تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۳۴۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بودجه:

ساختار مخارج دولت نیاز به اصلاح دارد

‌می‌متالز - یک کارشناس بودجه گفت: اصلاح ساختار باید در مخارج دولت اتفاق افتد و معنای آن این است که هزینه‌های غیرضرور از بودجه حذف شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی پازوکی، کارشناس بودجه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: بودجه حساب دخل و خرج سالیانه دولت به حساب می‌آید. به این معنا که یک بخش از آن قسمت مخارج و هزینه‌ها است و بخش دیگر منابع درآمدی آن محسوب می‌شود و در صورتی که منابع درآمدی با هزینه‌ای تراز باشند، این بودجه متوازن، متعادل و غیر کسری خواهد بود، اما چنانچه مخارج از درآمد بیشتر باشد، بودجه دچار کسری خواهد شد.

وی درباره مفهوم اصلاح ساختاری بیان کرد: اصلاح ساختاری به این معناست که ساختار مخارج دولت نیاز به اصلاح دارد، اکنون به بخش‌هایی پول داده می‌شود که نباید و قسمت‌هایی برحسب وظیفه مانند بهداشت، محیط زیست، آموزش عمومی که این کار باید برای آنان انجام شود، به اندازه نیاز تحقق نمی‌یابد؛ بنابراین اصلاح ساختار باید در مخارج دولت اتفاق افتد و معنای آن این است که هزینه‌های غیرضرور از بودجه مورد حذف قرار گیرد.

این کارشناس بودجه در ادامه اظهارداشت: مجلس در بودجه سال گذشته کلی برای دولت در بخش عمرانی و جاری هزینه به وجود آورد. همین الان در صورتی که هیچ پروژه جدیدی شروع نشود، حداقل ۲۵ سال زمان می‌برد که پروژه‌های نیمه کاره به پایان برسد. مجلس یازدهم دو یا سه فرودگاه را وارد بودجه کرد که به طور نمونه بناب یکی از همان فرودگاه‌ها است، در حالیکه در شهری به فاصله ۳۰ کیلومتری آن یعنی مراغه فرودگاه وجود دارد. ۵۰ درصد فرودگاه‌هایی که پس از انقلاب ساخته شد، اقتصادی نیست. برای مثال اراک به عنوان مرکز استان دارای فرودگاه است، اما پروازی صورت نمی‌گیرد.

پازوکی در این رابطه تاکید کرد: امیدوارم دولت جدید اصلاحات ساختاری را در مخارج دولت به وجود آورد که یک بخش آن اصلاح ساختار مالیات‌ها است. بین ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد ایران معاف از مالیات است، درحالیکه هرکسی در این مملکت درآمد دارد باید مالیات پرداخت کند. نمونه‌هایی داریم که ماهیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، اما نه تنها مالیات نمی‌پردازند، بلکه پول صندوق بازنشستگی را هم برعهده دولت قرار داده‌اند.

وی در این‌باره افزود: باید در نظر داشت که در خصوص مالیات نرخ آن نباید افزایش یابد، زیرا رکود را در اقتصاد ایران تشدید می‌کند. این کار‌ها از طریق سیستم باید صورت گیرد و با روش و مدیریت سنتی امکان‌پذیر نیست. اکنون برخی به دلیل عدم پرداخت مالیات دارایی خود را وقف می‌کنند، زیرا در این حالت از مالیات معاف می‌شوند، باید مانعی برای چنین کار‌هایی به وجود آورد.

این کارشناس بودجه درهمین رابطه بیان کرد: متاسفانه بودجه در خدمت سیاست به کار گرفته می‌شود و این در حالی است که سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد، این روشی است که کشور‌های پیشرفته آن را مورد توجه قرار داده‌اند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده