تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۴۵۱۶۳
سرویس خبر : انرژی

بازار داغ برنت در زمستان سرد اروپا

‌می‌متالز - طلای سیاه با ادامه افزایش قیمت در روز جمعه در تمامی بازار‌ها موفق شد، چهارمین هفته‌ی صعودی خود را به پایان برساند. رالی قیمتی در حالی نفت را به آستانه رکورد‌های چند ساله اش می‌رساند که نگرانی‌ها از تاثیر منفی سویه جدید امیکرون برتقاضای جهانی فروکش کرده و ادامه‌ی برنامه تولید کنندگان بزرگ برای کاهش عرضه، سرمایه گذاران را به پیشی گرفتن رشد تقاضا از عرضه امیدوار کرده است.

به گزارش می‌متالز، بحران انرژی در اروپا نیز در حال جدی‌تر شدن است و احتمال قطع برق در زمستان امسال را افزایش می‌دهد، چرا که ذخیره سوختی در حال مصرف رو به پایان است. از طرفی با توجه به اصطکاک اروپا با روسیه بر سر اوکراین بعید است که اختلاف نظر‌ها در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ به زودی حل و فصل شود، در نتیجه چشم انداز دسترسی به عرضه اضطراری در کوتاه مدت چندان روشن نیست.

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی در هفته گذشته به افزایش بیشتر از انتظار تقاضا در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ اشاره داشت و دلیل آن را اثر کمتر از انتظار امیکرون بر بازار‌ها برشمرد.

هرچه انتظارات از ادامه رشد تقاضا در حال تقویت است، در طرف عرضه، برنامه تولیدکنندگان بزرگ برای محدود نگه داشتن عرضه کماکان پابرجاست.

پس از توافق اوپک پلاس در چهارم ژانویه مبنی بر افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز از ماه فوریه، قیمت کماکان در حال افزایش است که بخشی از آن را می‌توان ناشی از انتظارات قوی برای بهبود اقتصاد جهانی در سال جدید میلادی دانست.


مهم‌ترین رویداد‌های هفته جاری


پس از آن که مشخص شد تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۱ به کمترین میزان خود در دو دهه اخیر رسیده بوده است، بسیاری از سرمایه گذاران منتظر گزارش رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ هستند که بامداد دوشنبه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود رشد فصلی دومین مصرف کننده انرژی جهان در سه ماهه آخر سال به ۳.۶ درصد محدود شده باشد که پایین‌تر از رشد ۴.۹ درصدی سه ماهه سوم است. این روند نزولی پس از جهش ۱۸ درصدی زمستان سال قبل نشان می‌دهد که سرعت بهبود اقتصادی در حال کند شدن است.

در هفته پیش رو، سرمایه گذاران همچنین در انتظار گزارش ماهانه اوپک هستند که روز سه شنبه منتشر می‌شود و می‌تواند سر نخ مهمی از آخرین تغییرات عرضه و تقاضا ارائه کند.


نقش عوامل مالی در بازار برنت


با این وجود، گذشته از عوامل اقتصادی، عوامل مالی نیز نقش مهمی در تبیین بازار نفت ایفا می‌کنند. افزایش ریسک پذیری در بازار‌های مالی که شاهد تحولات دیجیتال گسترده یی در طول دوران همه گیری بودند، موجب کاهش چشمگیر قیمت اوراق قرضه خزانه داری شده و به‌دنبال آن کاهش شاخص دلار برای چهارمین هفته متوالی، این ارز اصلی را از سقف ۹۷ واحد در اواخر نوامبر به ۹۴.۶۰ واحد رسانده است.


تحلیل تکنیکال نفت

بازار داغ برنت در زمستان سرد اروپا


از منظر تکنیکال، نفت برنت در نمودار هفتگی، از اواخر نوامبر ۲۰۲۰ در یک روند صعودی قرار دارد. پس از تکمیل ریباند به میانگین متحرک ۵۰ هفتگی در نوامبر ۲۰۲۱، نیرو‌های خرید با اعتماد به نفس بیشتری، بازار را دوباره به سمت سقف ۸۵.۷۸ دلار در قله‌ی قیمتی سه ساله پیش می‌برند. ادامه روند صعودی منوط به شکسته شدن این سقف قیمتی است. چنانچه خریداران موفق شوند نرخ را از این مقاومت مهم عبور دهند، ایستگاه بعدی قیمت می‌تواند در سطح ۹۱.۲۵ دلار برآورد شود.

ولی باید در نظر داشت که اسیلاتور‌های اندازه گیری قدرت روند با ثبت واگرایی بین اسیلاتور و قیمت از کاهش غلبه‌ی احساسات خرید در طول زمان خبر می‌دهند که علامت از دست رفتن انرژی روند صعودی است. بر این اساس کاهش شیب رشد قیمت یا وقفه‌های اصلاحی در حرکت روند دور از انتظار نخواهد بود.

در صورتی که خریداران در کوتاه مدت از بازار عقب نشینی کنند، انتظار می‌رود سطح ۷۸.۱۰ دلار جذابیت کافی را برای برگشت دوباره آن‌ها داشته باشد. اگر این مانع قیمتی نتواند بعنوان حمایت موثر ظاهر شود، تشدید مومنتوم نزولی کف قیمتی نوامبر ۲۰۲۱ را در سطح ۶۵.۶۷ دلار نشانه خواهد گرفت.

* علی مرتضوی – مدیرتحلیل در شرکت بین المللی اینوسلو

**عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال بریتانیا

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده