تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۵۹
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۴۴۸۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگاهی به عملکرد فولادسازان بورسی

‌می‌متالز - فولاد: روند صعودی تولیدات شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه‌دار است و پس از افت تولید در تابستان به دلیل قطعی‌های مکرر برق در ماه‌های اخیر، تولیدات شرکت به میانگین سنواتی برگشته است. در محصول ورق گرم که در تابستان ۷۸۰‌هزار تن تولید داشته، این عدد برای فصل پاییز به ۱۱۳۰‌هزار تن رسیده است.

به گزارش می‌متالز، اما روند نرخ فروش شرکت در انواع محصول همگام با نوسانات نرخ دلار نیمایی در حال تغییر است و طی ماه‌های گذشته تقریبا باثبات بوده است. البته به‌نظر می‌رسد با افزایش نرخ دلار سامانه نیما این نرخ‌ها در فصل زمستان افزایش مناسبی داشته باشند. شرکت در ۹ماه اخیر ۵۹‌هزار میلیارد تومان فروش از محل محصول اصلی (ورق گرم) داشته و کل فروش تجمیعی آن به ۱۰۵‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارفع: محصول اصلی شرکت آهن و فولاد ارفع، شمش فولادی است که از محصول میانی آهن اسفنجی به‌دست می‌آید. «ارفع» علاوه بر افت تولید در فصل تابستان در ماه‌های مهر و آبان نیز افت کرد؛ اما در آذرماه تولید قابل قبولی را به ثبت رساند. اثرات طرح توسعه افزایش ظرفیت آهن اسفنجی و شمش در گزارش‌های ابتدای سال مالی آینده نمایان خواهد شد و اگر قطعی برنامه‌ریزی‌نشده‌ای در کار نباشد، سال آینده زمان مناسبی برای تولیدات شرکت خواهد بود. اما فروش شرکت گاه خطی نیست و با پایش بازار مصرفی برخی ماه‌ها به‌صورت دپو و در ماه‌هایی از انبار به فروش می‌رسد. شمش بیلت و بلوم ابتدای سال ۱۰میلیون تومان به ازای هر تن بود که در ماه‌های اخیر به ۱۴میلیون تومان رسیده است که از رشد ۴۰درصدی از ابتدای سال حکایت دارد. «ارفع» از ابتدای سال تاکنون ۵/ ۶‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است و با روند فعلی نرخ‌ها کل فروش شرکت در سال‌جاری به ۱۰‌هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

فخوز: روند تولیدات ماهانه شرکت فولاد خوزستان از ابتدای سال کاملا صعودی بوده و در ماه‌های اخیر شرکت توانسته است حدود ۲/ ۱میلیون تن تولید انواع محصولات میانی و نهایی اعم از گندله، آهن اسفنجی، بیلت و بلوم و اسلب داشته باشد. فروش شرکت به‌جز در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر باثبات بوده و در آذرماه رکورد فروش از ابتدای سال در فولاد خوزستان شکسته شده است. در فصل اخیر حدود ۵/ ۲میلیون تن انواع محصولات نهایی به‌فروش رسیده که نیمی از محصولات به فروش رفته متعلق به اسلب و نیمی دیگر مربوط به شمش فولادی بوده است. در محصول شمش فولادی نرخ‌های صادراتی معمولا ۱۰‌درصد بالاتر از نرخ‌های داخلی است؛ اما در محصول اسلب عمدتا نرخ‌های داخلی و صادراتی برابر بوده‌اند. فخوز در ۹ماه۱۴۰۰، ۳۳‌هزار میلیارد تومان درآمد به ثبت رسانده است که با همین روند به‌نظر می‌رسد تا پایان سال مالی به فروش ۴۹‌هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

فسبزوا: محصول اصلی شرکت پارس فولاد سبزوار، آهن اسفنجی است با توجه به اینکه سال مالی شرکت منتهی به آذرماه است، شرکت در سال مالی گذشته ۷۶۱‌هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده است. تقریبا همه محصول تولیدی شرکت و همچنین بریکت به عنوان محصول جانبی حدود ۶‌هزار تن به فروش رسیده است. نرخ فروش شرکت به‌طور متوسط ۲/ ۸میلیون تومان در هر تن بوده است. نرخ آهن اسفنجی به دلیل کمبود‌هایی که در این زمینه وجود دارد، در روز‌های اخیر رشد مناسبی داشته و نسبت قیمتی آهن اسفنجی به شمش را به بیش از ۶۰‌درصد رسانده است. همچنین کل فروش شرکت در سال مالی گذشته ۴/ ۶‌هزار میلیارد تومان بوده است.

کاوه: محصول اصلی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شمش فولاد است که در ۹ماه حدود یک‌میلیون تن تولید شده است. به‌نظر می‌رسد، با همین روند تولیدات ماه‌های اخیر تا پایان سال شرکت فولاد کاوه جنوب کیش موفق به تولید ۴/ ۱تا ۵/ ۱میلیون تن تولید شمش خواهد شد. همچنین در فرآیند تولید شمش، آهن اسفنجی نیز تولید می‌شود که تا پایان فصل پاییز حدود ۳/ ۱میلیون تن آهن اسفنجی تولید شده است با توجه به سطح تولید شمش و همچنین ظرفیت ۸۵/ ۱میلیون تنی آهن اسفنجی شرکت به‌نظر می‌رسد «کاوه» نیاز زیادی به خرید آهن اسفنجی نخواهد داشت. حدود یک‌میلیون تن از محصولات تولیدی شرکت به فروش رسیده و عمده فروش شرکت به مقاصد صادراتی بوده است. نرخ فروش شمش در ماه اخیر به‌طور متوسط (داخلی و صادراتی) حدود ۱۴میلیون تومان بوده که اختلاف بین نرخ صادراتی و داخلی حدود ۱۰‌درصد به نفع محصول صادراتی است. فروش شرکت در ۹ماه اخیر بیش از ۱۳‌هزار میلیارد بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده