تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۸۹۰
کد خبر: ۲۲۳۷۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر با اعلام برنامه ۱۴۰۰ عنوان کرد

حمایت از سهام شرکت‌های فولادی

‌می‌متالز - فعالان بخش معدن و صنایع معدنی با روی کار آمدن دولت جدید، رونق تولید، امنیت فضای کسب‌وکار، حمایت و پشتیبانی از طرح‌های تولیدی، ایجاد ثبات در بازار و حمایت از شرکت‌های بازرگانی را انتظار دارند.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که سهم بزرگی در تولید سنگ‌ آهن کشور دارد، علاوه بر فعالیت در تکمیل زنجیره ارزش فولاد در بخش بازرگانی محصولات نیز به‌طور تخصصی تمرکز دارد. هلدینگ معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای توسعه بازار و تنوع‌بخشی تولید محصولات، این ماموریت را بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر به‌طور مستقیم با رویکرد یادشده تعریف کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت بیشتر به حوزه‌های تجاری، طرح‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اختصاص دارد. در همین راستا با توجه به انتظارات موجود از دولت سیزدهم برنامه‌های توسعه‌ای که گل‌گهر بر دوش شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر برای سال ۱۴۰۰ قرار داده است، از سوی رامین‌ سارنگ مدیرعامل شرکت به‌طور مفصل تشریح شده که در پی می‌آید:

برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ شامل چه مباحثی است؟

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، عهده‌دار سه مسوولیت اصلی در هلدینگ معدنی و صنعتی گل‌گهر است. نخست نقش‌آفرینی در بازار فولاد و محصولات فولادی و دیگر اینکه سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های توسعه صنعتی و معدنی و پروژه‌های عام‌المنفعه در راستای مسوولیت اجتماعی، به‌صورت مستقیم یا از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته خود، در راستای توسعه پایدار و همچنین حضور در بازار سرمایه برای حمایت از سهام شرکت مادر و باقی مجموعه‌های فولادی از این دست هستند. برنامه‌های شرکت در سال ۱۴۰۰ علی‌القاعده بر همین سه محور متمرکز شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر در درجه اول، توسعه بازار را در رابطه با سبد محصولات گل‌گهر و فراتر از آن سبد محصولات فولادی در دستور کار خود قرار داده است. افزایش سهم این شرکت در بازار محصولات فولادی، از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی زنجیره فولاد، از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در بخش بازرگانی در سال ۱۴۰۰ است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. حمایت بیشتر از طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های صنعتی و رسالت اجتماعی در دست اجرای سازمان، همچنین تعریف پروژه‌های جدید در این بخش‌ها، از دیگر برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ است که در دستور کار معاونت توسعه قرار دارد. همچنین، حضور فعال در بازار سرمایه، بهره‌گیری از فرصت‌های پدید آمده در این بازار و حمایت از سهم شرکت‌های فولادی خصوصا حمایت از سهام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این بازار نیز از مهم‌ترین برنامه‌های ۱۴۰۰ شرکت در این بخش است.

برنامه‌های توسعه‌ای و تجاری شرکت بیشتر در چه بخشی متمرکز است؟

عمده فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر چه در حوزه توسعه و چه در حوزه تجاری شرکت، در بخش‌های مختلف فولاد و زنجیره فولاد متمرکز شده است. پروژه‌های توسعه شرکت سرمایه‌گذاری که طی سنوات گذشته تعریف‌شده است، همچنین پروژه‌های تعریف شده در سال ۱۴۰۰، عمدتا در زنجیره فولاد و محصولات تکمیلی تمرکز دارد. این پروژه‌ها، از پروژه احداث واحد تولید مقاطع عریض فولادی و مدول سوم احیای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی شرکت کاویان گهر، احداث واحد تولید فروسیلیسیوم شرکت پویان گهر و احداث خط تولید سیم‌بکسل و مفتول فولادی شرکت مفتول و بکسل پارس، همگی یا مستقیما تولید محصولات فولادی را در دستور کار دارند، یا تولید مواد اولیه مورد نیاز در تولید فولاد را بر عهده دارند. همچنین احداث واحد تولید فولاد آلیاژی از طرح‌های تعریف شده برای شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ که در دستور کار شرکت قرار گرفته است، ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری کماکان به پروژه‌های رسالت اجتماعی خود نیز پایبند بوده و اجرای موفق این پروژه‌ها را نیز در دستور کار دارد. اجرای طرح فاضلاب شهرستان سیرجان، احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی شهرستان رابر و مشارکت در احداث پارک گردشگری سیرجان، همگی از پروژه‌هایی هستند که در این گروه می‌گنجند.

در حوزه تجاری نیز تمرکز این واحد همواره بر خرید و فروش محصولات فولادی بوده، به‌گونه‌ای که حسب شرایط بازار شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر از سنگ‌آهن تا مقاطع و محصولات نهایی زنجیره فولاد را در سبد خرید و فروش خود داشته است.

روند سرمایه‌گذاری‌ها در این شرکت در سال‌جاری چگونه است؟

عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر در حوزه‌های تجاری و طرح‌های صنعتی، همچنین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متمرکزشده است. در این راستا سرمایه‌گذاری در بخش‌های تجاری و بازار سرمایه که بیشتر ماهیت سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارد مستقیما توسط واحد‌های مربوطه در شرکت انجام شده و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه که بیشتر ماهیت بلندمدت داشته و با هدف توسعه پایدار، اشتغال‌زایی و رونق تولید در برنامه شرکت قرار گرفته است از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته انجام می‌شود. تمامی سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر همراستا و همسو با استراتژی‌ها و رویکرد هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر انجام شده و با نظارت کامل جریان سرمایه‌گذاری تا رسیدن به اهداف تعیین شده رصد و حمایت می‌شود.

برنامه صادراتی امسال را تشریح بفرمایید؟ عمدتا برای کدام یک از محصولات مجموعه گل‌گهر برنامه‌ریزی شده است و حجم صادرات چه میزان بوده است؟

سازوکار پیش‌بینی شده در معاونت توسعه بازار شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، این شرکت را به بازوی توانمند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه صادرات محصولات خود به خارج از کشور مبدل ساخته است، بنابر این استفاده از این ساز و کار بعضا به‌دلیل قوانین کشور امکان‌پذیر نشده است. اساسا برنامه‌های صادراتی شرکت سرمایه‌گذاری گل‌گهر معمولا بر دو مبنا طرح‌ریزی می‌شود، یکی جذابیت بازار‌های صادراتی و عدم نیاز بازار‌های داخلی به این محصولات. به عبارت دیگر شرکت سرمایه‌گذاری زمانی به صادرات محصول یا محصولات رو می‌آورد که اولا در بازار‌های صادراتی جذابیت وجود داشته باشد و قیمت محصول در بازار‌های خارج از کشور جذاب‌تر از بازار‌های داخلی بوده و این امر موجب ارزآوری برای مجموعه شود، ثانیا این اطمینان وجود داشته باشد که نیاز به این محصولات در بازار داخل مرتفع شده و اولویت بازار داخلی و تولید داخل رعایت شده باشد. لیکن همه این موارد زمانی محقق خواهد شد که شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر در کسوت یک شرکت بازرگانی، حسب قوانین موضوعه، اجازه حضور و نمایندگی گل‌گهر را در این بازار‌های صادراتی داشته باشد.

در سال‌جاری، با توجه به نیاز داخل و سیاست شرکت مادر یا شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، در تامین نیاز داخلی، به رغم آمادگی کامل برای انجام صادرات محصولات تولیدی، تاکنون برنامه‌های صادراتی شرکت عملیاتی نشده است. از سوی دیگر نیز به خاطر قوانین محدودکننده شرکت‌های بازرگانی در امر صادرات، در محصولات خارج از سبد محصولات شرکت گل‌گهر نیز این فرصت از شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر گرفته شده است.

برنامه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر را برای حضور در بازار سرمایه و اقدامات حمایتی که در این زمینه تا کنون صورت داده اید تشریح بفرمایید؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و رسالت‌های شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، حضور قدرتمند در بازار سرمایه و فعالیت در این بخش بوده است. برای شرکت سرمایه‌گذاری حضور در بازار سرمایه علاوه بر بهره‌گیری از این فرصت اقتصادی برای ارزش‌آفرینی، هدف دیگری هم وجود دارد که همانا حمایت از سهام شرکت‌های فولادی و در راس آن سهام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است. شرکت سرمایه‌گذاری طی سنوات گذشته همواره در بازار سرمایه حضور منسجمی داشته و با تدابیر اتخاذ شده همیشه حامی سهم شرکت گل‌گهر و شرکت‌های هم‌خانواده بوده و با حضور به موقع و بهره‌گیری از روش‌های علمی و تجارب گذشته، هیچ‌گاه اجازه نداده که نوسانات بازار سهام آسیب‌های غیرقابل جبرانی به سهام این شرکت‌ها وارد کند.

آیا شیوع کرونا بر عملکرد شرکت اثر گذار بوده است؟

بروز و شیوع بیماری کرونا تقریبا کل اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و طبعا شرکت برنامه‌ریزی و توسعه گل‌گهر نیز از این سوءاثرات بی‌بهره نبوده است، اما این شرکت سعی کرد ضمن اولویت قرار دادن سلامتی پرسنل و کادر اجرایی خود، به نحوی برنامه‌ریزی کند که این سوء اثرات به حداقل برسد. در این راستا و از سمت درون سازمان سعی شد با تغییر فرآیند‌های کاری و منعطف کردن آن با شرایط موجود، لااقل بخشی از مخاطرات از داخل کنترل شود، اما از جایی که خارج از کنترل شرکت و بیرون از مرز‌های آن بوده، متاسفانه آسیب‌هایی بر کسب‌وکار شرکت وارده شده که امیدوارم به لطف خداوند و رفع این بلا، در فرصت‌های آتی جبران شود.

نظر شما در خصوص تکمیل زنجیره ارزش در صنعت فولاد و ایجاد ارزش افزوده در این بخش چیست؟

زنجیره ارزش در صنعت فولاد به نحوی است که هر چقدر به حلقه‌های انتهایی زنجیره نزدیک‌تر باشیم، ارزش افزوده حاصله بیشتر خواهد شد. با این نگاه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر همواره سعی داشته تا جای ممکن تمام زنجیره را در مجموعه گل‌گهر به‌وجود آورد. تبعیت از این استراتژی باعث شده با تعریف پروژه‌های توسعه، چه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و چه از طریق حمایت از شرکت‌های تابعه و وابسته و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، این زنجیره تکمیل شود. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بسیاری از شرکت‌های هم گروه برای تولید محصولات نهایی زنجیره و تعریف طرح تولید فولاد‌های آلیاژی در مقیاس کوچک در سال‌جاری برنامه‌های در دست اجرای شرکت در این راستا بوده و خواهد بود.

انتظار شما از دولت جدید چیست؟

انتظارات ما از دولت جدید چیزی فراتر از آنچه که در فرمایشات مقام معظم رهبری و بزرگان کشور منعکس شده و خواست مردم، خصوصا جامعه صنعت کشور می‌باشد، نیست. امنیت فضای کسب‌وکار، رونق تولید، حمایت و پشتیبانی از طرح‌های تولیدی، ایجاد ثبات در بازار و مهم‌تر از همه حمایت از شرکت‌های بازرگانی که واقعا در زمینه رونق اقتصادی نقش‌آفرین هستند شاید مهم‌ترین برآیند این انتظارات از دولت سیزدهم باشد که امید است طی سال‌های پیش‌رو شاهد تحقق آن‌ها باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده