تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۴۵۰۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ به مناسبت ۲۳ دی؛

فولادسنگ در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین آهک‌ساز خاورمیانه

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه به مناسبت سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه از توسعه این شرکت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه به مناسبت بیست و سوم دی ماه، بیست و نهمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه، یادداشتی نوشت است. متن کامل یادداشت وی را در ادامه می‌خوانید:

با شروع ساخت شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۶۰ عملیات اکتشاف کانسار سنگ‌آهک که یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد است نیز آغاز شد. آهک به عنوان کمک ذوب، تصفیه‌کننده و خنثی‌کننده محیط کوره‌های قوس الکتریکی فولادسازی استفاده می‌شود و نقش حیاتی در تولید فولاد خام دارد.

از همین رو پس از مرحله گمانه‌زنی و اکتشاف، منطقه حوض‌ماهی در سال ۱۳۷۰ در جوار شرکت فولاد مبارکه به عنوان معدن تجهیز شد. این شرکت که ۹۸.۲درصد سهام آن متعلق به شرکت فولاد مبارکه است.

پس از محول شدن مسوولیت‌های جدید از سال ۱۳۹۰ با عنوان شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه اصفهان ماموریت خود را که تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد با تمرکز بر تامین سنگ‌آهن، سنگ‌آهک، آهک کلسینه و دولومیت جهت فولاد مبارکه وارد فاز حیات صنعتی خود شد و با چشم انداز کسب جایگاه پنجم شرکت‌های معدنی تامین کننده صنعت فولاد کشور با بهبود مستمر و توسعه همه‌جانبه آماده برداشتن گام‌های بلند در افق‌های روشن صنعت کشور است.

این شرکت در حال حاضر طبق ظرفیت پروانه بهره‌برداری، استخراج سالانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهک را در دستور کار خود دارد که با توجه به شعار امسال که از طرف مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها، نامگذاری شده، علاوه بر تولید سنگ آهک مورد نیاز کوره‌های فولاد مبارکه به میزان ۶۰۰ هزار تن در سال و همچنین تولید سالانه ۲۴۰ هزار تن آهک پخته مورد نیاز فولاد، هدف‌گذاری برای افزایش هزار و ۲۰۰ تن آهک و دولومیت کشور، در محل کارخانه فولادسنگ مبارکه اصفهان احداث خواهد شد و این شرکت جایگاه خود را به‌عنوان بزرگترین آهک‌ساز خاورمیانه ثبت خواهد کرد.

مدت زمان اجرای این پروژه ۲۴ ماه است و طی آن ظرفیت تولید آهک و دولومیت بر مبنای تکنولوژی کوره‌های PFR به ظرفیت فعلی این کارخانه اضافه خواهد شد. محصول خروجی این کوره‌ها به‌عنوان ماده استراتژیک کمک ذوب فولاد است و به‌عنوان ماده اولیه ذوب فولاد در گروه فولاد مبارکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است این قرارداد از ابتدای اردیبهشت ماه امسال مورد تنفیذ قرار گرفت و بخش بزرگی از تجهیزات پروژه در داخل کشور طراحی و ساخته خواهد شد.

با اتمام و راه‌اندازی این کوره‌ها نیاز فولاد مبارکه که یکی از بزرگترین واحد‌های صنعتی کشور است به آهک کلسیته تامین می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده