساب‌های کاربری در بورس ایجاد کرده اند و همچنان منتظر سبز شدن سیگنال‌های بازار هستند. اکنون که زمینه‌های لازم برای استفاده از محیط داد و ستد بورس فراهم شده، بهترین زمان برای انتقال فضای واگذاری معادن در تابلوی بورس و شفاف سازی فرآیند واگذاری‌های مرتبط با معدن است.

مطابق قوانین مرتبط با بورس، می‌توان از ظرفیت بورس به جای مزایده و مناقصه‌های خرید و فروش استفاده کرد. با ارزش گذاری اولیه بر روی مجوز‌های معدنی نیز امکان قرار دادن این مجوز‌ها در تابلو فراهم خواهد شد. واگذاری‌های محدوده‌های معدنی در اختیار دولت تحت عنوان آزاد سازی معادن از حبس نیز چندی پیش از طریق سامانه ستاد ایران صورت پذیرفت، هرچند که در ابتدا مسائلی برای نحوه معرفی و قیمت پایه در زیرساخت‌های سایت ستاد ایران وجود داشت، اما خوشبختانه این مسائل مرتفع و بخشی از محدوده‌ها از همین بستر واگذار شد.

با حضور محتشمی پور معاون جدید معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تجربه ارزشمند و نگاه توسعه‌ای وی در محیط و فضای بازار بورس و سرمایه، اکنون بهترین فرصت برای بورسی شدن معادن کشور فراهم شده است و امیدواریم این موضوع به زودی محقق شود.

با توجه به بالا بودن تعداد معادن و محدوده‌های در اختیار سازمان‌های صمت استانی و محدود بودن فضای رسیدگی به فرآیند‌های واگذاری و بوروکراسی طولانی اداری، محیط بورس با داشتن امکانات لازم و زیرساخت‌های موجود می‌تواند ضمن تسریع بر فرآیند رسیدگی، شفافیت در واگذاری‌ها را نیز فراهم کند.

به عنوان یک راه حل مناسب در قالب یک دستورالعمل شفاف، با تایید شورای عالی معادن و ایجاد یک تفاهم فیمابین وزارت صمت و سازمان بورس می‌توان تحولی جدید برای شفاف سازی و رونق فرآیند معدنکاری را ایجاد نمود و اثرات این تصمیم قطعاً آینده بخش معدن را تغییر خواهد داد.

دلایل استفاده از بورس برای واگذاری معادن را می‌توان به شرح زیر خلاصه نمود:

  • ایجاد عدالت اجتماعی و معرفی فرصت‌های معدنی در سطح کشور
  • امکان هدایت نقدینگی به سمت معدن و مشارکت‌های مردم به صورت منطقه‌ای برای معدنکاری
  • شفافیت در اطلاع رسانی و متمرکز نمودن فضای واگذاری از حالت استانی و منطقه‌ای به کشوری
  • شفافیت در اعتبار مجوز‌های معدنی، بدهی‌های مرتبط با مجوز‌ها و تسویه حساب‌های آن‌ها قبل از واگذاری
  • امکان ارزیابی بهتر سرمایه گذاران و تعریف شرایط خاص برای شرکت کنندگان در مزایده
  • امکان تعریف بسته‌های سرمایه گذاری و واگذاری در قالب سهامی عام پروژه (بند و تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰)
  • ایجاد محیط لازم برای کشف قیمت، رقابت سالم و رعایت صرفه و صلاح دولت در واگذاری‌ها
  • فراهم بودن زیرساخت‌های لازم و کارگزاری‌هایی که می‌توانند در این زمینه اطلاع رسانی و مشارکت کنند
  • شفاف شدن کیفی معادن با کارشناسی و ارزشیابی آن و ایجاد امنیت در سرمایه گذاری و حذف موارد بی کیفیت
  • تسریع در فرآیند واگذاری‌ها و ایجاد رونق بازار خرید و فروش معادن
  • بهبود آمار و اطلاعات مرتبط با معدن و امکان برنامه ریزی توسعه‌ای برای آینده معدنکاری کشور
  • امکان پیش بینی شرایط با توجه به کشش و تقاضا در شرایط زمانی و مکانی خاص و فرصت سازی برای جهت دهی به سرمایه گذاری‌های آینده
  • امکان ایجاد فضای مناسب برای انتقال مجوز‌ها میان خریداران و فروشندگان با رعایت صرفه و صلاح دولت و اعتماد سازی برای سرمایه گذاری در بخش معدن

خلاصه مطلب اینکه با بورسی شدن معادن، لوکوموتیو کشنده قوی برای ایجاد انگیزه برای فعال شدن معادن ایجاد خواهد شد و با توسعه زنجیره بخش معدن و گردش کاری در فعالیت‌های معدنی با افزایش درآمد و گردش مالی، قطعاً به تحقق افزایش اشتغال پایدار، جایگزینی معدن به جای نفت و فرمایش مقام معظم رهبری نزدیک‌تر خواهیم شد.

منبع: پول نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده