تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۳۸۵۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در پی کاهش تولید به علت قطع برق وارد آمد

خسارت جبران ناپذیر به ماشین‌آلات شرکت‌های فولادی

‌می‌متالز - بیشتر واحد‌های فولادسازی در کشور در آمار‌های ۸ ماهه خود شاهد افت در تولید یا صادرات نسبت به سال گذشته بوده‌اند. این کاهش تولید بیشتر به‌دلیل کمبود برق و قطعی‌های مکرر آن در تابستانی که سپری کردیم، بود. بررسی آمار‌های منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۲ میلیون و ۴۷۲هزار و ۹۴۱ تن محصول از سوی شرکت فولاد خراسان از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه است؛ آماری که در هم‌سنجی با سال گذشته افت ۹۷/ ۲درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، مجموع تولیدات فولاد خراسان در ۸ ماهه سال ۹۹، به میزان ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۸۱۵ تن بوده است. تا پایان آبان امسال یک میلیون و ۲۷ هزار و ۶۲۷ تن گندله، ۸۲۴ هزار و ۸۹۵ تن آهن اسفنجی، ۲۴۳ هزار و ۸۵۹ تن شمش داخلی و ۳۷۶ هزار و ۵۶۰ تن محصولات ساختمانی سبک در فولاد خراسان تولید شد. ۳۹۹ هزار و ۷۴ تن از محصولات یاد شده مربوط به آمار آبان این مجتمع است.

همچنین جمع فروش محصولات این شرکت در ۸ ماهه امسال ۶۹۱۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون ریال بوده که ۱۷۱۸۸ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال آن مربوط به فروش صادراتی بوده است.

مدیرعامل فولاد خراسان با اشاره به اثر عوامل تاثیرگذار در رسیدن اهداف شرکت‌های فولادی به برنامه‌های خود عنوان کرد: تامین «پایدار» و «کیفی» مواد اولیه به‌ویژه درخصوص کنسانتره سنگ آهن با توجه به محدودیت در ذخایر سنگ‌آهن موجود کشور، لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در ابتدای زنجیره تولید و احداث کارخانه‌های استحصال کنسانتره را ایجاب می‌کند.

تامین پایدار زیرساخت‌های انرژی نیز یکی دیگر از اولویت‌های صنعت فولاد به‌شمار می‌رود

کسری غفوری در ادامه خاطرنشان کرد: کمبود برق و قطع شدن مکرر و برنامه‌ریزی‌نشده آن در ۳ ماهه تابستان سال‌جاری خسارات جبران‌ناپذیری به تحقق اهداف و برنامه‌های تولیدی وارد کرده است.

طبیعی است که توقف‌های تولید در همه شرکت‌های معدنی و فولادی، علاوه بر خسارت ناشی از کاهش تولید، خسارت جدی به تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت‌ها وارد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که با توجه به اینکه دیماند برق فولاد خراسان ۲۴۰ مگاوات ساعت بوده و تنها امکان استفاده ۱۰درصدی از آن فراهم شده، و بالطبع ایفای تعهدات شرکت در پاسخگویی به مشتریان داخلی و صادراتی تحت‌الشعاع قرار گرفته است، گفت: چنین آسیب‌هایی در کوتاه‌مدت و بلندمدت سبب خدشه در روابط مشتریان و ایجاد چالش در سهم بازار می‌شود. محقق نشدن بودجه تعیین‌شده سالانه و پیامد‌های مستقیم کاهش تولید، نظیر دستیابی به اهداف و برنامه‌ها و تاخیر در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی، تحقق چشم‌انداز سازمان را با موانع بسیاری روبه‌رو می‌کند.

مدیرعامل فولاد خراسان در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل تامین برق بر بازار فولاد هم تاثیر منفی می‌گذارد، عنوان کرد: بدون شک این موضوع بر بازار نیز تاثیر منفی می‌گذارد، زیرا محدودیت در تامین انرژی، یک ریسک استراتژیک و مخاطره بزرگ بر سر راه تولید صنایع فولادی است که باوجود تمام پیش‌بینی‌ها و تلاش‌های انجام شده، اثر خود را بر تحقق برنامه‌های تولیدی نشان داد. بدون شک این کاهش تولید که با کاهش عرضه همراه خواهد بود، بالانس نقطه سر به سری عرضه و تقاضا را به سمت افزایش قیمت تغییر می‌دهد و خواهد داد.

غفوری همچنین در پاسخ به این پرسش که راهکار شما به عنوان یکی از فعالان اقتصادی و صنعتی برای تامین پایدار زیرساخت‌های انرژی چیست، عنوان کرد: چالش کمبود برق سال گذشته نمود یافته بود و امسال به صورت کاملا مشهود اثرات خود را در حوزه تولید صنایع فولادی نمایان کرد. همچنین معضل خشکسالی و کمبود آب به‌واسطه ناپایداری‌های اقلیمی و نیز عدم تکافوی گاز، چالش اساسی دیگر است. عدم کفایت سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های اجرا شده در تامین انرژی و سایر زیرساخت‌های کشور، ضرورت سیاستگذاری‌های کلان و بازنگری در احداث نیروگاه‌های برق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آب‌های آزاد جنوب و شمال کشور مطالعات گسترده را در این باره پررنگ کرده است.

مشارکت صنایع فولادی و معدنی و بهره‌مندی از حمایت‌های وزارت نیرو، به‌ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نوین می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: حامل انرژی برق یکی از اقلام استراتژیک در صنایع فولادی و معدنی است که اثر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده محصولات دارد. بهای انرژی توانایی در عرصه بازار رقابتی جهانی این صنعت را متاثر کرده که می‌تواند نقش مهمی در سهم بازار داخلی و خارجی این صنایع داشته باشد.

مدیرعامل فولاد خراسان در پایان یادآور شد: همچنین لازم است به این نکته اشاره داشته باشم که وجود مقررات و چارچوب‌های محدودکننده داخلی چه در حوزه قوانین و چه در زمینه تنظیم بازار (قیمت‌گذاری‌های دستوری) و چه در زمینه محدودیت‌ها در قوانین صادرات و امکان صادرات توسط تاجرانی که محصول را از بورس کالا خریداری و به عنوان رقیب صادراتی نقش ایفا می‌کنند، به عنوان یک مخاطره و مساله مطرح است که نیازمند تعیین راهبرد‌ها و تدوین راهکار‌های کارشناسی‌شده، در راستای پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی از مسیر صنایع فولادی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده