تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۴۵۰۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازار راکد واردات سنگ‌آهن چین در اواخر ۲۰۲۱

‌می‌متالز - واردات سنگ‌آهن چین در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. با افزایش محدودیت‌های تولید فولاد برای مبارزه با آلودگی هوای در چین، میزان واردات بزرگترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن دنیا ۴.۳ درصد نسبت به رکورد سال قبل کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان داد که چین در سال گذشته ۱.۱۲ میلیارد تن از این ماده معدنی را وارد کرده است، در حالی که در سال ۲۰۲۰، ۱.۱۷ میلیارد تن واردات داشته‌است. براساس این داده‌ها این روند در ماه‌های پایانی سال ادامه داشتند و چین در ماه دسامبر ۸۶.۰۷ میلیون تن واردات سنگ‌آهن داشته‌است که خبر از افتی ۱۸ درصدی نسبت هب ماه قبل آن دارد. چین در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۱، با حمایت زیاد از تولید فولاد، نرخ مصرف بالایی برای سنگ‌آهن را ثبت کرد؛ دلیل این امر را باید در کارخانه‌ها جست‌وجو کرد. جایی که با بهبود تقاضا بعد از بهبود اولین موج‌های پاندمی کرونا، سود کارخانه‌های فولادی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.
اما زمانی که مقامات چینی برای ثابت نگه‌داشتن تولید فولاد خام درخواست خود را مبنی بر کاهش تولید به کارخانه‌ها اعلام کردند با کند شدن فعالیت ساخت‌وساز و همچنین افت تقاضای پایین دست زنجیره فولاد، مجموع واردات سالانه کاهشی شد.
طی ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۱، واردات سنگ‌آهن چین نزدیک به ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. قیمت‌های آتی سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان تا پایان دسامبر، ۴۵ درصد نسبت اوج ۱۲۳۹ یوانی در هر تن در ماه می‌کاهش یافت. ژو گویچو، تحلیلگر شرکت Jinrui Capital گفت: برای سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود که عرضه سنگ‌آهن از طرف ۵ فعالان اصلی ثابت بماند، در حالی که تقاضا عمدتا توسط سیاست مقامات در قبال کنترل تولید فولاد تعیین می‌شود. یک موسسه مشاوره‌ای تحت حمایت دولت نیز پیش‌بینی می‌کند که واردات سنگ‌آهن به دلیل کاهش تولید فولاد و افزایش استفاده از ضایعات فولادی در سال ۲۰۲۲ در حدود ۱.۰۸ میلیارد تن کاهش یابد.

بازار راکد واردات سنگ‌آهن چین در اواخر ۲۰۲۱

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده