به گزارش میمتالز، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی چین برای کاهش انتشار کربن بر اساس یک برنامه اقدامی در نظر دارند تا سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ سهم سوختهای غیر فسیلی را در کل انرژی مصرفی به ۲۰ و ۲۵ درصد افزایش دهد. همچنین طی این اقدام میزان انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ به حداقل رسیده و تا سال ۲۰۶۰ به کربن خنثی دست خواهند یافت.
این امر حاکی از اهمیت و استفاده فزاینده از انرژی سبز در میان فشارهای کربن زدایی در کشور چین است. انرژی سبز نوعی انرژی است که با تأثیرات محیطی کم یا بدون تأثیرات زیست محیطی تولید میشود.
وانگ گوکینگ، مدیر مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد Beijing Lange در مصاحبه با روزنامه اوراق بهادار Securities Daily در مورد تغییر در بخش فولاد اظهار کرد:
تغییر در ساختار انرژی نه تنها انتقال بخش فولاد به بخش کم کربن را تسهیل میکند، بلکه تغییرات عمیقی در ساختار تقاضا برای فولاد ایجاد خواهد کرد.
جین کوین شیان، معاون دبیرکل دانشگاه Tsinghua و رئیس مؤسسه تحقیقاتی توسعه صنعتی Tsinghua پکن در یک انجمن صنعتی در ماه نوامبر گفت:
استفاده از انرژی هیدروژن در تولید فولاد روشی موثر برای تبدیل و ارتقای صنعت فولاد به یک صنعت کم کربن و سبز است.
Ma Guangyu، مدیر واحد محیط زیست و منابع زیر مجموعه گروه Ansteel، اظهار کرد: متالورژی هیدروژن نوعی فناوری است که از هیدروژن به جای کربن به عنوان یک عامل احیا کننده در فرآیندهای فولاد سازی استفاده میکند. میزان انتشار آن صفر است و فرآیند بسیار سریع میباشد. این فناوری یکی از امیدوار کنندهترین راهها برای کمک به صنعت فولاد برای دستیابی به کربن صفر است.
فعالان بازار اعلام کردند برنامه کاهش پیک کربن در سال ۲۰۳۰ همچنین کارخانههای فولاد را تشویق میکند تا «جایگزینی انرژی پاک» را تسهیل کرده و در آزمایشهای یکپارچه متالورژی هیدروژن و جذب و استفاده یکپارچه از دی اکسید کربن سرمایه گذاری کنند.
آقای Wei Wei رئیس واحد انرژی پاک در Baowu Steel Group، سه جهت نهایی را برای کربن زدایی در فولادسازی شناسایی کرد که شامل موارد زیر میباشد:
در این میان متال بولتن نقل کرد با توجه به پتانسیل قابل توجه نیروی هیدروژن، فولادسازان چینی تلاشهای خود را در توسعه متالورژی هیدروژن افزایش داده اند.
شرکت HBIS Xuansteel ساخت و ساز پروژه آزمایشی کاربرد انرژی هیدروژن را در ماه میسال گذشته در شمال چین آغاز کرد و اولین پروژه نمایش متالورژی هیدروژن در جهان را شروع کرد.
به نقل از منابع شرکت HBIS Xuansteel، این پروژه از نیروی باد و خورشید برای تولید هیدروژن و از فناوریهای جدید کاهش هیدروژن، از جمله فناوری Tenova Energiron-ZR، برای جایگزینی روشهای سنتی فلز داغ کوره بلند استفاده میکند.
کارخانه فولادی Baowu اکنون بر روی یک پروژه کوره بلند بازیافت کربن غنی شده با هیدروژن در منطقه خود مختار Xinjiang Uyghur در شمال غربی چین کار میکند. انتظار میرود کارخانه Baowu که دارای ظرفیت ۱ میلیون تن است و مقدار انتشار کربن خود را به صفر رسانده در سپتامبر ۲۰۲۳ شروع به کار کند. این کارخانه با کورههای محوری مبتنی بر هیدروژن و کورههای قوس الکتریکی در ژانجیانگ مستقر در جنوب چین کار خواهد کرد.
گروه Ansteel نقشه راه خود را برای توسعه مسیر متالورژی کم کربن در پایان سال ۲۰۲۱ منتشر کرد که در آن سه فناوری کلیدی برای کاهش کربن شناسایی شد. این فناوریها شامل فولاد سازی غنی از اکسیژن و غنی از هیدروژن در کورههای بلند، جذب و استفاده از دی اکسید کربن و استفاده از متالورژی هیدروژن است.
به نقل از مدیر عامل شرکت Ansteel Group، این کارخانه بر روی پروژه “توان سبز، هیدروژن سبز و فولاد سبز” کار میکند که از هیدروژن تولید شده با انرژی سبز برای تولید فولاد استفاده میکند و انتظار میرود تسهیلات این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل شوند.
مدیر عامل شرکت Ansteel Group همچنین اشاره کرد که فناوریهای تولید، ذخیره سازی، حمل و نقل و استفاده از هیدروژن هنوز “نابالغ” هستند و نیاز به سرمایه گذاری گسترده دارند. Ansteel انتظار دارد با توجه به نقشه راه خود، پذیرش انبوه متالورژی هیدروژن پس از سال ۲۰۳۵ محقق شود.
صندوق بینالمللی پول (IMF) در یک پست وبلاگی در ماه دسامبر نقل کرد: انتقال انرژی پاک برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی میتواند تقاضای بی سابقهای برای فلزات در دهههای آینده ایجاد کند.
صندوق بین المللی پول (IMF) انتظار دارد که انتقال انرژی، از جمله تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی، برق رسانی بیشتر و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به «۳ میلیارد تن فلز» نیاز داشته باشد.
برای انتقال مسیر کارخانههای چین به سمت انرژی سبز و تولید فولاد کم کربن، این کشور قصد دارد به توسعه منابع انرژی مانند انرژی آبی، بادی و خورشیدی ادامه دهد. همچنین دولت چین قصد دارد توسعه سیستمهای برق جدید خود را سرعت بخشد و به طور فعال انرژی هستهای را در شرایط ایمن توسعه دهد. از طرفی یک برنامه منظم بر اساس اقدامات عملیاتی کاهش پیک کربن تا سال ۲۰۳۰، جایگزینی، تبدیل و ارتقاء زغال سنگ و تنظیم مصرف نفت و گاز را ترویج خواهد کرد.
معامله گران در روز سه شنبه ۱۲ ژانویه گزارش دادند چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید برق با انرژی باد و خورشید را به بیش از ۱۲۰۰ گیگاوات برساند.
دادههای اداره ملی انرژی (NEA) نشان میدهد که ظرفیت نیروگاه بادی نصب شده در چین در یازده ماه اول سال ۲۰۲۱ با ۲۹ درصد افزایش سالانه به ۳۰۰ میلیون کیلووات رسیده است. همچنین با توجه به دادهها ظرفیت انرژی خورشیدی به ۲۹۰ میلیون کیلووات رسیده که ۲۴.۱ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
به نقل از چندین منبع خبری کارخانههای فولاد نیز در حال سرمایه گذاری بر روی انرژی سبز هستند تا فرآیند تولید خود را سبزتر کنند. به عنوان مثال، عملیات مورد نظر کارخانه Baowu در Zhanjiang در حال پیشرفت با پروژه انرژی خورشیدی است. فاز ۱ سیستمهای فتوولتائیک خورشیدی روی پشت بام این کارخانه با ظرفیت ۴۸.۲ مگاوات، در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ به شبکه متصل شده است. منابع مستقر در کارخانه Ansteel گزارش دادند که در حال توسعه پروژههای انرژی خورشیدی، انرژی بادی و انرژی هستهای برای تولید برق میباشند.
به نظر میرسد ساخت این پروژههای انرژی سبز باعث افزایش تقاضای فولاد میشود، زیرا مزارع بادی به ورقهای سنگین و تولید برق فتوولتائیک (PV) نیاز دارند. از طرفی این مورد مستلزم داشتن سازههای فولادی با استحکام بالا، سبک وزن، مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر خستگی است.
چین همچنین ترویج حمل و نقل سبز و کم کربن را به عنوان یک تمرکز کلیدی در مسیر خود به سمت کاهش اوج انتشار کربن و خنثی سازی کربن شناسایی کرده است.
تحلیل گران صنعت گزارش دادند استفاده از انرژیهای جدید و پاک مانند برق، نیروی هیدروژن، گاز طبیعی و سوختهای زیستی مایع پیشرفته به طور فزاینده در حمل و نقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دولت چین قصد دارد اقداماتی را تا سال ۲۰۳۰ انجام دهد به طوری که خودروهای با انرژی جدید و انرژی پاک ۴۰ درصد از کل خودروهای این کشور را تشکیل دهند.
منابع خبری گزارش دادند خودروها مصرف کننده اصلی فولاد هستند. طبق برنامه توسعه در نظر گرفته شده توسط شورای دولتی در نوامبر ۲۰۲۰ در بخش خودروهای با انرژی جدید NEV (۲۰۲۱ – ۲۰۳۵) چین قصد دارد حدود ۲۰ درصد از خودروهای جدید فروخته شده تا سال ۲۰۲۵ را برقی کند. هدف اصلی این برنامه این است که خودروهای با انرژی جدید (NEV) تا سال ۲۰۳۵ نوع غالب خودروهای فروخته شده در این کشور باشند.
انجمن خودروسازان چین (CAAM) در ۱۴ دسامبر پیش بینی کرد که فروش داخلی NEV در سال ۲۰۲۲ به ۵ میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش خواهد داشت. دادههای CAAM نشان میدهد که در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۱، تولید و فروش NEV در چین به ترتیب به ۳.۰۲ میلیون و ۲.۹۹ میلیون دستگاه رسیده است که هر دو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۶۷ درصد افزایش یافته اند.
یک تحلیلگر صنعت مستقر در شانگهای در روز سه شنبه اعلام کرد که رشد قوی در بخش NEV، همراه با ساخت تاسیسات شارژ، باعث حمایت قوی از مصرف فولاد خواهد شد. تعدادی از کارخانهها گزارش دادند که در حال توسعه محصولات فولادی به کار رفته در NEV هستند.
برخی از فولادسازان تولید ورقهای پیشرفته خود را برای NEVها افزایش داده اند. به عنوان مثال، مراسم افتتاحیه یک کارخانه تولید کننده ورق خودرو در ۷ ژانویه برگزار شد که به طور مشترک متعلق به گروه HBIS و گروه Posco تولید کننده فولاد کره جنوبی میباشد.
به گزارش آرتان پرس، این کارخانه که واقع در تانگشان در استان هبی چین شمالی است، همراه با یک خط تولید موجود در گوانگدونگ در جنوب چین، با استفاده از این سرمایه گذاری مشترک به بزرگترین تامین کننده ورق خودروی پیشرفته در چین تبدیل خواهد شد و سرمایه گذاری در این کارخانه بر فروش ورقهای گران قیمت، NEV متمرکز خواهد بود. هدف این سرمایه گذاری مشترک ارائه مواد کم کربن، سبز و سبک وزن برای تولید برندهای اتومبیل با کیفیت بالا خواهد بود.
منبع: آرتان پرس