به گزارش میمتالز، قبل از شروع توقف هر مدول بخش احیا، به منظور تعمیرات سالانه، بایستی از آمادگی کامل قطعات و متریال، پیمانکاران، ماشین آلات سنگین، واحدهای جانبی و... اطمینان کامل حاصل گردد.
در واحد زمزم یک، آمادگی کامل جهت انجام تعمیرات سالانه محقق شده بود. اما متاسفانه پس از توقف واحد زمزم یک، به دلیل محدودیت برقی تحمیل شده بر فولاد خوزستان و در نتیجه عدم مصرف اسفنجی، به ناچار و بدون آمادگی قبلی، مدول سه و زمزم دو نیز متوقف شدند.
اجرای همزمان دو تعمیرات سالیانه در واحد احیا برای اولین بار بود که اتفاق میافتاد و این موضوع واحد احیا و واحدهای پشتیبانی (واحدهای نسوز، ماشین آلات، کارگاه مرکزی، ساخت و سفارشات، حراست و امور پیمانها، آموزش، خرید خدمات) را با کمبود منابع مختلف مواجه میکرد و این در شرایطی بود که شرکت درگیر محدودیتهای کرونایی نیز بود، لذا برنامهریزی منسجم و استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود در چنین شرایطی ضروری بود. علیرغم عدم آمادگی لازم، با همت و اراده کارکنان بخش احیا و همکاری تمامی واحدهای مرتبط، این مهم محقق شد و همچنین بخشی از مشکلات و نارساییهای زمزم دو نیز در قالب یک تعمیرات اضطراری مرتفع شدند. ضمناً با توجه به همزمانی توقف مدول سه و زمزم یک، فعالیتهایی نیز در سیستم مشترک احیا صورت گرفت که در ادامه به شرح آنها پرداخته خواهد شد.
لازم به ذکر است که پروژه اتوماسیون زمزم یک به صورت نفر ساعتی لحاظ نشده است.
تعمیرات سالیانه واحد زمزم یک پس از گذشت سه و نیم سال از آخرین تعمیرات سالیانه، راس ساعت ۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۴ آغاز و مطابق برنامه میبایست در مدت پنجاه روز و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ به پایان میرسید، که در عمل با توجه به محدودیتهای برقی و عدم مصرف فولادسازی و همچنین نحوه گرم کردن نسوز کوره در ساعت ۷ صبح روز ۱۴۰۰/۰۶/۰۷ با ۳۶۶ ساعت تاخیر، اسفنجی مطلوب حاصل گردید. در تعمیرات سالیانه زمزم یک علاوه بر اجرای فعالیتهای روتین سالیانه مدول، دو پروژه اساسی زیر اجرا شده است:
دلایل و مزایای پروژه عبارتند از:
پس از تاسیس واحد زمزم یک در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار در واحدهای زمزم طی ۲۰ سال گذشته، نسوز کوره به صورت کامل تعویض گردید که این امر مهم به همت همکاران واحد نسوز، تعمیرات و بهره بردار واحد زمزم با اتکا به دانش داخلی و بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده نسوز کورههای احیا میدرکس انجام شد.
در تعمیرات سالیانه زمزم یک علاوه بر اجرای پروژههای فوق و همچنین اجرای فعالیتهای روتین تعمیرات سالانه، تغییر طرحهای اساسی نیز به شرح زیر اجرا گردید:
برای اولین بار در تاریخ فولاد خوزستان، بدنه کامل شارژ بین تعویض گردید و در طرح جدید شارژ بین، با الهام گرفتن از طرحهای مگا مدول به جهت رسیدن به حرکت و سرعت یکنواخت مواد در شارژ بین که تاثیرات بالقوهای بر عملکرد کورههای سری ۶۰۰ دارد طرح جدید تهیه و اجرا گردید. لازم به ذکر است به جهت جلوگیری از سایش و همچنین طولانیتر شدن عمر شارژ بین، قسمت داخل آن با کروم کار باید هاردفیس پوشانده شده است.
با توجه با اینکه شارژ بین در بالاترین نقطه کوره قراردارد و همچنین ابعاد بزرگ و وزن زیاد آن، دسترسی و تعویض آن کار بسیار دشواری محسوب میشود لذا جهت انتقال شارژبین به ارتفاع ۷۰ متری با امکانات ماشین آلات موجود در چندین مرحله اقدام شد و با همت همکاران تعمیرات و ماشین آلات با حفظ شرایط ایمن در پایین دست در سه مرحله، قطعاتی به وزن ۱۸ تن منتقل و مونتاژ گردید.
در طرحهای میدرکس به منظور یکنواخت شدن و هدایت گندله به درون شارژ بین، از ریفلری با خروجی دو طرفه استفاده میشود که گاهاً این وظیفه به درستی اجرا نمیشد. در این تعمیرات طی یک فرآیند بومیسازی، مراحل طراحی و نحوه ساخت و هاردفیس نمودن، به همت مهندس کرم نیا سرپرست نت زمزم و آقای بدوی کاردان تعمیرات برای اولین بار در شرکت فولاد خوزستان ریفلری با خروجی چهار جهت طراحی و نصب گردید.
در این تعمیرات در قالب یک طرح تحقیقاتی در واحدهای میدرکس، درون سه عدد از تیوبهای ریفرمر ترموکوپل نصب گردید که با توجه به نوع کاتالیستهای موجود در ریفرمر، امکان اندازهگیری دما در پنج نقطه، جهت درک بهتر واکشنهای ریفرمینگ و همچنین نشست کربن بر کاتالیستها امکان پذیر شد.
با توجه به مشکلات موجود در تامین فلوی آب اسکرابرهای تاپ و کولینگ با هماهنگی با واحد مهندسی کارخانه و شرکت مشاوره ساز آب، کل مسیر رفت و برگشت اسکرابرها شبیهسازی و بازنگری گردید و در نتیجه تغییر سایز لولهها در این طرح پیشنهاد شد و کل مسیر به طول حدوداً ۱۰۰۰ متر در تعمیرات سالیانه تعویض گردید.
لاین کشی غبارگیرهای ۱۰۰۱ و ۱۰۰۳ و ۱۰۰۴ به نحوی که امکان در سرویس بودن این غبارگیرها در هنگام تعمیرات تیکنرهای واحد احیا دو، از طریق تیکنر زمزم یک میسر گردید که طی این فعالیت غبارگیرهای مذکور در تمامی شرایط در سرویس خواهند بود. اجرای این طرح باعث بالا رفتن آماده بکاری غبارگیرها و همچنین از لحاظ زیست محیطی باعث کاهش انتشار غبار خواهد شد.
ضمنا وجود بیماری کرونا از یک سو، گرما و رطوبت شدید جوی از سوی دیگر، موجب شد که شرایط بسیار سختی بر ستاد تعمیرات تحمیل شود. در برخی از روزها شدت گرما به حدی بود که به دستور گروه ایمنی برخی از کارها متوقف گردید و یا به دلیل رطوبت بالای هوا که باعث پایین آمدن کیفیت فعالیتهای مونتاژ و جوشکاری میگردید، با دستور بازرسین فنی و به منظور حفظ کیفیت کار، انجام کار به تعویق میافتاد؛ لذا انجام تعمیرات در چنین شرایطی شایسته تقدیر میباشد.
تعمیرات سالیانه مدول سه احیا دو در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ آغاز و مطابق برنامه میبایست در مدت سی و شش روز و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ به پایان میرسید، که علیرغم اتمام کارها، با توجه به محدودیتهای برقی و عدم نیاز به اسفنجی، در حالت آیدلینگ (البته با کوره پر از گندله) که به محض استارت کپرسورها و تزریق گاز، آماده تولید اسفنجی بود.
در تعمیرات مدول سه، علاوه بر اجرای کامل یک تعمیرات سالانه روتین، فعالیتهای مهم زیر نیز اجرا شد:
۱- تغییر طرح فلاپ و شوت دوراهه ورودی به باند ۱۰۱۳ و ایجام امکان تعویض تیغه فلاپ در تعمیراتهای ماهیانه زمزم یک، به همراه تعویض کامل شوت ورودی به باند ۱۰۱۳ از سمت زمزم.
تا قبل از این تغییر، فعالیت تعویض تیغه فلاپ فقط در زمان تعمیرات سالیانه زمزم یک میسر بود، اما در حال حاضر با ایجاد تغییر در بدنه شوت و نحوه نصب تیغه از کنار، امکان تعویض در کوتاهترین زمان در تعمیراتهای ماهیانه فراهم شده است بنابراین میتوان نحوه کنترل لول شاربین مدول سه را از روش روشن خاموش کردن نوار نقاله ۱۰۱۳ به روش کنترل با درصد فلاپ تغییر داد.
۲- اجرای تغییر طرح لگ بالای کوره جهت جلوگیری از پلهای شارژبین (ایجاد قطعه مخروطی در ۶۰ سانتیمتر انتهای لگ بالا)
۳- انجام تنظیمات کورس حرکت کلوخه شکن بالایی و سنکرون کردن حرکت هر سه شفت و جکها برای رفع مشکل بالا رفتن اختلاف دمای آفتکهای کولینگ.
۴- اصلاح ارتفاع تانک ۶۰ مخزن آب کلوخه شکن بالایی جهت افزایش عمر شلنگهای آب کلوخه شکن.
۵- اصلاح انشعاب هوای مشعلهای فرعی ریفرمر ردیف C جهت رفع اشکال آنبالانسی دمای ریفرمر در زمان آیدلینگ.
۶- فلت پیچی و آب بندی اطراف تیوپهای ریفرمر و سقف ریفرمر برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و رسیدن به فشار منفی باکس با درصد دمپر کمتر از فن ۳C۲.۲۲،
۷- نوسازی تعدادی از ولوهای کنترلی مسیر گاز پروسس احیا که منجر به افزایش راندمان و ایمنی مدول میشود.
۸- اصلاح کانالهای اصلی برق و جمع آوری کابلهای خارج از سرویس به جا مانده از پروژه نوسازی برق و اتوماسیون
۹- ایجاد مونوریل در بالاترین طبقه کوره برای کاهش پتانسیل خطر و تسهیل فعالیتهای تعویض موتور و گیربکس و درام نوار نقالههای مسیر شارژ بالای کوره.
۱۰- ایجاد مونوریل برای موتور فن ۳C۲.۳۶ و موتور فن غبارگیر زیر کوره جهت کاهش پتانسیل خطر و تسهیل فعالیتهای تعویض موتور.
۱۱- ایجاد ۷۰ سانتیمتر لبه آستانه به همراه آببندی کامل با ورقهای کف در دو طبقه بالایی کوره برای جلوگیری از سقوط اشیا و ریزش گندله و نرمه به طبقات پایینتر در راستای افزایش ایمنی و کاهش انتشار غبار در محیط.
همزمان با تعمیرات سالیانه مدول سه و زمزم یک، فعالیتهای زیر نیز انجام شد که به توقف همزمان بیش از یک مدول نیاز داشت.
مهمترین موارد انجام شده به شرح زیر میباشد:
به منظور استفاده از فرصت ایجاد شده تعمیرات اضطراری زمزم دو نیز انجام شد که اهم فعالیتهای آن به شرح زیر میباشند:
منبع: فولاد خوزستان