تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۴۵۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۶۸ واحد استخراج انواع کانی‌های معدنی و کرومیت در سبزوار فعال است

‌می‌متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: با سرمایه گذاری‌های انجام شده در راستای توسعه اقتصادی تاکنون پروانه بهره‌برداری برای ۱۶۸ واحد استخراج انواع کانی‌های معدنی و کرومیت، در سبزوار فعال شده است.

به گزارش می‌متالز، شهرام طلوع فکور اظهار کرد: در سال ۹۳ کمتر از ۹۰ معدن در حوزه شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد فعال بود که با پیگیری‌های انجام شده در راستای توسه اقتصادی و ایجاد اشتغال زایی فالیت معادن در این مناطق افزایش یافته و اکنون ۱۶۸ واحد استخراج انواع کانی‌های معدنی و کرومیت فعالیت دارند.

وی افزود: از این تعداد معادن ۷۴ واحد در سبزوار، ۲۸ واحد در داورزن، ۲۳ واحد در جغتای، ۱۷ واحد در ششتمد، ۱۶ واحد در خوشاب و ۱۰ واحد در جوین فعال هستند. فعالیت این تعداد معدن توانسته فرصت اشتغال مستقیم برای ۱۲۸۲ نفر را در بخش معدن و صنایع معدنی سبزوار ایجاد کند که با توسعه واحد‌های فرآوری، این میزان اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.

طلوع فکور با اشاره به اینکه سبزوار دومین قطب معدنی استان به شمار می‌رود، توضیح داد: تا کنون انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی شامل کرومیت، منگنز، آلومینیوم، سنگ آهک، انواع سنگ‌های ساختمانی و سنگ لاشه، با میزان دخیره ۹۹۵ میلیون تن در سبزوار، صادر شده است.

وی بیان کرد: سبزوار با ۲۵ واحد معدنی منگنز و ذخایر این ماده معدنی و نیز بالغ بر ۱۴۳ هزار تن ذخیره منگنز ظرفیت بالایی در تامین نیاز بازار داخلی دارد.

او در خصوص بحث صادرات تولیدات معادن سبزوار گفت: تمام تولیدات ماده معدنی منگنز به دلیل نیاز بازار داخلی به نسبت تولید و استخراج این ماده معدنی در بازار داخل مصرف می‌شود، اما اغلب بهره برداران به دلیل میزان تولید کانسنگ کرومیت در مقایسه با صرفه جویی اقتصادی جهت صادرات، محصول استخراجی را به واسطه‌ها و دلالان این حوزه به فروش می‌رسانند.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از هر گونه تخلف در حوزه برداشت غیر مجاز ماده معدنی، بازرسان این اداره به صورت مستمر و دوره‌ای از بخش معادن و صنایع آن بازدید می‌کنند، از ابتدای امسال، ۴۱ فقره بازدید انجام شده و در همین رابطه چهار فقره پرونده تشکیل و به مرجع قضایی، ارسال شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از خام فروشی معادن، یک واحد کارخانه فرآوری کنسانتره کرومیت با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال، در سبزوار مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه فعالیت در معادن نیاز به تجربه کافی و دقت بالایی دارد، توضیح داد: ورود بی رویه افراد فاقد صلاحیت در عرصه اکتشاف و معدن کاری باعث می‌شود که خسارات جبران ناپذیری از لحاظ جسمی و هم مالی اتفاق افتد، گذشته از این ورود افراد غیرمتخصص به عرصه‌های معدنی، فرصت اشتغال برای افراد باتجربه و ماهر را از بین می‌برد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده