تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۴۷۶۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

گام بلند غول فولاد روسیه برای کربن‌زدایی

‌می‌متالز - شرکت سورستال در فناوری هیدروژن با هدف کربن‌زدایی فولاد سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت روسی سورتسال (Severstal)، بزرگترین شرکت فولادی روسیه، اعلام کرد که در Ekona Power، توسعه‌دهنده کانادایی فناوری تولید هیدروژن کم کربن که شرکت فولاد قصد دارد از آن برای کربن‌زدایی تولید خود استفاده کند، سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیون دلاری با همکاری شرکت نفتی آمریکایی کونوکوفیلیپس انجام شد.

به گزارش می‌متالز، این فناوری از فرآیند پیرولیز متان برای تبدیل گاز طبیعی به هیدروژن و کربن جامد استفاده می‌کند و انتظار می‌رود که کارخانه‌های تولید هیدروژن کاملا تجاری‌سازی شده اکونا تا ۱۰۰ هزار تن هیدروژن در سال تولید کنند.
فناوری اکونا مستقر در ونکوور کانادا برای تولید هیدروژن با هزینه‌های همتراز با اصلاح‌کننده‌های متان بخار معمولی توسعه داده شده است، در حالی که انتشار دی‌اکسید کربن را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.
صنعت فولاد حدود ۷ درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن فرآیند‌های صنعتی را تولید می‌کند و بزرگترین مصرف‌کننده صنعتی زغال سنگ در جهان است که حدود ۷۵ درصد از نیاز انرژی آن را تامین می‌کند. بنابراین، اقدامات صنعت فولاد برای کاهش انتشار کربن دی‌اکسید با استفاده از هیدروژن، یک مسیر حیاتی برای صنعت کربن فشرده برای دستیابی به اهداف خلوص صفر و کمک به انتقال جهانی به اقتصاد بدون کربن است.
آندری لاپتف، مدیر توسعه تجارت و پروژه‌های سرمایه‌گذاری شرکت سوسترال، گفت که کربن‌زدایی برای آینده صنعت فولاد بسیار مهم است و هر مزیت رقابتی بلندمدت اکنون به سرمایه‌گذاری در روش‌های تولید فولاد پیشرفته وابسته است. این شرکت تلاش‌های خود را برای کربن‌زدایی بر روی استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت متمرکز کرده است، اگرچه در میان‌مدت به استفاده از زغال سنگ به عنوان جزء جدایی ناپذیر تولید فولاد خود ادامه خواهد داد.
این شرکت اخیرا دارایی زغال سنگ کک سازی Vorkutaugol خود را فروخت و گفت که قصد دارد از درآمد حاصل از آن برای تامین مالی پروژه‌های کربن‌زدایی خود استفاده کند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده