تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۴۵۰۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

«درخشش در تاریکی» یا «از سنگ تا رنگ»؛ نگاهی نو به فرآیند تولید فولاد

‌می‌متالز - شب گذشته انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ» در سالن سوره حوزه هنری اکران و نقد و بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، این فیلم مستند با نگاهی نو به معرفی مراحل تولید فولاد در آن پرداخت.

این برنامه با حضور محمدرضا قربانی کارگردان و تهیه کننده این انیمیشن، احسان سراهیان کارگردان فنی و دیگر عوامل فیلم به نمایش درآمد.

مجری کارشناس این برنامه سید علی مفضلی مدرس انیمیشن و انیماتور بود.

مفضلی گفت: اگر من بودم اسم فیلم را می‌گذاشتم “درخشش در تاریکی”. زیرا در بحث فنی و تولیدی با این شرایط، ساخت چنین اثر شسته و رفته‌ای در اصفهان واقعا نادر است.

قربانی در پاسخ به این سوال که چرا برای نشان دادن مراحل ساخت فولاد، فیلم ساخته نشده و انیمیشن را انتخاب کرده است گفت: انیمیشن به خودی خود جذابیت‌هایی برای بیننده دارد، در واقع مخاطب نظرش جلب می‌شود که دارد یک کار هنری می‌بیند و همچنین انیمیشن امکاناتی را در اختیار قرار می‌دهد تا بتوانیم کارخانه‌ای را که ۳۵ سال از ساخت آن می‌گذرد را با جلا نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کارخانه فولاد مکان‌هایی هست که امکان فیلمبرداری ندارد مانند داخل کوره‌ها و ریختن نخاله‌ها در کوره افزود: انیمیشن این امکان را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم با ترکیب بندی و کادر دوربین آن چه را که می‌خواهیم از این فضا‌ها نشان دهیم.

کارگردان این انیمیشن مستند خاطر نشان کرد: این اولین فیلم مستند انیمیشن اطلاعاتی است که در این سبک تولید می‌شود، تفاوت کار ما با دیگر انیمیشن‌ها در واقع گرایانه بودن و نوع نگاه است، ما سعی کردیم نگاه هنرمندانه شاعرانه یا ادیبانه به ساخت فولاد داشته باشیم.

وی در خصوص تهیه کنندگی این اثر گفت: در انیمیشن دو نوع تهیه کنندگی داریم، یکی سفارشی و یکی بدون داشتن سفارش. این اثر یک اثر سفارشی از فولاد مبارکه اصفهان است و وقتی کار سفارشی هم داریم باز تهیه کننده می‌خواهد، زیرا پروژه‌های سنگین برای ادامه دار بودن نیاز به تهیه کننده دارد و کسی باید حضور داشته باشد تا سرمایه لازم را برای آغاز و ادامه کار ارائه دهد.


از سنگ تا رنگ کاری برای هنر اصفهان


قربانی تصریح کرد: همیشه یک برآورد مالی و پیش بینی از پیش تعیین شده برای پروژه‌های سنگین وجود دارد یکی از چیز‌هایی که ما پیش‌بینی کرده بودیم تورم ۴۰ درصدی بود، اما پیش‌بینی تورم ۴۰۰ درصدی را نداشتیم و یک جایی فهمیدیم ساختن این کار سودمالی برای ما نخواهد داشت، اما اینکار را ساخته ایم، زیرا دوست داشتیم این کار به عنوان تجربه و کاری برای هنر اصفهان انجام شود و بماند.

وی افزود: وقتی احساس رضایت را در چهره بینندگان می‌بینم احساس می‌کنم کاری که شده است ارزش یک سال زمان و هزینه را داشته است. این کار قرار بود که طی هشت ماه ساخته شود، ولی به دلیل وجود بیماری کرونا و محدودیت‌هایی که برای حضور افراد و ارتباطات لازم میان ما و روابط عمومی فولاد وجود داشت باعث شد تا یک سال به طول بیانجامد.

مجری کارشناس برنامه با اشاره به جملات ادبی خوبی که در این انیمیشن به کار رفته است پرسید: چرا این جملات ادبی تداوم بیشتری در این اثر ندارد؟ و آیا انتخاب گوینده متن با شما بود؟

کارگردان از “سنگ تا رنگ” افزود: آقای جعفرپور زحمت بازنویسی این متن را کشیدند و برای هر کدام از بخش‌ها یک ورودی وجود دارد. برای گوینده نریشن چند گوینده انتخاب شده است و آقای یاکیده انتخاب آخر فولاد مبارکه بود.

قربانی خاطرنشان کرد: این کار یک کار مستند است و قرار نیست به عنوان کار تبلیغاتی ارائه شود، اما امکان دارد کاربرد تبلیغاتی برای فولاد هم داشته باشد و وقتی یک فیلم محصول یک کارخانه را معرفی می‌کند می‌تواند برای تبلیغ هم از آن استفاده شود.

مفضلی با اشاره به اینکه سکانس اول فیلم، ریتم تند دارد و نقطه اوج فیلم همان سکانس اول است گفت: حرکات دوربین بسیار خوب است، اما فید‌های بسیار زیادی داریم.

کارگردان این اثر افزود: فید‌ها استایل کار است. چون موضوع فیلم صنعتی و خشک است و ما سعی کردیم با نما‌های مختلف دوربین، آن را از خشکی خارج کنیم. این فید‌ها برای نفس تازه کردن مخاطب و فاصله گذاری آمده اند.

تهیه کننده این انیمیشن افزود: این کار ۵۰۰ پلان دارد و برای همه پلان‌ها تک تک استوری برد کشیده شده است که لازمه کار انیمیشن است.

وی تاکید کرد: نوع نگاه یک نگاه ایرانی است و ما ترکیب بندی متقارن استفاده کردیم، زیرا وزین‌تر باشد و نظم را نشان دهد.

احسان سراهیان کارگردان فنی این اثر گفت: در این اثر ۲۴ نفر به صورت مستقیم به مدت یک سال درگیر بودند و در این کار از نرم‌افزار‌های دو بعدی و سه بعدی استفاده کردیم و در رندر نیز چهار موتور را تست کردیم که در آخر به انتخاب موتور کرونا که سرعت خوبی داشت انجامید. ما به صورت میانگین برای هر فریم ۱۵ دقیقه زمان گذاشتیم.

سراهیان خاطر نشان کرد: سخت‌افزار مناسب این کار تک کاربردی است و اکثرا هم کاربرد نظامی دارند و ما با مشکل تحریم روبرو هستیم و البته یکی از مشکلات عمده ما مشکل مهاجرت متخصصان است و جمع کردن یک تیم یک دست بسیار مشکل بود، اما خوشبختانه تیمی را که جمع کردیم با یکدیگر هماهنگ بودند و با آموزش نیرو‌های جدید به جلو رفتیم.

در پایان این برنامه از عوامل دیگر ساخت این انیمیشن نامبرده شد و آن‌ها با روی سن آمدن مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

منبع: صاحب نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده