تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۴۴۴۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گزارشی پرداخته شد؛

شرکت‌های فولادی در مدار رشد

‌می‌متالز - در گزارشی که اخیرا یکی از رسانه‌های اقتصادی پیرامون افت سود برخی از شرکت‌های فولادی منتشر کرده، اشتباهات محاسباتی فاحشی مشاهده می‌شود که عمدتاً به علت عدم محاسبه افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها و عدم تعدیل سود هر سهم است.

به گزارش می‌متالز، در گزارش یادشده سود خالص هر سهم شرکت‌ها تعدیل نشده در نتیجه نتایج کاملاً اشتباهی ارائه شده است. برای نمونه، سود ۹ ماهه سال جاری شرکت پارس فولاد سبزوار ۴ هزار و ۵۷۵ ریال گزارش شده و با سود ۴ هزار و ۸۵۰ ریالی ۹ ماهه سال گذشته مقایسه شده و این در حالی است که عنوان شده که سود شرکت کاهش یافته است.

این مقایسه بی‌تردید اشتباه است. در واقع به علت افزایش تعداد سهام این شرکت و در نتیجه افزایش تعداد سهام سهامداران، سود این شرکت به تعداد سهام جدید تقسیم شده است؛ بنابراین، با در نظر گرفتن افزایش سرمایه‌ی ۱۹۶ درصدی این شرکت، سود شرکت پارس فولاد سبزوار از ۴۸۵۰ ریال با رشدی ۱۸۰ درصدی به ۱۳ هزار و ۵۵۰ ریال رسیده است.

همچنین مواردی که به عنوان علل کاهش سود شرکت‌های فولادی بیان شده است، کاملا غیر فنی است. رکود بازار مسکن در داخل کشور طبیعتا نمیتواند به عنوان علتی برای کاهش سود شرکت‌های فولادی مطرح شود به این دلیل که لاین صادراتی برای عموم شرکت‌های صادراتی باز است و پس از عرضه محصولات خود در بازار داخل مازاد آن را در بازار‌های صادراتی به فروش می‌رسانند.

همچنین رکود بازار سرمایه علت کاهش سود شرکت‌های فولادی بیان شده که چنین استدلال‌هایی کاملا دور از واقعیت است... ممکن است در برهه‌هایی از زمان رکود در یک صنعت خاص موجب رکود در قیمت سهام شرکت‌های آن صنعت شود، ولی پرواضح است که کاهش ارز سهام یک شرکت در بازار ثانویه نمی‌تواند باعث کاهش فروش و سودآوری یک شرکت شود.

شرکت‌های فولادی در مدار رشد

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده