تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۲۹۴۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت؛

کم شدن مالیات شرکت‌های فولادی؛ راهی برای کمک به توسعه صنعت کشور

‌می‌متالز - مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی برای دولت است؛ اما در این میان تصمیم وزیر صمت در جهت کم شدن میزان مالیات صنایع تولیدکننده در طول ۴ سال (از ۲۵درصد به ۱۰ درصد) یکی از اقدامات تاثیرگذار در جهت توسعه کسب و کار، همچنین کمک به اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ به ویژه در شرکت‌های صنایع معدنی به ویژه فولادی است.

به گزارش می‌متالز، مالیات همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های سیاست مالی دولت به شمار می‌آید و با کمک درآمدزایی از این بخش می‌تواند خدمات بسیاری در زمینه‌های اجتماعی، رفاهی و ... را در اختیار مردم قرار دهد. در ایران نیز مالیات در کنار درآمد‌های بزرگ کشور همچون درآمد حاصل از فروش نفت برای تامین مخارج دولت صرف می‌شود. این درحالی است که طی ۲ سال اخیر به دلیل شرایط به وجود آمده در ایران یعنی شیوع کرونا و از سوی دیگر تحریم‌ها و رکود اقتصادی، شرایط تولید و درآمد زایی بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو شده است؛ از اینرو نیاز به بازنگری دربرخی از امور همچون میزان مالیات دریافتی از تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۰ که به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده لازم و ضروری است.

در واقع رفع موانع تولید به عنوان مهم‌ترین عامل برای تولیدکنندگان بزرگ و کوچک کشور باید در دستور کار قرار گیرد و بنا به شرایط تولید و نیاز آن‌ها به منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود اقدام شود.

یکی از مواردی که در دولت سیزدهم از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده، در خصوص ایجاد ثبات اقتصادی، تنظیم گری بازار است. سیدرضا فاطمی امین درباره برنامه‌های ارائه شده برای وزارت صمت در دولت سیزدهم با اشاره به موارد یاد شده اظهار کرده است: باید به سمت اصلاح محیط کسب و کار که یکی از راهبرد‌های اصلی این وزارتخانه است، حرکت کرد.

به گفته وی، ۸۰ درصد مشکلات واحد‌های اقتصادی ۳ موضوع تامین مالی، تامین اجتماعی و مالیات است. اینکه مالیات فعالیت‌های غیر مولد همچون بازار‌های سرمایه را افزایش و برای واحد‌های تولیدی آن را کاهش دهیم از وعده‌های دولت سیزدهم است. به این شکل که مالیات برای واحد‌های تولیدی از ۲۵ درصد در طول ۴ سال به ۱۰ درصد می‌رسد؛ حامل پیامی است که در جهت تولید و فعالیت‌های مولد در حرکتیم.

سخنان وزیر صمت در راستای حمایت از صنایع تولیدکننده کشور را می‌توان گامی در جهت توسعه صنعتی و اقتصادی کشور دانست. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده که عمدتا به آن‌ها قطب صنعت و اقتصاد کشور نیز گفته می‌شود، یکی از گزینه‌هایی هستند که کاهش میزان مالیات‌های دریافتی از آن‌ها می‌تواند منجر به توسعه تولید و اشتغال پایدار شود. شرکت فولاد مبارکه یکی از مجموعه‌های بزرگ تولیدی در کشور است که سالانه با تولید و تامین ۵۰درصد از نیاز صنایع کشور به محصولات فولادی، توانسته ضمن ایجاد اشتغال پایدار در صنایع پایین دستی، وابستگی کشور را از واردات بسیاری از کالا‌های اساسی همچون لوازم خانگی بی نیاز کند؛ البته صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز به واسطه تولید ورق‌های خاص این شرکت توانسته اند در مسیر توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور گام بردارند.

توسعه طرح‌های فولادی در جهت تامین نیاز صنایع کشور به انواع ورق‌های فولادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت فولاد مبارکه است؛ بنابراین یکی از مطالباتی که می‌توان برای این دست از شرکت‌ها که به نوعی مادر صنعت کشور به شمار می‌آیند داشت، میزان دریافت مالیات از آنهاست.

همانگونه که در ابتدای این گزارش نیز به آن اشاره شد، برای رفع موانع تولید و پیشبرد اهداف تعریف شده در صنایع مختلف کشور به ویژه صنعت فولاد، کمک به شرکت‌های فولادی از طریق کم شدن میزان مالیات می‌تواند یکی از راهکار‌های مناسب برای تحقق این اهداف باشد.


نرگس قیصری- روزنامه نگار

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده